Aż 9 na 10 wyprodukowanych w Polsce elementów wyposażenia domu wędruje poza granice kraju. Eksportujemy głównie do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Czech. To trzy kraje, które kupują od nas najwięcej.
Ale polskie produkty trafiają też do USA, Hiszpanii czy Belgii. Często jadą dalej, nawet w prawdziwie egzotyczne miejsca. Producent mebli z Suwałk wysyła swoje produkty na Bliski Wschód.
Inny przykład? Jedna z gdańskich firm podbija świat, oferując prawdziwe, klasyczne polskie meble. Elementy wyposażenia domu zdobią ręcznie wyrzeźbione lwy, tarcze herbowe i liście akantu. Do tego dochodzą imponujące sceny rodzajowe, figury czy kompozycje roślinne.
Pracownia zatrudnia kilku snycerzy. Każdy nad jednym projektem spędza często nawet kilka miesięcy. Dzień za dniem rzeźbi w drewnie. Bo efekt ma być wyjątkowy i wart każdej ceny – niektóre produkty sprzedawane są za kilkadziesiąt tysięcy złotych. Firma z Gdańska w ten sposób wróciła do korzeni tworzenia mebli. I dzięki temu znajduje kupców, nawet tysiące kilometrów od Polski.
Tysiące miejsc pracy. Polski kapitał
Branża meblarska w Polsce jest warta 42 mld zł. Według szacunków firmy doradczej KPMF za pięć lat będzie to już 50 mld zł. Od 2010 roku Polska znajduje się w grupie pięciu największych producentów mebli w Europie. Co więcej, pozycję wzmacniamy każdego roku. Polska produkcja już teraz stanowi prawie 10 proc. wszystkich sprzedanych w całej Europie mebli.
Z zazdrością w kierunku polskich firm mogą zerkać francuskie i holenderskie przedsiębiorstwa z tego rynku, ponieważ już od dawna wyprzedzamy ich pod względem wartości wyprodukowanego towaru. Gonimy takich gigantów, jak Niemcy czy Chiny.
Przy produkcji mebli w Polsce pracuje ponad 150 tys. osób. W całym kraju działa 26 tys. firm z tej branży. Dominują mikroprzedsiębiorstwa – jest ich aż 22 tys. W wielu przypadkach są to rodzinne biznesy. Warto dodać, że branża praktycznie w całości zdominowana jest przez kapitał krajowy.
Jak wynika z branżowych badań, dla 90 proc. firm największym wyzwaniem jest rozpoznanie trendów konsumenckich i wprowadzenie odpowiednich zmian do biznesu. I zresztą nie powinno to dziwić. Konsumenci deklarują, że meble wybierają, kierując się głównie walorami estetycznymi. Dizjan to klucz do sukcesu. Lekkość form, kolory, reprezentacyjność – to wszystko musi się zmieścić w często niewielkich rozmiarach meblach.
Dizajn to klucz do sukcesu
Dlatego Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przygotowała wsparcie dla polskich producentów mebli. A dokładnie, oferuje im 10 mln zł.
- Przemysł meblarski jest branżą innowacyjną, a wzornictwo przemysłowe jest jednym z ciekawszych narzędzi dostarczania innowacyjnych rozwiązań. W branży tej przeważają małe i średnie firmy, które mają największą zdolność absorpcji nowych technologii i technik wytwarzania. Chcemy im w tym pomóc, dlatego uruchamiamy dedykowany im projekt. Fundusze zapewni Program Operacyjny Inteligentny Rozwój – tłumaczy Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju.
Do 4 stycznia 2018 roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości czeka na wnioski od podmiotów, które pomogą małym i średnim firmom stworzyć wzór własnego mebla. Agencja wybierze czterech operatorów, z których każdy zapewni wsparcie profesjonalnych designerów dla co najmniej 10 firm meblarskich.
To program w ramach poddziałania 2.4.1 "Centrum analiz i pilotaży nowych instrumentów inno_LAB" - pilotaż "Granty na dizajn". Środki pochodzą z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Wartość grantu dla jednego operatora wyniesie do 2,5 mln zł. To element programu flagowego Polskie Meble, koordynowanego przez Polski Fundusz Rozwoju. Wsparcie dla polskiej branży meblarskiej to jeden z kluczowych elementów Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
- Dobre miejsce w rankingu eksportu polskie firmy meblarskie zawdzięczają przede wszystkim tańszym produktom, które wytwarzają dzięki niskim kosztom pracy. Trzeba dążyć do tego, żeby branża meblarska budowała swój potencjał konkurencyjny w oparciu o innowacyjny dizajn – tłumaczy Patrycja Klarecka, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Ministerstwo Rozwoju i PARP chcą przesunąć akcenty. Konkurować mamy nie tylko ceną, ale również wyjątkowym projektem i wyglądem mebla. Gdy firmy zaczną częściej korzystać ze wsparcia profesjonalnych projektantów, to z pewnością szybciej sięgną po innowacyjne technologie.
I właśnie dlatego PARP oferuje instrument zachęcający ambitnych projektantów do współpracy z mikro, małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Jak zapewnia PARP, pilotaż stawia nie tylko na zaprojektowanie, lecz także wyprodukowanie przez przedsiębiorcę nowego wzoru mebla i pokazanie go na targach branżowych.
Kto może ubiegać się o pieniądze?
Operatorem może zostać tylko firma, która działa na terenie Polski.
Podmiot, który może się wykazać doświadczeniem w prowadzeniu procesów projektowych (np. mebli) dla przedsiębiorców.
Niezbędnym warunkiem jest też posiadanie doświadczenia w organizacji działań edukacyjnych w zakresie dizajnu lub łączeniu projektantów z firmami.
Operator powinien mieć tez doświadczenie w realizacji usług doradczych dla firm z zakresu ich rozwoju gospodarczego.
PARP przy wyborze operatora będzie uważnie sprawdzać, czy jest on w stanie zapewnić odpowiednią kadrę i możliwości techniczne przeprowadzenia całego pilotażu. Zespół projektowy musi składać się z koordynatora projektu, dizajn menedżera, profesjonalnych projektantów i doradców. Nie mogą być to przypadkowi ludzie, a doświadczeni eksperci. I Agencja dokładnie to sprawdzi.
Na barkach jednego operatora będzie spoczywać współpraca z przynajmniej 10 firmami z branży meblarskiej. Łącznie ze wsparcia na opracowanie nowego dizajnu skorzysta więc 40 przedsiębiorców.
Będą to firmy, które zajmują się profesjonalną produkcją, ale do tej pory nie korzystały z usług profesjonalnych projektantów. Oczywiście firmy te muszą mieć też odpowiednie zaplecze produkcyjne, aby wymyślone wspólnie nowe wzory, można było wdrożyć do produkcji.
Polskie meble na międzynarodowych targach
Operatorzy zaczną pracę w drugim kwartale przyszłego roku. Koniec pilotażu przewidziany jest z kolei na początek 2020 roku. Projekt podzielony jest na kilka etapów. Na początku odbędzie się rekrutacja przedsiębiorców oraz łączenie ich z projektantami.
Najważniejszy jest jednak drugi etap. To tutaj zacznie się projektowanie w firmach przedsiębiorców i produkcja. PARP zakłada, że przy takiej współpracy pojawi się nie tylko pomysł na dizajnerskie produkty, ale też odpowiednia dokumentacja technologiczna, a może i innowacyjne rozwiązania przy produkcji.
Dla firmy to szansa, by z jej technikami współpracował ktoś z zewnątrz. Z zupełnie innymi doświadczeniami i z zupełnie innymi pomysłami. Projektantem w pilotażu może być tylko osoba, która ma odpowiednie kompetencje – skończyła studia związane z projektowaniem (architektura, wzornictwo przemysłowe, inne kierunki projektowe), ma doświadczenie w projektowaniu oraz posiada w portfolio co najmniej 3 projekty wymyślonych przez siebie rzeczy, wytwarzanych przemysłowo. Mogą to być meble, ale również sprzęt AGD czy RTV.
Nieco później operatorzy zajmą się doradztwem. Wytłumaczą, jak skomercjalizować nowy asortyment. W końcu chodzi o to, by nowe produkty znalazły nabywców. Na zakończenie przedsiębiorcy będą mogli pochwalić się swoimi rozwiązaniami na targach branżowych.
A możliwości jest wiele. Meble wystawiane są m.in. na imprezach w Paryżu, Frankfurcie, Sztokholmie, Londynie, Poznaniu, Mediolanie i Kolonii.
Pilotaż ma jeszcze jeden cel. Przedsiębiorcy będą mieli okazję spotkać się z projektantami. W ten sposób mają nawiązać kontakty, rozpoznać rynek, przekonać się do produkowania mebli i konkurowania nimi w oparciu o dizajn. Mają to ułatwić, nie tylko spotkania na początku projektu, ale i na koniec, podsumowujące jego efekty. Podobne znaczenie, choć dla znacznie szerszej grupy producentów mebli, będą miały wyprodukowane przez operatorów filmy przedstawiające procesy projektowe. A gdy pilotaż się skończy, przedsiębiorcy powinni sami z chęcią korzystać z pomocy i pomysłów projektantów. Efekt? Nowy asortyment, nowi klienci, dalszy rozwój firmy. I całej branży przy okazji.
Wnioski o granty należy składać w formie elektronicznej, za pośrednictwem generatora wniosków PARP. Dokumenty można składać od 27 listopada 2017 r. do 4 stycznia 2018 roku. W ostatnim dniu naboru pełna dokumentacja powinna dotrzeć do Agencji do godz. 16:00.
Dokumentacja konkursowa znajduje się na stronie internetowej www.parp.gov.pl. Tam też PARP opublikuje wyniki konkursu wraz z listą wnioskodawców-operatorów wybranych do realizacji pilotażu.
Partnerem materiału jest PARP