Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Morawiecki: odbudowa polskiego przemysłu stoczniowego jest możliwa

57
Podziel się:

W kraju możliwa jest odbudowa polskiego przemysłu stoczniowego - powiedział w środę w Szczecinie wicepremier i szef resortu rozwoju Mateusz Morawiecki. Według niego, branża ta może stać się jednym z kół zamachowych całej polskiej gospodarki.

Morawiecki: odbudowa polskiego przemysłu stoczniowego jest możliwa
(JAKUB WOSIK/REPORTER)

Morawiecki oraz minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk spotkali się z dziennikarzami na terenie po zlikwidowanej stoczni szczecińskiej, w jej historycznej stołówce. Tam 30 sierpnia 1980 r. przedstawiciele protestujących robotników podpisali ze stroną rządową porozumienie kończące strajki na Pomorzu Zachodnim, które dało polskim robotnikom prawo tworzenia wolnych związków zawodowych. Dzień później podobne porozumienie podpisano w Gdańsku.

- Wierzę, że jest możliwa odbudowa polskiego przemysłu stoczniowego, pomimo ogromnych przeszkód zarówno po stronie prawnej, regulacyjnej, legislacyjnej, infrastrukturalnej i - co tu dużo mówić - oczywiście finansowej - powiedział Morawiecki. - W kilka miesięcy udało się zrobić więcej niż w poprzednich kilku latach, kiedy ten majątek był wyprzedawany i taki był pomysł na "przemysł stoczniowy" - dodał.

Według szefa resortu rozwoju, - Szczecin ze Świnoujściem może być naprawdę niesamowicie perspektywicznym ośrodkiem nie tylko dla Zachodniego Pomorza, ale całej Polski. Pozostała część Polski poza Wybrzeżem nie do końca czuje przemysł stoczniowy, ale ja uważam, że to jest jedno z absolutnie podstawowych kół zamachowych całej polskiej gospodarki - podkreślił Morawiecki.

Wicepremier przypomniał, że kilka tygodni temu w Szczecinie został podpisany list intencyjny ws. budowy dwóch promów pasażersko-samochodowych dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. - Podpisaliśmy finansowanie na budowę pierwszych od 15 lat dwóch polskich promów. Będą to jednostki o wysokiej wartości dodanej, kilkakrotnie przewyższające średnią wartość dodaną polskiego eksportu, a więc coś, o co nam chodzi w Planie na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - dodał.

Zdaniem Morawieckiego, to początek. - Punkt, od którego będziemy posuwać się do przodu i za kilka lat będziemy w zupełnie innym miejscu, niż dziś. Żeby to się rozpoczęło, należy w symboliczny sposób połączyć przeszłość w tym historycznym miejscu, w jakim się dziś znajdujemy, gdzie podpisywane były porozumienia z sierpnia 1980 r., od których droga ku wolności się zaczęła - dodał.

Z kolei Gróbarczyk wyraził nadzieję, że już w drugim kwartale 2017 r. w Szczecinie na pochylni Wulkan zostanie położona stępka pod budowę nowego promu dla PŻB. - W przyszłym tygodniu dopinamy umowę inwestycyjną, koniec roku to zawarcie umowy konsorcjum wykonawczego z polskim armatorem PŻB tak, aby dotrzymać terminy, które wcześniej sobie założyliśmy - powiedział.

Jak dodał, w Szczecinie powstaną dwa promy, o których była mowa w liście intencyjnym. Według niego, "projektu ostatecznego" jeszcze nie ma, ale wiadomo już, jak te promy będą wyglądały.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej odniósł się także do ustawy stoczniowej. - W okolicach sierpnia chcemy, żeby pan prezydent podpisał ostateczny kształt ustawy tak, aby ona mogła wejść do realizacji od pierwszego stycznia 2017 r. To ustawa zasadnicza dla odbudowy przemysłu stoczniowego. Ta ustawa daje możliwości konkurencji, odbudowy naszego przemysłu stoczniowego - powiedział Gróbarczyk.

List intencyjny ws. budowy promów podpisali w czerwcu br. uczestnicy przyszłego konsorcjum, które ma zbudować promy: Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego SA, Stocznia Remontowa "NAUTA" SA, Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA oraz Szczeciński Park Przemysłowy Sp. z o.o., działający na terenach po byłej stoczni w Szczecinie. List podpisały także Polski Fundusz Rozwoju (PFR) oraz PKO Bank Polski SA, które mają finansować budowę statków. Pierwszy z promów ma być gotowy w 2019 r.

Ministrowie spotkali się w Szczecinie także z zachodniopomorskimi przedsiębiorcami. Wśród poruszanych tematów znalazł się m.in. plan Morawieckiego i korzyści, jakie mają z niego płynąć dla Zachodniego Pomorza, a także rozwój gospodarki morskiej.

Produkcję w Stoczni Szczecińskiej Nowa wstrzymano w styczniu 2009 r., ponieważ Komisja Europejska uznała, że udzielona wcześniej stoczniom w Gdyni i Szczecinie przez polski rząd pomoc publiczna była niezgodna z prawem. Majątek stoczni sprzedano, a pracowników zwolniono.

Jeszcze przed konferencją prasową ministrowie złożyli kwiaty przed tablicą upamiętniającą robotników poległych w grudniu 1970 r., znajdującą się przed główną bramą byłej stoczni szczecińskiej.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(57)
WYRÓŻNIONE
ryszard
8 lat temu
najpierw niech rydzyk odda ukradzione cegiełki na stocznię,znowu się zaczyna okradanie stoczni
Stoczniowiec
8 lat temu
Trzeba budowac w skomplikowanych specjalnościach i specjalnego przeznaczenia okręty - wówczas jest to bardzo opłacalne. Tylko na komkurencyjnej, dobrej i własnej myśli technicznej się wygrywa, jak w meczu czy na ringu. Reszta to trywiałki dla klepaczy młotkiem..
Ja-z
8 lat temu
Pół życia spędziłem w branży okrętowej jako przedsiębiorca i powiem panu, panie Morawiecki, bajki na dobranoc, nic pan o tej branży nie wie. Będzie wielka finansowa wtopa, ale drugi Dudek z Solidarności związkowej będzie szczęśliwy i zasobny.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (57)
joanna
7 lat temu
Ktoś już pisał, że większość tego typu inwestycji dobijają powstające momentalnie związki zawodowe i źle skalkulowane, niezyskowne elementy jednostek pływających. Pożyjemy - zobaczymy. Chociaż wiadomo, że odgórne postanowienia to czasem pobożne życzenia.
lech
8 lat temu
Będziemy budowali ponownie GAWRONA, tylko cywilnego. Polacy szykujcie następne miliardy bo jak się buduje PRAWDZIWE promy pasażerskie i turystyczne to zapraszam do Papenburg/Ems w Niemczech. Tam są włożone prawdziwe miliardy, ale Euro. Nas na taką zabawę nie ... to są dziesiątki lat. Tylko dyletanci i marzyciele mogą nas w takie bagno wciągać. Już kiedyś cały naród budował statki i to te nieskomplikowane, jak się skończyło? A może ma być PRL bis.
inżynier
8 lat temu
Morawiecki to cienias i bajasz.Tatuś załatwiał posadki, a teraz załapał się do rządu i nadal żyje na nasz koszt. Gaga,gada i nic nie zrobił przez rok. DNO.
DS
8 lat temu
MORAWIECKI TO KOLEJNY GLAB Z PISU
stocznoowiec
8 lat temu
do tomasz/ty we lbie to masz gorszej jakosci siano piszesz a g..... wiesz jak buduje sie statki, jak w polskich stoczniach bydowano statki z poteznych sekcji to ty jeszcze u swojego ojca przeskakiwales z jadra na jadro wiec lepiej zamilcz zanim obrazisz dziesiatki tysiecy najwyzszej klasy stoczniowcow
...
Następna strona