Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|

Będą pieniądze na polskie statki. Morski Fundusz Inwestycyjny gotowy do końca roku

13
Podziel się:

Celem jest odbudowanie gospodarki stoczniowej, budowa 500 tysięcy ton stali rocznie.

Celem programu jest odbudowa gospodarki stoczniowej i budowa 500 tysięcy ton stali rocznie
Celem programu jest odbudowa gospodarki stoczniowej i budowa 500 tysięcy ton stali rocznie (Robert Stachnik/REPORTER)

Morski Fundusz Inwestycyjny ma pomóc w pozyskiwaniu funduszy na budowę statków. Jego kompletny kształt ma zostać zaproponowany do końca roku - zapewnił minister Marek Gróbarczyk. Zapowiedział również powstanie nowych połączeń morskich między Polską i Katarem.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk uczestniczył w poniedziałek w Gdańsku w inauguracji 19. Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo 2017. MGMiŻŚ po raz pierwszy jest współorganizatorem wydarzenia.

- Przed nami niezwykle ważna część roku, gdzie chcemy zaproponować kompletny kształt Morskiego Funduszu Inwestycyjnego - mówił Gróbarczyk. W jego ocenie Fundusz będzie miał niesłychanie ważne znaczenie dla przemysłu stoczniowego, bo będzie podstawą do wszelkiego kontraktowania, uzyskiwania bezpiecznych, długoterminowych funduszy na rzecz realizacji budowy statków.

Najbardziej zaawansowany technologicznie statek, * *jaki kiedykolwiek powstał w Polsce:

Cel: 500 tys. ton stali rocznie

- Dla nas celem jest stuprocentowe odbudowanie gospodarki stoczniowej, przede wszystkim powrót do tego okresu sprzed kryzysu, czyli budowy 500 tysięcy ton stali rocznie - mówił Gróbarczyk. Zaznaczył, że "rok temu było to tylko 25 tys. ton".

Wyjaśnił, że jednym z celów tworzenia Morskiego Funduszu Inwestycyjnego jest "pozyskanie jak największej liczby zleceń". Podczas inauguracji Baltexpo szef resortu zapewniał, że "Morski Fundusz Inwestycyjny daje ogromne możliwości, a przede wszystkim buduje stabilną gospodarkę finansową w zakresie inwestycji żeglugowych a przede wszystkim stoczniowych".

Na początku września, podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy, Gróbarczyk tłumaczył, że "fundusz wprowadziłby odgórnie zasadę pewnych działań akceptowanych przez obie strony i w ciągu miesiąca można by zakontraktować budowę promu, dziś trwa to (procedura) półtora roku". Zarządca komisaryczny w Polskiej Żegludze Morskiej Paweł Brzezicki podkreślił, że morskie fundusze istnieją w wielu krajach, np. Danii i Holandii.

Podczas inauguracji Baltexpo podpisane zostało memorandum o współpracy pomiędzy portem w Gdańsku a największym portem na Bliskim Wschodzie, Hamad Port, otwartym na początku miesiąca.

Minister transportu i komunikacji Kataru Jassim Saif Ahmed Al-Sulaiti poinformował, że w ramach współpracy mogą być otwarte nowe połączenia morskie pomiędzy Polską a Katarem. Powiedział, że współpraca może dotyczyć wielu dziedzin, ale przede wszystkim budowy statków, współpracy portów.

Współpraca z Katarem

Gróbarczyk przyznał, że Polska chce rozwijać współpracę przede wszystkim w zakresie przemysłu stoczniowego.

- Obiecuję sobie po dzisiejszym spotkaniu, że pojawią się kontrakty ze stroną katarską, cały serwis związany ze statkami - dodał. Poinformował, że rozwijana będzie trwająca już współpraca w zakresie szkolnictwa morskiego. - Na polskich uczelniach morskich będzie się kształciło jeszcze więcej osób z Kataru - powiedział.

Rozpoczęte w poniedziałek w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym Amberexpo w Gdańsku 19. Międzynarodowe Targi Morskie Baltexpo 2017 to - jak informuje organizator Zarząd Targów Warszawskich SA - najstarsze i największe w Polsce oraz jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń targowo-konferencyjnych poświęconych gospodarce morskiej. Targi odbywają się w cyklu dwuletnim, nieprzerwanie od 1982 roku. W tym roku bierze w nich udział ponad 280 firm i instytucji z 19 krajów. Potrwają do środy.

autor: Bożena Leszczyńska

gospodarka
przemysł
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(13)
WYRÓŻNIONE
lolo
7 lat temu
oddajcie najpierw kuter kapitanowi z Ustki który ukradł mu syndyk a przyklepal to Polski Sąd Niezawisly.
lolo
7 lat temu
oddajcie najpierw kuter kapitanowi z Ustki który ukradł mu syndyk a przyklepal to Polski Sąd Niezawisly.
mario
7 lat temu
Jedni zniszczyli bo sluchali Niemcow ,drudzy odbudowuja .Dlaczego dopuszczamy nierobow do wladzy?Bo ladnie opowiadaja i to starczy prostej j gawiedzi?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (13)
Mariusz
7 lat temu
Za miesiąc 500 tyś ton stali, za dwa 800, za pół roku milion, następny będzie beton do końca roku milion m3, za 2 lata 10 milionów m3, potem cegły 2 miliardy w ciągu 7 miesięcy i bilion do końca 2020 roku, brzmi zajediscie, tylko jak tego dokonać?
abcd
7 lat temu
Czy ten fundusz także będzie w gestii rydzyka?.
Gienek
7 lat temu
Ach marzyciele. Zeby kazdy polityk odpowiadal za swoje slowa. Propaganda jak za Gierka.
Wolak.
7 lat temu
A co ze stępką pod prom dla PŻB??? Tak fetowano jej położenie, a teraz leży sobie samotna, bez kolejnych sekcji zapomniana. A gdzie jest projekt promu???
Rtv
7 lat temu
PIS mowi ze sie da, PO ze ze nie...kto tu jest madry a kto glupi.