Przepisy, o których wdrożenie zwróciła się w czwartek do Polski Komisja Europejska, zostały wprowadzone do procedowanej obecnie noweli ustawy o transporcie kolejowym - poinformowało w piątek ministerstwo infrastruktury i budownictwa.
Komisja Europejska poinformowała w czwartek, że zwróciła się do Polski o dostosowanie krajowego prawa do dyrektywy w sprawie interoperacyjności europejskiego systemu kolei. Dodała, że Polska ma dwa miesiące na powiadomienie jej "o wszystkich środkach podjętych w celu zapewnienia pełnego wykonania dyrektywy", w przeciwnym razie Komisja może skierować sprawę do Trybunału Sprawiedliwości UE.
Ministerstwo infrastruktury i Budownictwa (MIB) poinformowało w piątek, że wskazany przez KE aspekt dotyczy niepełnego wdrożenia rozwiązań, które w razie potrzeby gwarantują wykonanie dodatkowych badań pojazdów na sieci kolejowej, w wymaganym dyrektywą terminie 3 miesięcy.
"Przepis ustanawiający ten termin został wdrożony już w polskiej ustawie (art. 23b ust. 8 ustawy o transporcie kolejowym), w ocenie Komisji konieczne jest jednak jego uzupełnienie o dodatkową procedurę zapewniającą jego przestrzeganie, a także określającą zakres tych badań" - wyjaśnił MIB.
Ministerstwo dodało, że mając na uwadze drobny charakter zastrzeżeń Komisji Europejskiej, MIB wprowadziło już odpowiednie zmiany do procedowanej obecnie nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, co - w ocenie resortu - powinno umożliwić zakończenie sprawy po uchwaleniu nowych przepisów.
Interoperacyjność oznacza zdolność systemu kolejowego do zapewnienia bezpiecznego i nieprzerwanego przejazdu pociągów spełniających odpowiednie wymogi. W praktyce pełna interoperacyjność oznaczałaby, że odpowiednio dostosowany tabor może poruszać się po infrastrukturze kolejowej i przemieszczać pomiędzy sieciami kolejowymi różnych krajów bez konieczności zatrzymywania się na granicach czy wymiany lokomotywy lub załogi, a nawet bez potrzeby wykonywania przez maszynistów jakichkolwiek czynności specyficznych dla danej infrastruktury.
Przepisy Unii Europejskiej w sprawie interoperacyjności kolei mają na celu poprawę konkurencyjności sektora kolejowego, na przykład poprzez umożliwienie łatwiejszej wymiany sprzętu kolejowego w całej Europie. Jest to możliwe dzięki technicznej harmonizacji kolei europejskich oraz usuwaniu barier technicznych i administracyjnych, np. poprzez wspólne procedury wydawania zezwoleń w zakresie przekazywania infrastruktury kolejowej do eksploatacji.