Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Morawiecki: ten program ma być kołem zamachowym polskiej gospodarki

41
Podziel się:

Mamy szanse, by za 10 lat mieć milion samochodów elektrycznych w Polsce, a nasze spółki energetyczne miały 2 miliardy zł przychodów z tego tytułu - mówił minister energii Krzysztof Tchórzewski, otwierając we wtorek konferencję "W kierunku elektromobilności".

Morawiecki: ten program ma być kołem zamachowym polskiej gospodarki
(PAP/Paweł Supernak)

Plan rozwoju elektromobilności ma być kołem zamachowym polskiej gospodarki i polskiej reindustrializacji - zapowiada wicepremier Mateusz Morawiecki. Minister energii Krzysztof Tchórzewski szacuje, że za 10 lat w Polsce będzie milion samochodów elektrycznych.

- Ruszamy z programem "elektryczna mobilność" - poinformował we wtorek Morawiecki.

Wicepremier podkreślił, że obecnie po polskich miastach jeździ 11 tysięcy autobusów. - Trochę nas trują. Chcemy je sukcesywnie zamieniać na bardziej ekologiczne, przyjazne dla zdrowia, mniej emitujące CO2 i pyły - autobusy elektryczne (projekt e-Bus) - zapowiedział minister, prezentując założenia Planu rozwoju elektromobilności w Polsce na Politechnice Warszawskiej.

- Druga część naszego programu to mobilność elektryczna w szerszym zakresie: auta elektryczne, których dzisiaj jest niewiele. Do nich należeć będzie przyszłość, więc na nie zdecydowanie stawiamy - dodał minister rozwoju.

Wicepremier pytany, jakie firmy będą produkować autobusy elektryczne w Polsce, odparł: - Nie tworzymy preferencji ani dla lokalnych, ani dla międzynarodowych (firm). Również producent zagraniczny ma duże szanse.

- Kluczowe dla powodzenia naszego programu jest doprowadzenie do jak najbliższej współpracy pomiędzy nauką, instytutami badawczymi, uczelniami technicznymi a biznesem ze wsparciem administracji publicznej - ocenił.

Według Morawieckiego ważnym wyzwaniem w realizacji tego programu jest wysoki poziom zanieczyszczeń w miastach, który przekracza często 100-krotnie dopuszczalne normy niektórych pyłów. - Chcemy wzmocnić ochronę zdrowia i środowiska. Chcemy mieć własne prototypy i później umieć wdrażać na rynek rozwiązania, które są zupełnie nowe - tłumaczył.

Jak mówił, Polska nie jest w stanie dogonić krajów zachodnich, które od stu lat produkują silniki. - Ale czy jesteśmy w stanie wskoczyć i surfować na tej czwartej fali rewolucji gospodarczej, która jest przed nami? Właśnie to jest ten nasz moment, to jest nasza chwila - ocenił Morawiecki. Dodał, że chodzi o rewolucję cyfrową, która włącza w procesy biznesowe "myślenie przede wszystkim supernowoczesne, informatyczne".

Wicepremier zauważył, że obecnie na świecie jeździ tylko milion aut elektrycznych, ale za 15-20 lat przewiduje się, że będzie ich 500 mln.

Według ministra Tchórzewskiego mamy szanse, by za 10 lat w Polsce było milion samochodów elektrycznych, a nasze spółki energetyczne miały 2 miliardy zł przychodów z tego tytułu. - Takich samochodów, które wystarczą do tego, by zawieźć dzieci do szkoły i przedszkola, pojechać na zakupy, załatwić wszystkie sprawy, które w tej chwili załatwiamy samochodami napędzanymi paliwem - zaznaczył.

Tchórzewski zauważył, że polscy naukowcy znani byli zawsze z "działań nowatorskich", że "jednym skokiem potrafili pokonywać dwa, trzy piętra". "Teraz też jest takie oczekiwanie" - podkreślił.

Wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz tłumaczyła ponadto, że celem projektu e-Bus jest "stworzenie polskiego autobusu elektrycznego, którego kluczowe komponenty takie jak bateria, falownik, układ napędowy oraz infrastruktura ładująca będą produkowane w kraju przy wsparciu rodzimego potencjału naukowo-badawczego".

- Realizacja projektu doprowadzi do powstania polskiego rynku autobusów elektrycznych o wartości 2,5 mld zł rocznie - podkreśliła. Dodała, że w Polsce co roku wymienia się tysiąc autobusów miejskich. Oceniła, że rozwój branży autobusów elektrycznych przyczyni się do stworzenia nowych, specjalistycznych miejsc pracy. Przy produkcji tysiąca takich autobusów rocznie może to być - jej zdaniem - nawet 5 tys. nowych miejsc pracy.

Przypomniała, że w naszym kraju produkcją autobusów elektrycznych zajmuje się m.in. firma Solaris, która eksportuje je do Hiszpanii, Niemiec czy Szwecji. Poinformowała, że firma Ursus rozpoczyna testy produkcyjne w tym zakresie.

Wiceszefowa resortu rozwoju wskazała również na potencjalne źródła finansowania projektu e-Bus. Na prace badawczo-rozwojowe mają trafić środki z pieniędzy unijnych, w tym m.in. z programu "Inteligentny Rozwój". Wsparcie na wdrożenie i komercjalizację tego typu przedsięwzięć ma pochodzić m.in. z Polskiego Funduszu Rozwoju; do końca roku ma powstać Fundusz Elektromobilności.

We wtorek na Politechnice Warszawskiej podpisano list intencyjny w sprawie powołania Centrum Elektromobilności. Sygnatariuszami listu oprócz Politechniki są Narodowe Centrum Badań Jądrowych i cztery spółki energetyczne: Energa, Enea, Tauron, PGE. - Zadaniem Centrum Elektromobilności będzie tworzenie ekosystemu dla rozwoju innowacji w Polsce - podkreśliła Emilewicz.

Emilewicz wyjaśniła też, że będą potrzebne zmiany w Prawie energetycznym, budowlanym, zamówień publicznych, a także w ustawach o podatkach i opłatach lokalnych oraz drogach publicznych.

Wiceminister energii Michał Kurtyka poinformował, że Plan rozwoju elektromobilności ma być przedstawiony Radzie Ministrów w lipcu.

Milion samochodów elektrycznych za 10 lat w Polsce

Mamy szanse, by za 10 lat mieć milion samochodów elektrycznych w Polsce, a nasze spółki energetyczne miały 2 miliardy zł przychodów z tego tytułu - mówił minister energii Krzysztof Tchórzewski, otwierając we wtorek konferencję "W kierunku elektromobilności".

W odbywającej się na Politechnice Warszawskiej konferencji "W kierunku elektromobilności - prezentacja założeń Planu Rozwoju Elektromobilności w Polsce" bierze udział m.in. minister energii oraz wicepremier i minister rozwoju Mateusz Morawiecki.

Tchórzewski podkreślał, że "za 10 lat chcielibyśmy mieć milion samochodów elektrycznych w naszych miastach". - Takich samochodów, które wystarczą do tego, by zawieźć dzieci do szkoły i przedszkola, pojechać na zakupy, załatwić wszystkie sprawy, które w tej chwili załatwiamy samochodami napędzanymi paliwem - mówił.

Według ministra, "jak odpowiemy dobrze na te wyzwania, otrzymamy możliwość redukcji zanieczyszczeń".

Przywołał m.in. badania sprzed 4 lat, przeprowadzone w największych miastach, z których wynika, że liczba samochodów na rodzinę zbliża się do trzech, z czego dwa samochody "nie wyjeżdżają z miasta".

Tchórzewski przekonywał też, że nasi naukowcy znani byli zawsze z "działań nowatorskich", że "jednym skokiem potrafili pokonywać dwa, trzy piętra". - Teraz też jest takie oczekiwanie - zaznaczył.

Największym wyzwaniem na świecie jest bowiem, według ministra, "poszukanie innej metody magazynowania energii". - Ten wyścig wygra ten, któremu w głowie się narodzi pomysł - powiedział Tchórzewski.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(41)
WYRÓŻNIONE
Niko
9 lat temu
O Jezusie Przenajświętszy... On mówi to co każdy średniej klasy analityk, ekonomista czy inny znawca rynku paliw wie od kilkunastu lat.. Wszystko fajnie, plany są jak zwykle ambitne. ale może ktoś wreszcie przekaże jakiś konkret bo póki co to tylko gadanie, które przypomina gawędzenie przy urodzinowym stole między jednym kieliszkiem a drugim.
znamy te hasł...
9 lat temu
Brzmi zupełnie jak znane hasło "komunizm to elektryfikacja samochodów plus władza PiS"
kolo980
9 lat temu
Her Morawiecki przestań pieprz..ć tylko zgłoś projekt ustawy ,który będzie promował samochody elektryczne. Na razie wszystkie twoje pomysły , to pobożne życzenia.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (41)
Piotr Krakows...
8 lat temu
NIC OPROCZ GADKI MORAWIECKI NIE ZROBI BO PiS JEST JEDYNYM CO NIE POTRAFI NJPROSTRZEJ RZECZY ZROBIC I TWORZY USTAWE DO DSTAWY I USTAWA GONI I WIDAC TO DOKLADNIE NA TRYBUNALE KONSTYTUCYJNYM . POTEM MORAWIECKI TWIERDZI ZE PARLAMENTARZYSCI NAJCIEZEJ PRACUJA i IM SIE NALEZY 30 TYSIECY KWOTY WOLNEJ OD OPODATKOWANIA , SZKODA BYLO ISC DO WYBOROW I WRZUCAC NA NICH KARTKI , ONI SA NAJGORSI JAK DO TEJ PORY BYLI POLITYCY , WSTYD I HANBA DLA POLSKI CO ONI WYPRAWIAJA . PIOTROWICZ , PAWLOWSKA , TURSKI , SASIN , TERLECKI TO WSZYSTKO JAKBY OD PLUGA I SIEKIERY ODERWANE . GDZIE JEST MADROSC TYCH LUDZI ? CZYM ONI CHCA KIEROWAC W POLSCE ? ZAWISCIA I PROPAGANDA ? DOPADLI DO KORYTA I CHLAPIA TAK SAMO JAK INNI POZOSTALI ALE TAMCI TO CHOCIAZ TRZYMALI FASON I NIE SKLUCALI NIKOGO POMIEDZY SOBA I Z ZAGRANICA BYLY DOBRE RELACJE A TERAZ WSZYSTKO SIE WALI. KACZYNSKI JEST CHORY OD WIELU LAT PO KATASTROFIE I JEMU NIKT SIE NIE DZIWI BO STRACIL BRATA I BRATOWA , ALE TAKI MACIEREWICZ KTORY ZWIAL ZE SMOLENSKA POKAZUJE GLUPA NAD GLUPAMI . POLSKA STAJE SIE BEZBRONNA I CORAZ MNIEJ MA POPARCIA ZE STRONY ZACHODU , WIEC CO ONI WYPRAWIAJA I DLA KOGO ? DLA ZNISZCZENIA POLSKI = TAKA JEST PRAWDA.
JaM
8 lat temu
Prof. Gilowska w I rządzie PiS-u była o klasę lepsza od Morawieckiego. Trzymała budżet państwa w ryzach i tak łatwo nie poddawała się zachciankom Kaczyńskiego !
Krzysztof137
9 lat temu
[QUOTE] We wtorek na Politechnice Warszawskiej podpisano list intencyjny w sprawie powołania Centrum Elektromobilności. Sygnatariuszami listu oprócz Politechniki są Narodowe Centrum Badań Jądrowych i cztery spółki energetyczne: Energa, Enea, Tauron, PGE. - Zadaniem Centrum Elektromobilności będzie tworzenie ekosystemu dla rozwoju innowacji w Polsce [/QUOTE] Sama państwowe lub semi-państwowe molochy, jedynie czego sie można spodziewac to wydojenia miliardów z państwowej i unijnej kasy i zero efektów.
Czeslaw_W
9 lat temu
[QUOTE] będą potrzebne zmiany w Prawie energetycznym, budowlanym, zamówień publicznych, a także w ustawach o podatkach i opłatach lokalnych oraz drogach publicznych [/QUOTE] a także preferencyjne stawki ubezpieczeń obowiązkowych dla pojazdów elektrycznych o prędkości maksymalnej niższej od np. 70 km/godz
dajspokoj
9 lat temu
Kolejne kosmita i kolejne domy na piasku - PIS w rzucaniu pomysłów pobił PO o 500 razy szkoda, że w innych dziedzinach nadal jest za osiągnięciami PO. A miało być tak dobrze. Ogłosiłeś Pan program gospodarczy dla Polski więc to zrealizuj i się tym pochwała w mediach a nie mrzonkami.
...
Następna strona