Morski Fundusz Inwestycyjny ma pomóc w pozyskiwaniu funduszy na budowę statków. Jego kompletny kształt ma zostać zaproponowany do końca roku - zapewnił minister Marek Gróbarczyk. Zapowiedział również powstanie nowych połączeń morskich między Polską i Katarem.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk uczestniczył w poniedziałek w Gdańsku w inauguracji 19. Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo 2017. MGMiŻŚ po raz pierwszy jest współorganizatorem wydarzenia.
- Przed nami niezwykle ważna część roku, gdzie chcemy zaproponować kompletny kształt Morskiego Funduszu Inwestycyjnego - mówił Gróbarczyk. W jego ocenie Fundusz będzie miał niesłychanie ważne znaczenie dla przemysłu stoczniowego, bo będzie podstawą do wszelkiego kontraktowania, uzyskiwania bezpiecznych, długoterminowych funduszy na rzecz realizacji budowy statków.
Najbardziej zaawansowany technologicznie statek, * *jaki kiedykolwiek powstał w Polsce:
Cel: 500 tys. ton stali rocznie
- Dla nas celem jest stuprocentowe odbudowanie gospodarki stoczniowej, przede wszystkim powrót do tego okresu sprzed kryzysu, czyli budowy 500 tysięcy ton stali rocznie - mówił Gróbarczyk. Zaznaczył, że "rok temu było to tylko 25 tys. ton".
Wyjaśnił, że jednym z celów tworzenia Morskiego Funduszu Inwestycyjnego jest "pozyskanie jak największej liczby zleceń". Podczas inauguracji Baltexpo szef resortu zapewniał, że "Morski Fundusz Inwestycyjny daje ogromne możliwości, a przede wszystkim buduje stabilną gospodarkę finansową w zakresie inwestycji żeglugowych a przede wszystkim stoczniowych".
Na początku września, podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy, Gróbarczyk tłumaczył, że "fundusz wprowadziłby odgórnie zasadę pewnych działań akceptowanych przez obie strony i w ciągu miesiąca można by zakontraktować budowę promu, dziś trwa to (procedura) półtora roku". Zarządca komisaryczny w Polskiej Żegludze Morskiej Paweł Brzezicki podkreślił, że morskie fundusze istnieją w wielu krajach, np. Danii i Holandii.
Podczas inauguracji Baltexpo podpisane zostało memorandum o współpracy pomiędzy portem w Gdańsku a największym portem na Bliskim Wschodzie, Hamad Port, otwartym na początku miesiąca.
Minister transportu i komunikacji Kataru Jassim Saif Ahmed Al-Sulaiti poinformował, że w ramach współpracy mogą być otwarte nowe połączenia morskie pomiędzy Polską a Katarem. Powiedział, że współpraca może dotyczyć wielu dziedzin, ale przede wszystkim budowy statków, współpracy portów.
Współpraca z Katarem
Gróbarczyk przyznał, że Polska chce rozwijać współpracę przede wszystkim w zakresie przemysłu stoczniowego.
- Obiecuję sobie po dzisiejszym spotkaniu, że pojawią się kontrakty ze stroną katarską, cały serwis związany ze statkami - dodał. Poinformował, że rozwijana będzie trwająca już współpraca w zakresie szkolnictwa morskiego. - Na polskich uczelniach morskich będzie się kształciło jeszcze więcej osób z Kataru - powiedział.
Rozpoczęte w poniedziałek w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym Amberexpo w Gdańsku 19. Międzynarodowe Targi Morskie Baltexpo 2017 to - jak informuje organizator Zarząd Targów Warszawskich SA - najstarsze i największe w Polsce oraz jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń targowo-konferencyjnych poświęconych gospodarce morskiej. Targi odbywają się w cyklu dwuletnim, nieprzerwanie od 1982 roku. W tym roku bierze w nich udział ponad 280 firm i instytucji z 19 krajów. Potrwają do środy.
autor: Bożena Leszczyńska