NCBR ma do rozdania ogromną pulę unijnych dotacji, m.in. w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. Do 2023 roku w konkursach na projekty transportowe i motoryzacyjne przeznaczone może zostać 1,5 mld zł.
W ramach konkursu "Szybka ścieżka" dla dużych przedsiębiorstw przeznaczono 750 mln zł. Spośród 114 wniosków wybrano 12 firm, które otrzymają wsparcie finansowe w wysokości w sumie ponad 146 mln zł. Dwie z nich to znani polscy producenci taboru szynowego.
Polskie pociągi metra
Jeśli chodzi o wysokość dofinansowania, bydgoska Pesa jest drugim najhojniej obdarowanym przedsiębiorstwem (zaraz po General Electric Company Polska, która dostała 31,5 mln zł na prace nad technologią możliwą do wykorzystania przy budowie silnika turbośmigłowego).
Pesa dostała z kolei 24,5 mln zł dofinansowania na wart 60 mln zł projekt, dzięki któremu zakład chce zbudować pociąg metra. Zgodnie z warunkami dofinansowania NCBR, Pesa ma rozpocząć prace w przyszłym miesiącu. Prototyp pociągu metra ma być gotowy w 2018 roku. - Szczegółowych technicznych założeń projektu na razie nie upubliczniamy – mówi money.pl Michał Żurowski, rzecznik prasowy spółki.
Pociągi metra są jedynym pojazdem szynowym, którego Pesa nie ma jeszcze w swojej ofercie. - Dzięki wsparciu NCBR Pesa Bydgoszcz będzie miała w swoim portfolio wszystkie rodzaje pojazdów szynowych - do tej pory produkowaliśmy elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne, lokomotywy i tramwaje, teraz zyskujemy szansę dopracowania projektu metra, co znacząco wzmocni naszą konkurencyjność na rynku – mówi Tomasz Zaboklicki, prezes Pesa Bydgoszcz.
Spółka od dawna przygotowuje się do produkcji pojazdów metra, a Warszawa to jeden z najważniejszych klientów bydgoskiej fabryki.
- Jednym z potencjalnych odbiorców, ale absolutnie nie jedynym, może być Warszawa – wyjaśnia nam Michał Żurowski, rzecznik prasowy Pesy. Wcześniej firma produkowała dla stolicy tramwaje. - Nasze wozy przejechały już w stolicy ponad 10 mln kilometrów i przewiozły ponad 1 miliard pasażerów – dodaje Żurowski.
Metro Warszawskie do obsługi nowych odcinków drugiej linii metra w 2019 roku będzie potrzebować od 20 do 60 pociągów. Liczba zależy od tego, czy spółka zdecyduje się sprzedać 22 stare, rosyjskie składy. Wcześniejsze pociągi Inspiro za miliard złotych Metro Warszawskie kupiło od firmy Siemens, która współpracowała przy tym zamówieniu z polskim Newagiem.
Pierwszy pociąg hybrydowy
Ten ostatni dostał prawie 15,5 mln zł dofinansowania na stworzenie pierwszego pasażerskiego pociągu hybrydowego, tj. elektryczno-spalinowego. Jego wyjątkowość polega m.in. na oddzieleniu dwóch silników i umieszczeniu ich osobno – w dwóch różnych wagonach. To pozwoli na jazdę pociągu po niezelektryfikowanych trasach kolejowych.
W pociągu zaplanowano ok. 170 miejsc siedzących i 160 stojących. Wartość całej inwestycji to 38,5 mln zł. Pierwsze prace nad projektem producent zapowiada w drugiej połowie 2016 roku. Budowa modułu napędowego nastąpi w 2017 roku. Newag produkuje nowe składy z myślą o Polsce, ale spółka nie wyklucza zaprezentowania ich poza granicami kraju.
Reindustrializacja to jeden z pięciu filarów planu Mateusza Morawieckiego, ministra rozwoju. Jego celem jest wsparcie polskiego przemysłu i zwiększenie inwestycji. Plan ma rozbudować polską gospodarkę i zwiększyć wzrost inwestycji w PKB.