Zwiedzanie stacji, przedstawienia, koncerty i spacery z przewodnikiem - to tylko niektóre atrakcje, które czekały na mieszkańców stolicy z okazji dnia otwartego centralnego odcinka II linii metra. Dziś trzy stacje zwiedziła prezydent miasta Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Podczas akcji zorganizowanej pod hasłem _ Zobacz zanim pojedziesz _ mieszkańcy Warszawy mogli w niedzielę w godz. 10-18 zwiedzać wszystkie siedem stacji nowej linii metra. Wstęp był wolny, nie były wymagane wcześniejsze zapisy.
Przy stacji _ Świętokrzyska _ stanęły dwa namioty. W jednym odbywały się koncerty i występy teatralne, w drugim goście mogli odwiedzić stoiska, na których m.in. wyjaśniana była zasada działania tarczy drążącej tunel metra; swoje stoisko miało Centrum Nauki Kopernik. Nie zabrakło też zabaw i warsztatów dla najmłodszych.
Podczas zwiedzania tej stacji Gronkiewicz-Waltz oceniła, że wybudowanie II linii metra to sukces dużej grupy ludzi. _ To nie jest tylko mój sukces, to jest sukces całej ekipy wiceprezydenta Wojciechowicza, ludzi z metra, z biura drogownictwa oraz ludzi, którzy prowadzili badania. Oni tu wszyscy są, tylko nie mają tak znanych publicznie twarzy może jak ja _ - powiedziała dziennikarzom Gronkiewicz-Waltz.
Pytana przez dziennikarzy o argument opozycji politycznej, że dzień otwarty jest elementem kampanii przed wyborami stwierdziła, że _ każdy ma prawo pokazać to, co zrobił, tak jak opozycja ma prawo krytykować _.
Prezydent Warszawy zwiedziła też stacje _ Centrum Nauki Kopernik _ i _ Dworzec Wileński _. Na Pradze odbył się Praski Jarmark. Były stoiska handlowe, gastronomia, występy m.in. Praskiej Orkiestry Dętej, Kapeli z Targówka i Kapeli Praskiej.
Gronkiewicz-Waltz powiedziała, że budowa metra na Pradze przyczyni się do integracji prawostronnej i lewostronnej Warszawy. Przypomniała, że budowa II linii metra jest współfinansowana ze środków europejskich, a najbardziej prawdopodobnym terminem oddania linii do użytku pozostaje 14 grudnia, związany z przewidywanym zakończeniem odbiorów końcowych, których dokonują m.in. straż pożarna, Urząd Transportu Kolejowego, nadzór budowlany i Państwowa Inspekcja Sanitarna.
Podczas dnia otwartego stacje nowej nitki podziemnej kolejki odwiedziło bardzo wielu mieszkańców Warszawy.
Ania i Michał, którzy przyszli zobaczyć stację _ Świętokrzyska _, podkreślili w rozmowie z PAP, że jest bardzo nowoczesna, ale ich zdaniem sam peron jest za mały. _ Przy dużym ruchu może tu być ciasno _ - mówili.
Z kolei pani Katarzyna powiedziała, że stacja jej się podoba i pod względem wyglądu może konkurować ze stacjami I linii (np. pl. Wilsona). Jako minus wskazała zbyt małą liczbę ławek do siedzenia.
Pani Maria, która w niedzielę zwiedziła wszystkie stacje centralnego odcinka II linii metra powiedziała, że najbardziej spodobała jej się stacja Nowy Świat-Uniwersytet. _ Fioletowa stacja przy Nowym Świecie, wyjątkowo piękne metro. Podoba mi również to, że wszystkie stacje są w podobnym stylu, ale różnią się kolorami. Fantastyczne są również grafiki na ścianach peronów _ - wyliczała pani Maria.
Wśród odwiedzających stację Dw. Wileński znaleźli się Ola i Dominik z Warszawy. Ola oceniła, że wejścia na stację nie pasują do praskiej zabudowy. Z kolei Dominik powiedział, że wejścia mu się podobają i kontrastują z charakterem praskich budynków. _ Może taki był zamysł architektoniczny _ - przekonywał.
Prezes warszawskiego metra Jerzy Lejk, który w niedzielę towarzyszył Gronkiewicz-Waltz podczas zwiedzania stacji, powiedział PAP, że do tej pory nie stwierdzono _ wad o istotnym charakterze _, które uniemożliwiałyby dokonanie dalszych odbiorów.
_ Trwa głównie kompletowanie dokumentacji i usuwanie przez generalnego wykonawcę uchybień, trudno to nazwać usterkami, które zostały stwierdzone _ - powiedział Lejk.
Centralny odcinek II linii metra o długości ponad 6 km łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód są to: _ Rondo Daszyńskiego _, _ Rondo ONZ _, _ Świętokrzyska _, _ Nowy Świat - Uniwersytet _, _ Centrum Nauki Kopernik _, _ Stadion Narodowy _ i _ Dworzec Wileński _.
Z pierwszą linią metra druga krzyżuje się na stacji _ Świętokrzyska _.
Na ścianach peronów II linii metra znajdują się grafiki z nazwami stacji. Wygląd ścian opracował światowej sławy polski artysta Wojciech Fangor. Poszczególne stacje różnią się kolorystyką.
Stacja _ Nowy Świat-Uniwersytet _ jest w kolorze fioletowym, to najgłębsza stacja II linii. Ma cztery kondygnacje, a peron znajduje się 23 m pod ziemią. Wynika to z geologii Warszawy - konieczne było poprowadzenie tuneli II linii metra osiem metrów pod dnem Wisły. Na stacji będzie aż 17 schodów ruchomych. Pasażerowie, by dostać się na peron, będą musieli pokonać trzy poziomy schodów.
_ Głosem _ drugiej linii warszawskiego metra będzie Maciej Gudowski, jeden z najpopularniejszych lektorów w Polsce. Kandydaturę Gudowskiego poparło niemal 50 proc. mieszkańców, którzy wzięli udział w internetowym głosowaniu.
Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.
Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza _ Anna _ (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra.
Pierwotnie planowo, że budowa II linii zakończy się w październiku 2013 r., jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. W sierpniu 2012 r. budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięto tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r.
Czytaj więcej w Money.pl