Plan Generalny to dokument, który wyznacza kierunki rozwoju krakowskiego portu lotniczego w ciągu najbliższych dwudziestu lat w zakresie zgodności z polityką transportową kraju.
Plan został zatwierdzony 26 listopada 2018 r. przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Wartość planowanych inwestycji to około miliard złotych. Dla Krakowa i Małopolski ma oznaczać ok. 10 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy w regionie.
Głównym zadaniem inwestycyjnym realizowanym w ramach Planu Generalnego jest budowa nowej drogi startowej o długości 2800 m.
Zadania zaplanowane do 2036 roku uwzględniają też rozwój siatki połączeń i ruchu lotniczego w Polsce, który będzie również efektem powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego.
- To ważna chwila w historii lotniska Kraków-Balice. Bardzo się cieszę, że dzięki zaangażowaniu i determinacji zarządu Kraków Airport wraz z zespołem krakowskiego lotniska udało się doprowadzić do momentu, w którym możliwe jest podpisanie Planu Generalnego - powiedział Andrzej Adamczyk.
- Rozwój lotnictwa w Polsce następuje dynamicznie, a prognozy wzrostu są optymistyczne. Jesteśmy przekonani, że inwestycje w rozwój transportu lotniczego opłacą się Polsce, a pasażerowie będą zadowoleni z nowych możliwości oferowanych im przez polskie lotniska - dodał.
- W ciągu najbliższych 20 lat Kraków Airport będzie nadal największym portem regionalnym w Polsce, a krakowskie lotnisko będzie dążyć do pełnienia roli lidera wśród europejskich portów regionalnych ze względu na najwyższą jakość obsługi pasażerów - zapowiedział minister.
Jak podaje resort w 2036 r. Kraków Airport będzie portem regionalnym, obsługującym głównie połączenia europejskie, realizowane przez przewoźników wykorzystujących przede wszystkim samoloty kodu C, czyli statki powietrzne najczęściej latające do/z Krakowa.
Rozbudowany zostanie terminal pasażerski. We wrześniu 2018 r. podpisano umowę z wykonawcą projektu. Projektant przedstawi trzy warianty koncepcji rozbudowy terminalu; po ich analizie podjęta zostanie decyzja o wyborze finalnego rozwiązania. Rozbudowa terminalu pociąga za sobą zmiany na płycie postojowej lotniska, konieczne jest bowiem powiązanie inwestycji w logiczną całość z infrastrukturą zarówno w strefie ogólnodostępnej, jak i w zastrzeżonej.
Na płycie postojowej docelowo będzie ok. 35 stanowisk dla samolotów kodu C. Oecnie są 22 takie stanowiska. W 2017 r. rozpoczął się remont najstarszej, południowo-zachodniej części płaszczyzny postojowej samolotów, rozbudowywana jest również płaszczyzna w części północnej. Zadania realizowane są etapowo, tak by ograniczyć wpływ prowadzonego remontu na bieżącą obsługę statków powietrznych.
Jak informuje resort, zgodnie z Planem Generalnym zostanie zmieniona lokalizacja terminalu cargo, będzie on zbudowany bezpośrednio przy obecnej DW 774. Poprawi to dojazd do niego zwłaszcza samochodom ciężarowym, które nie będą już włączać się w wewnętrzny układ komunikacyjny lotniska przy terminalu pasażerskim.
W listopadzie 2018 r. podpisano umowę na opracowanie koncepcji budowy nowego terminalu cargo. Zgodnie z Planem Generalnym ładunki cargo, jak do tej pory, będą obsługiwane głównie samolotami rejsowymi, a operacje cargo będą stanowiły niewielki odsetek lotów wykonywanych z krakowskiego lotniska, przypomina resort.
Kraków Airport obsługuje ponad 6 mln pasażerów w ciągu roku. 24 przewoźników oferuje ponad 120 bezpośrednich połączeń regularnych prosto z Krakowa na cztery kontynenty do: Europy, Azji, Ameryki Północnej i Afryki. Kraków Airport jest członkiem Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI) oraz Związku Regionalnych Portów Lotniczych.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl