W piątek Sejm przegłosował zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości. Najważniejsza zmiana to możliwość wprowadzenia przez samorządy zakazu sprzedaży alkoholu między godzinami 22.00 a 6.00 rano.
Reklamy piwa po 23.00
Tego samego dnia resort zdrowia skierował do konsultacji projekt ustawy, który zakłada, że od 6.00 do 23.00 nie będzie można reklamować piwa. Dotyczy to zarówno telewizji, prasy, radia, jak i kina i teatru.
"Ministerstwo Zdrowia chce wprowadzić zakaz reklamy piwa od godziny 6 do 23, ale uważa, że nie wpłynie to na przychody nadawców telewizyjnych" - czytamy w jego uzasadnianiu MZ do projektu.
Resort zakłada, że zakaz reklamowania piwa nie wpłynie na zarobki mediów. "Przyjmuje się, że czas antenowy w godzinach 20-23 zostanie wykupiony przez reklamodawców z innych branż, zmiana godzin emisji w niewielkim stopniu wpłynie więc na nadawców telewizyjnych" - napisano w uzasadnieniu.
Ile kalorii ma piwo?
Oprócz zakazu reklamy piwa w określonych godzinach, projekt wprowadza także obowiązek podawania wykazu składników, informacji o wartości odżywczej i wartości energetycznej na opakowaniach napojów alkoholowych. To znaczy, że będziemy mogli sprawdzić, ile dokładnie kalorii ma wypijana przez nas butelka piwa oraz jakich witamin i składników odżywczych nam dostarcza.
Nie będzie wódki w proszku
Projekt ustawy resortu zdrowia zakłada także, że alkohol w postaci proszku lub żelu czy kryształu "będzie sprzyjał wzrostowi spożycia alkoholu, a tym samym będzie wpływał na wzrost szkód związanych z jego używaniem." Dlatego też ministerstwo proponuje zakazanie sprzedaży alkoholu w formie innej niż płynna.