Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Maszynista zawodem marzeń. Tysiąc osób walczyło o to stanowisko

38
Podziel się:

Wygląda na to, że Metro Warszawskie to pracodawca marzeń. 1100 osób zgłosiło się w procesie rekrutacji na kilkanaście wakatów na stanowisku maszynisty. Rekordzista czekał dwa lata na tę rekrutację.

W niedawnej rekrutacji Metra Warszawskiego wzięło udział ponad 1100 osób
W niedawnej rekrutacji Metra Warszawskiego wzięło udział ponad 1100 osób (Bartlomiej Magierowski/ EastNews)

Kusić może dobra pensja i pozornie spokojny charakter pracy. Średnie zarobki na stanowisku maszynisty metra w Warszawie wynoszą ponad sześć tysięcy złotych brutto, czyli o tysiąc więcej niż średnia krajowa, a to tylko goła pensja. Do tego trzeba doliczyć dodatki za uciążliwe warunki pracy, a z tym wiąże się też możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę.

Nic dziwnego, że w niedawnej rekrutacji Metra Warszawskiego wzięło udział ponad 1100 osób. Ale rekrutacyjne sito udało się przejść jedynie kilkunastu osobom, bo wymogi dla kandydatów na maszynistów kolei podziemnej są dość wyśrubowane. Pociągu metra nie poprowadzi osoba z choćby najmniejszą wadą wzroku. Jeszcze przed rozmowami kwalifikacyjnymi przyszli maszyniści muszą wykazać się wiedzą na temat elektryki (warunkiem koniecznym jest też techniczne wykształcenie średnie) i działalności metra.

Kandydaci są też poddawani wymagającym badaniom psychofizycznym. "To jest ciężka praca. Ciągły hałas, monotonia, ciemność. Do tego odpowiedzialność za 1500 osób w jednym pociągu” - mówi Anna Bartoń, rzecznik metra.

Zobacz także: Nowoczesne pociągi w kujawsko-pomorskiem. Zobacz wideo:

Kilkunastu szczęśliwców przyjętych do pracy na początku tego roku przechodzi właśnie trudne szkolenie, które za około pół roku zakończy egzamin. Podczas niego będą musieli nie tylko wykazać się umiejętnością prowadzenia pociągu, ale też znajomością jego budowy i działania. "Maszynista jest też pierwszym diagnostą w przypadku awarii” - zaznacza Bartoń.

W przyszłym roku do użytku oddanych zostanie kolejnych sześć stacji drugiej linii metra. Wakatów dla maszynistów w stołecznym metrze będzie zatem przybywać. Jeszcze jesienią ma ruszyć kolejna rekrutacja. W morzu podań o pracę zdarzają się perełki. "Mamy wśród pracowników kilku prawdziwych pasjonatów kolei podziemnej. Rekordzista czekał dwa lata na nowy nabór, a w międzyczasie zatrudniał się w pracy niezwiązanej z metrem” - opowiada rzeczniczka Metra.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku maszynistów PKP. Tutaj pracuje znacznie więcej pasjonatów. "Notorycznie nie wiem jaki jest dzień tygodnia, ale nie mógłbym pracować w biurze. Tutaj jestem ciągle w ruchu” - mówi nam 25-letni Mateusz, maszynista PKP Intercity od pięciu lat. "Zawsze chciałem zostać maszynistą” - dodaje.

Podobnie jak w Metrze, maszyniści osobowi w PKP Intercity zarabiają powyżej średniej krajowej, a ich koledzy od prywatnych przewozów towarowych - jak twierdzi nasz rozmówca - nawet dwa razy więcej.

W przeciwieństwie do stołecznego metra, koleje państwowe nie narzekają jednak na nadmiar chętnych do prowadzenia pociągów. Powodem może być tryb pracy. Dzień maszynisty PKP Intercity trwa od ośmiu do dwunastu godzin, w zależności od pokonywanej trasy, a pierwsza trasa może rozpocząć się nawet w środku nocy.

Wymogi dla kandydatów są jeszcze bardziej restrykcyjne niż w pociągach podziemnych. Oprócz doskonałego zdrowia dochodzi aż dwuletnie szkolenie zakończone państwowym egzaminem. W okresie szkolenia przyszli maszyniści są co prawda już oficjalnie zatrudnieni przez PKP, ale w przypadku oblania egzaminu, muszą zwrócić jego koszty. A te mogą wynieść od 40 do nawet 80 tysięcy złotych.

Zdaniem Mateusza prawdziwy powód braku zainteresowania profesją maszynisty jest jednak inny. "Maszynista nie ma już takiego prestiżu jak kiedyś. Jesteśmy obwiniani za opóźnienia pociągów, kiedy to dyspozytorzy, nie my, odpowiadają za decyzje dotyczące ruchu na torach. Nas też wini się za wszelkie wypadki na przejazdach i w okolicach torów. A nie ma dnia, żeby coś się nie wydarzyło. Do tego ciągłe podejrzenia o nietrzeźwość maszynistów. To przykre” - kończy młody maszynista.

PKP od kilku lat zmaga się z luką pokoleniową wśród maszynistów. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego pod koniec 2016 roku blisko 60 proc. maszynistów miało powyżej 50 lat. W ciągu najbliższych pięciu lat blisko pięć tysięcy z nich odejdzie na emeryturę. Wtedy w pierwszej kolejności maszynistów zabraknie w aglomeracjach dużych miast.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

praca
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(38)
WYRÓŻNIONE
Licencja
7 lat temu
Zeby zrobic uprawnienia musisz miec 10 000zl na licencje a potem IC daje lojalke na 60 000 zl. Jak nie zdasz musisz oddac. A jak Ci sie uda i zdasz to zarabiasz 3tys netto. Zarobki smieszne
Maciej
7 lat temu
Male sprostowanie do artykulu. Przyszly maszynista jest zatrudniony w IC dopiero jak sam wyrobi sobie licencje maszynisty a ta kosztuje ok 10 tys zl. I za to trzeba zaplacic samemu i nikt za to nie oddaje. Za badania tez trzeba zaplacic samemu. Jedyne 800zl. Potem IC Cie zatrudnia i przez 2 lata dostajesz najnizsza krajowa. I nie masz gwarancji czy zdasz egzamin. A jak nie zdasz to 60tysiecy do oddania. A teraz bedzie jeszze trudniej zdac egzamin bo beda Cie egzaminowaly osoby z zewnatrz a nie jak bylo do tej pory ze z Intercity. Czy warto ? Swiatek piatek anomalia pogodowe jedziesz. Wypadki smiertelne masa ezgaminow badania no i odpowiedzialnosc za ludzi i to wszystko za 3 tysiace zloty na reke.
Jasio
7 lat temu
Operator żurawia, drukaż, suwnicowy.. teraz by chciał wcześniejszą emeryturę
NAJNOWSZE KOMENTARZE (38)
bMall
6 lat temu
O jakiej emeryturze piszecie za uciążliwe warunki pracy? Na pomostówkę się nie załapie bo trzeba przepracować przynajmniej jeden dzień w warunkach szkodliwych lub o szczególnym charakterze przed 1 stycznia 1999 roku.
ZK590
7 lat temu
i jak to się ma do sensacyjnie niskiego poziomu bezrobocia w Polsce? Ponad 1000 osób chętnych do pracy a zaoferowano kilkanaście etatów. Wynagrodzenie ok. 4000 zł netto to jak na polskie ceny szału nie ma. Wyciągają dużo więcej z 500+ i zapomóg.
ZK590
7 lat temu
i jak to się ma do sensacyjnie niskiego poziomu bezrobocia w Polsce? Ponad 1000 osób chętnych do pracy a zaoferowano kilkanaście etatów. Wynagrodzenie ok. 4000 zł netto to jak na polskie ceny szału nie ma. Wyciągają dużo więcej z 500+ i zapomóg.
Maszynek
7 lat temu
Zapomnieliście napisać o LUDZIACH którzy rzucają sie pod koła pociągu, o smrodzie tej padliny bo wszystkiego nie da się umyć, o urazach psychicznych z tym związanych. To nie jest praca dla każdego. Nie każdy może zabić człowieka i dalej normalnie żyć. Do tego dochodzą zabite zwięrzęta, wypadki z pojazdami i innymi pociągami. Nadal chcecie być maszynistami ???
Maciej
7 lat temu
Male sprostowanie do artykulu. Przyszly maszynista jest zatrudniony w IC dopiero jak sam wyrobi sobie licencje maszynisty a ta kosztuje ok 10 tys zl. I za to trzeba zaplacic samemu i nikt za to nie oddaje. Za badania tez trzeba zaplacic samemu. Jedyne 800zl. Potem IC Cie zatrudnia i przez 2 lata dostajesz najnizsza krajowa. I nie masz gwarancji czy zdasz egzamin. A jak nie zdasz to 60tysiecy do oddania. A teraz bedzie jeszze trudniej zdac egzamin bo beda Cie egzaminowaly osoby z zewnatrz a nie jak bylo do tej pory ze z Intercity. Czy warto ? Swiatek piatek anomalia pogodowe jedziesz. Wypadki smiertelne masa ezgaminow badania no i odpowiedzialnosc za ludzi i to wszystko za 3 tysiace zloty na reke.
...
Następna strona