Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Mierzeja Wiślana do przekopania. Minister tłumaczy, dlaczego trzeba to zrobić

133
Podziel się:

Przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja priorytetowa dla kraju - tłumaczył podczas spotkania z mieszkańcami Krynicy Morskiej minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk. Burmistrz Krynicy stwierdził, że spotkanie nie przekonało mieszkańców do inwestycji.

Mierzeja Wiślana do przekopania. Minister tłumaczy, dlaczego trzeba to zrobić
(PAP/Adam Warżawa)

W piątek w Krynicy Morskiej z mieszkańcami tego miasta spotkali się m.in. minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, dyrektorzy oddziałów GDDKiA w Olsztynie i w Gdańsku oraz reprezentanci Urzędu Morskiego w Gdyni.

Spotkanie odbyło się w sali biblioteki miejskiej, w której na jednej ze ścian umieszczono baner z napisem: "Krynica Morska NIE dla przekopu" podpisany: Rada Miasta.

Burmistrz Krynicy Morskiej Krzysztof Swat powiedział dziennikarzom, że zdecydowana większość mieszkańców jest przeciwna budowie przekopu łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. - Mieszkańcy mają obawy z jednej strony o zasadność inwestycji, a z drugiej o środowisko - dodał.

Wyjaśnił, że mieszkańcy obawiają się, że budowa przekopu spowoduje zachwianie naturalnego procesu odkładania się piasku na plażach i tym samym przyczyni się do ich zanikania. - Jak do tej pory nikt nas nie zapewnił, że tak nie będzie - dodał. Podkreślił, że "nie ma tu żadnej polityki, mieszkańcy po prostu mają obawy". - Czekamy na jakieś propozycje ze strony rządu - dodał. - Nie oczekiwałem, że projekt przekopu Mierzei Wiślanej zostanie przyjęty entuzjastycznie, znam nastroje w Krynicy Morskiej, ale chcemy wysłuchać wszystkich opinii na temat inwestycji - mówił minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Przyznał, że "nie przyjechał, żeby przekonywać ludzi, żeby zmienili zdanie ot tak". - Chcemy zaprezentować materiały, chcemy przygotować konkretne wyniki badań oraz dokumenty, żeby pokazać, że nie będzie zagrożeń wynikających z utraty plaż czy jakiejkolwiek erozji, a jeśli będzie, to na tę okoliczność będziemy mieli takie i takie rozwiązania - tłumaczył minister.

Zadeklarował, że "poszczególne elementy chcielibyśmy zrealizować w ten sposób, żeby wszystko odbywało się za wiedzą mieszkańców". - Chcemy do tego podejść jak najbardziej merytorycznie, a nie politycznie; chodzi o to, żeby pokazać to, co pomoże rozwiązać ten negatywny oddźwięk, a z drugiej strony pokazać szanse rozwojowe dla regionu - argumentował Gróbarczyk.

- Nasz rząd zdecydował, że ta inwestycja jest priorytetowa dla rozwoju naszego kraju i decyzje zostały podjęte co do realizacji, natomiast nie zostały podjęte formy co do działań związanych z realizacją planu środowiskowego, jak również z wyborem miejsca - tłumaczył dziennikarzom. Podkreślił, że "to wszystko jest do uzgodnienia, to jest związane z działaniami osłonowymi dla rozwoju infrastruktury drogowej, środowiskowej czy rekreacyjnej, która może nastąpić w wyniku tej inwestycji".

Zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska powiedziała, że plaże nie będą zanikać. - Szczegółowe badania zostały zlecone, ale to, czym już dysponujemy, wskazuje na to, że ten ruch rumowiska będzie wynosił 4 do 7 proc. tego, co jest we Władysławowie, więc my wiemy, że w Skowronkach i w Nowym Świecie ten ruch rumowiska jest bardzo mały i to oddziaływanie zamknie się w kilometrze - argumentowała.

- Wiemy, że w tym miejscu to zniszczenie i oddziaływanie nie będzie duże, będzie na pewno znacząco mniejsze niż jest na Półwyspie Helskim, co się podaje jako kontrargument do tej inwestycji - podkreśliła.

Podczas spotkania wielu mieszkańców pytało o ewentualne zabezpieczenia i gwarancje dla branży turystycznej, jeśli przekop wpłynąłby np. na obniżenie wpływów. Jako przykłady podawali przyznanie Krynicy statusu strefy wolnocłowej oraz uzdrowiska, budowy molo od strony morza z możliwością cumowania statków wycieczkowych i jachtów oraz remont tras wojewódzkich 501 i 502.

Gróbarczyk zadeklarował, że "jest otwarty na propozycje związane z gospodarką morską i żeglugą śródlądową". - Ale proszę przedstawić jakąś propozycję swoją, nie tylko offset, bo dziś możemy powiedzieć, że chcemy zainwestować w port, przystań jachtową - tylko dziś to należy do roli burmistrza, bo on jest właścicielem, musi powiedzieć, co chce, a wtedy będziemy mogli przystąpić do negocjacji - tłumaczył.

Podkreślił, że decyzje związane ze strefą wolnocłową nie należą do kompetencji resortu.

- Spotkanie nie przekonało nas do inwestycji - powiedział na zakończenie spotkania burmistrz Krynicy. - Jesteśmy na nie - podkreślił.

W maju tego roku rząd przyjął uchwałę ws. budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Kanał żeglugowy ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Plany zakładają, że będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Kanał ma umożliwić wpływanie do Morskiego Portu Elbląg jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m. Koszt programu oszacowano na 880 mln zł.

Gróbarczyk podał w piątek, że budowa rozpocznie się w 2019 r. i potrwa ok. czterech lat.

Możliwe są trzy lokalizacje przekopu przez Mierzeję Wiślaną: w Skowronkach, Nowym Świecie oraz Piaskach. Na podstawie przeprowadzonej prognozy oddziaływania skutków na środowisko wskazuje się jako najbardziej korzystny wariant przekop w Nowym Świecie.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(133)
WYRÓŻNIONE
Antonii1668
8 lat temu
Co to jest zanurzenie 4m??? Po co taki port ??? 4m zanurzenia to ma mały jacht a nie statek morski. Na Bałtyk mogą wchodzić statki o zanurzeniu 18m. Do Świnoujścia wpływają ok 15-16m. Wywalać 1mld zł tylko po to, że się bez sensu "ktoś" coś trzepnął w czasie kampanii wyborczej?? Do tego jeszcze ryzyko związane ze środowiskiem. Za taką kasę to lepiej pobudować brakujące odcinki drogi s7 Gdańsk-Warszawa przez Elbląg. Miasto rozwinię się dzięki dobrej drodze a nie dzięki płytkiemu portowi do którego tak nic sensownego nie będzie wpływało.
ah11
8 lat temu
tam jest konieczny remont drogi od Nowego Dworu do krynicy,czy rząd zdaje sobie sprawe jak ta droga korkuje się w sezonie?
marynarz emer...
8 lat temu
[QUOTE] Kanał ma umożliwić wpływanie do Morskiego Portu Elbląg jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m. Koszt programu oszacowano na 880 mln zł. [/QUOTE] o parametrach morskich????? z zanurzeniem do 4m? szer 20m? ... toz to sa parametry wiekszych barek!!! co najwyzej malych stateczkow zeglugi przybrzeznej=kabotazowcow(slynne niegdys w latach 60-70 polskie 10tysieczniki mialy zanurzenie +- 8metrow a dzisiaj praktycz coraz mniej jest takich "maluchow")!!! Towary majace poplynac dalej w swiat trzeba bedzie przeladowywac na statki pelnomorskie!!! Ktory z producentow towarow zdecyduje sie na Elblag do ktorego trudno jest dojechac czy to koleja czy drogami jezeli obok ma Gdansk i Gdynie z duzymi portami i dobrymi polaczeniami drogowymi ,bez dodatkowych oplat za przeladunek na normalne statki pelnomorskie???? Osobiscie uwazam ze to wyrzucanie naszych pieniedzy ze wzledow politycznych!!!!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (133)
Teodor
6 lat temu
Przecież prościej przewozić kontenery pociągiem z portu w Gdańsku do portu w Elblągu. Taniej i szybciej bez naruszenia środowiska naturalnego.
Teodor
6 lat temu
Sama konserwacja tego przekopu pochłonie ewentualne zyski.Trzeba będzie odmulać ciągle kanał od strony mierzei .Gdzie składować te śmierdzące muły .Oj będzie smrodek dla rozwoju turystyki ha!ha!
pytania retor...
8 lat temu
Czy pan minister przedstawił może listę armatorów zainteresowanych przewozem towarów do elbląskiego portu? Może ktoś planuje uruchomienie regularnej linii żeglugowej? Czy w ogóle były prowadzone jekiekolwiek dzałania rozpoznawcze w tej materii?
man
8 lat temu
Już tacy byli,co zmieniali biegi rzek,a jak się to kończyło,to do sprawdzenia na wschód od Polski - Jezioro Aralskie i okolice do przemyślenia.Niszczy się łątwo i szybko,zapominając,że najczęściej nieodwracalnie. Kolejny "dobry" krok ku przepaści dla kraju w wykonaniu rządu
manko
8 lat temu
4 m. glebokosci to bedzie super port dla oceanicznych zaglowek a utrzymanie glebokosci tego przeplywu pusci mieszkancow Elblaga z torbami.
...
Następna strona