Agencja Mienia Wojskowego (AMW) i Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL) podpisały w sobotę porozumienie o założeniu lotniska w Modlinie. Jego budowę sfinansuje rząd wspólnie z PPL.
Według sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Ryszarda Kurylczyka nowe lotnisko w Modlinie nie będzie konkurencją dla planowanego drugiego po Okęciu portu lotniczego.
"Rząd Hiszpanii przyznał grant dla Polski na wybór drugiego lotniska" - powiedział Kurylczy. Jego lokalizacja będzie znana pod koniec marca 2005 roku.
Na początku 2004 roku specjalny zespół uznał lokalizacje w okolicach Modlina i Mszczonowa za najlepsze dla wybudowania nowego lotniska, które w przyszłości ma zastąpić port na warszawskim Okęciu. W drugiej grupie, która ma jeszcze szanse na jego zlokalizowanie, znalazły się Babsk koło Skierniewic i Sochaczew.
W tym czasie resort infrastruktury oceniał, że budowa pierwszego etapu lotniska zacznie się w 2010 roku i zostanie zakończona w 2015 roku. Łączny koszt inwestycji szacowany jest na 1,3-2 mld euro. Docelowo lotnisko ma uzyskać możliwość obsługi 500.000 operacji lotniczych rocznie i 70 mln pasażerów.
Lotnisko w Modlinie to byłe lotnisko wojskowe, do tej pory zarządzane przez Agencję Mienia Wojskowego. Położone jest 35 km na północ od Warszawy, obok trasy międzynarodowej E77 (Chyżne-Gdańsk).
Aby porozumienie AMW i PPL dotyczące Modlina zostało zrealizowane konieczne są: zgoda na założenie lotniska, zgoda resortu infrastruktury na udział PPL w przedsięwzięciu, modernizacja i remont infrastruktury lotniczej lotniska oraz budowa terminala pasażerskiego.
"Rząd przeznaczy 60 mln zł na infrastrukturę tego lotniska - głównie na rzecz dojazdu do lotniska, usług i dojazd powrotny do Warszawy" - powiedział wiceminister Obrony Narodowej Janusz Zemke.
Dodał, że PPL dołoży około 15 mln zł, głównie na infrastrukturę nawigacyjną.
"Pierwsze samoloty wylądują tu prawdopodobnie w czerwcu 2005 roku" - powiedział po podpisaniu umowy prezes AMW Jerzy Rasilewicz. Zdaniem dyrektora PPL Zbigniewa Lesieckiego czerwcowy termin jest "ambitny".
W dowóz pasażerów na lotnisko ma być zaangażowana kolej.
"Jest do wykorzystania 3-kilometrowa bocznica kolejowa na terenie lotniska. Będziemy prowadzili rozmowy z PKP" - powiedział Rasilewicz. Docelowo dojazd pociągiem z warszawskiego Dworca Centralnego na lotnisko w Modlinie ma zająć 15 minut.
Według dyrektora Lesieckiego, pracę w nowym terminalu znajdzie 300-400 osób.