Już tydzień po debiucie Agora sprzedała na rzecz Discovery Polska część udziałów w swojej telewizji i kanale Metro TV. Discovery będzie miało mniej niż połowę głosów w spółce, ale umowa przewiduje, że Agora może sprzedać wszystkie swoje udziały do końca 2017 r.
Koncesję na nadawanie spółka zależna Agory, Green Content dostała w grudniu ubiegłego roku. Sygnał Metro TV znalazł się na ósmym multipleksie cyfrowym, tym samym co Telewizja Wirtualnej Polski.
Agora oceniała, że jej nowy kanał telewizyjny ma szansę osiągnąć rentowność w ciągu 4-5 lat - po osiągnięciu minimum 1-1,15 proc. udziału w oglądalności. Tak jeszcze w listopadzie mówił prezes Agory Bartosz Hojka. Metro TV ruszyła 2 grudnia.
Już tydzień po debiucie Agora podaje, że pozbawia się części władzy w spółce. Discovery Polska przejmie 860 udziałów, czyli 21,5 proc. kapitału zakładowego, płacąc po cenie nominalnej 50 zł za udział, czyli 4 mln zł.
Dodatkowo, Discovery złożyła oświadczenie o objęciu 2 150 udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Green Content, w zamian za wkład pieniężny o wartości 10 mln zł. Tu już cena udziału będzie dużo wyższa, bo 4,7 tys. zł.
W wyniku podwyższenia kapitału Discovery posiadać będzie łącznie 3 010 udziałów w kapitale zakładowym Green Content, co stanowić będzie, 48,94 proc. głosów na zgromadzeniu wspólników Green Content. "Jednocześnie umowa zgodnie ze zdefiniowanymi w niej zasadami przewiduje możliwość sprzedaży przez Agorę pozostałych udziałów na rzecz Discovery do 31 grudnia 2017 r." - czytamy w komunikacie Agory.
Szacowany wpływ powyższej transakcji na wyniki Agory wyniesie 1,8 mln zł, a na wyniki Grupy Agora - 10,5 mln zł. Zysk wynikać ma z przeszacowania wartości godziwej Metro TV.
Widzowie chcą Discovery w bezpłatnym paśmie
Partnerstwo Discovery Polska z Agorą stanowi dla Discovery "pierwszy krok do obecności w segmencie telewizji naziemnej cyfrowej w Polsce", podał nadawca. Discovery przegrało bowiem w konkursie na multipleksy.
W ramach współpracy, na antenie stacji pojawią się programy dokumentalne, fabularne oraz lifestyle'owe z biblioteki Discovery.
- Podążając za przykładem Niemiec, Włoch i Wielkiej Brytanii - rynków, na których mamy już doświadczenie w segmencie telewizji FTA, wierzę, że i w Polsce uda nam się odpowiedzieć na potrzeby widzów poszukujących wysokiej jakości programów, które bawią, uczą i pokazują różne oblicza świata wokół nas - powiedziała Katarzyna Kieli, prezes i dyrektor zarządzająca Discovery Networks na region Europy Środkowo-Wschodniej, Bliski Wschód i Afrykę.
Discovery jest obecne na polskim rynku od 20 lat.
Jak podkreślono w komunikacie, zawarte porozumienie odzwierciedla oczekiwania 71 proc. polskich widzów, którzy według - badania przeprowadzonego przez dom mediowy MEC w październiku 2015 r. - pragnęli pojawienia się kanału z portfolio Discovery na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej.
oprac. Jacek Frączyk