Krakowski ratusz podpisał umowę o opracowanie studium wykonalności metra w Krakowie. Raport ma powstać do 2019 r. Od opinii w nim zawartych zależy przyszłość kolejki podziemnej w stolicy Małopolski.
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski przypomniał, że budowę metra popierają sami mieszkańcy miasta. Wyrazili bowiem taką wolę w referendum w 2014 r.
- Wybudowanie metra to nie jest zadanie polegające na tym, że wychodzimy i kopiemy, ale wymaga szeregu działań, które prowadzimy – powiedział Majchrowski.
Opracowanie w sprawie kolejki podziemnej zrobi dla Krakowa firma ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o. Przyjrzy się ona m.in. warunkom geologicznym oraz opracuje takie aspekty, jak układ torowy, technologię wykonania tuneli szlakowych i stacji, zasilania elektrotrakcyjnego, kolizji z istniejącą infrastrukturą podziemną i naziemną oraz parametry eksploatacyjne taboru.
Oprócz spraw czysto technicznych, firma zajmie się najważniejszymi aspektami, tj. szczegółami finansowymi i ekonomicznymi dla takiej inwestycji. Przeanalizuje możliwości finansowania budowy z budżetu miasta oraz pozyskania wsparcia zewnętrznego. Jeśli chodzi o to drugie, to Kraków patrzy na Skarb Państwa, środki unijne i możliwość pozyskania kredytu bankowego.
Za opracowanie ILF dostanie 9,5 mln zł brutto. Połowę tej sumy wpłaci Kraków jako swój wkład własny, a druga część zostanie sfinansowana ze środków UE.
Wedle wstępnych szacunków linia metra o długości 15 km, od Nowej Huty do Bronowic, kosztowałaby 8-12 mld zł. Miasto chce ją zbudować w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl