Amerykański potentat sieci fast-foodów McDonald's sprzedaje 52-proc. pakiet swoich restauracji w Chinach grupie inwestorów kierowanej przez chiński konglomerat CITIC - podała w poniedziałek agencja AP. Dodano, że wartość transakcji to ok. 2,1 mld dol.
W Chinach działa 2 tys. 640 restauracji pod szyldem McDonald's, w tym 240 placówek w Hongkongu.
Jak wynika z zawartej właśnie umowy McDonald's zachowa 20 proc. udziałów w swym chińskim biznesie., a CITIC Ltd. przejmie pakiet kontrony (52 proc. udziałów) w chińskiej sieci McDonald's. Właścicielem zaś 28 proc. udziałów zostanie waszyngtońska firma private equity The Carlyle Group.
Łącznie wartość placówek amerykańskiej sieci zatrudniających ponad 120 tys. osób ocenia się na około 2,1 mld dolarów - wynika z treści kontraktu, na który powołuje się AP.
Według AP transakcja ta jest częścią nowej strategii amerykańskiej firmy, której celem jest dopasowanie się do zmiany gustów zagranicznych klientów. Zmiana upodobań kulinarnych doprowadziła bowiem do spadku sprzedaży.
McDonald's jest drugą pod względem wielkości siecią fast-foodów na chińskim rynku, po KFC (należącej do firmy Yum Brands), która prowadzi tam ponad 5 tys. lokali. Niedawno McDonald's był bohaterem głośnego skandalu gastronomicznego w Państwie Środka, jeden z dostawców sprzedał firmie mięso z przeterminowaną datą ważności.
Transakcja, którą muszą jeszcze zaaprobować chińskie władze regulacyjne, zostanie sfinalizowana, jak szacuje AP, do połowy 2017 roku.