Akcje niemieckiego detalisty Metro AG, właściciela polskich sieci Media Markt, Saturn i Makro Cash&Carry, były jednymi z najwyżej rosnących na niemieckiej giełdzie w poniedziałek. Spółka spodziewa się bardzo dobrej sprzedaży w najbliższe Święta Bożego Narodzenia.
Metro AG opublikowało swoje wstępne dane finansowe za trzeci kwartał bieżącego roku, który jest jednocześnie ostatnim kwartałem w roku obrotowym spółki. Reakcją giełdy we Frankfurcie był ponad trzyprocentowy wzrost kursu akcji.
Notowania Metro AG w 2015 roku src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1381906800&de=1381932300&sdx=1&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=S%26P&colors%5B0%5D=%231f5bac&s%5B1%5D=DJI&colors%5B1%5D=%23e823ef&s%5B2%5D=Nasdaq&colors%5B2%5D=%23ef2361&fg=1&tid=0&st=1&w=600&h=300&cm=1&lp=4&rl=1"/> Dodaj wykresy do Twojej strony internetowej
Sieć ogłosiła, że jej sprzedaż w trzecim kwartale wzrosła o 1,3 proc. bez uwzględnienia otwarć i zamknięć sklepów (tzw. sprzedaż like-for-like). O 1,1 proc. rosła w tym ujęciu sprzedaż w sieci Makro Cash&Carry i Real (w Polsce Real należy od ub.r. już do Auchan)
, a o 2,9 proc. w sieci z artykułami elektronicznymi, czyli Media-Saturn. Zarząd koncernu oczekuje jednocześnie, że czwarty kwartał roku, ze świętami Bożego Narodzenia, będzie jeszcze lepszy, a to wszystko dzięki silnie rosnącej sprzedaży elektroniki użytkowej.
Metro AG stawia na Polskę
W Polsce Metro AG dysponuje łącznie 120 sklepami, z czego 41 pół-hurtowniami Makro Cash&Carry i 79 marketami Media Markt oraz Saturn. Dla porównania w całej Europie Wschodniej (w tym Rosja) ma 506 punktów sprzedaży.
Polska ma obecnie wiodące znaczenie dla koncernu - szybciej niż u nas sieć rozwija się tylko w Rosji, gdzie rozwija jednak głównie Metro Cash&Carry. Metro AG zajmuje w naszym kraju ósme miejsce wśród detalistów.
Nad Wisłą Metro AG inwestuje obecnie tylko w otwarcia sklepów z elektroniką. Powstało ich w ciągu ostatniego roku osiem. Media-Saturn to największa sieć sprzedaży elektroniki użytkowej zarówno w Polsce, jak i Europie.
W roku obrotowym 2014/2015 Media-Saturn otworzył na całym świecie 36 sklepów i zamknął piętnaście. Poza Polską drugim rynkiem, na którym sieć się rozwijała była Rosja, gdzie powstało siedem nowych sklepów, ale jednocześnie trzy zamknięto. Media-Saturn zredukowało w ostatnim roku swoją sieć we Włoszech (druga największa sieć Media-Saturn po Niemczech), gdzie zamknął siedem marketów.
W ujęciu nominalnym (bez uwzględniania zmian w sieci sklepów ) sprzedaż metro AG w ostatnim kwartale spadła o 1,1 proc. do 14,2 miliarda euro, a jako przyczynę podaje się efekty kursów walutowych i koszty zmian w strukturze sieci.
Według wstępnych danych za cały rok grupa Metro AG zwiększyła sprzedaż like-for-like o 1,5 proc. w całym roku obrotowym 2014/2015 kończącym się we wrześniu. W ten sposób osiągnęła swoje zamierzone cele. Sprzedaż wyniosła 59,2 miliardy euro, czyli nominalnie spadła o 1,2 proc., w porównaniu z poprzednim rokiem. Głównym powodem są kursy walutowe a sprzedaż liczona w lokalnych walutach wzrosła o 0,5 proc.