Vistal Gdynia wygrał swój pierwszy przetarg publiczny w Norwegii. W konsorcjum z norweską spółką zburzy stary i wybuduje nowy most nad rzeką Tana za 161 mln zł.
Vistal Gdynia, producent wielkogabarytowych, specjalistycznych konstrukcji stalowych w Polsce, podpisał w konsorcjum z norweską firmą HAK Entreprenor AS umowę na wykonanie zadania pn. „Projekt E6 Tana Bru”. Projekt polegać ma na rozbiórce starego mostu i budowie nowego wraz z drogą.
Projekt realizowany będzie w północnej Norwegii, w pobliżu przylądka Nordkapp przy granicy norwesko-rosyjskiej. Most nad rzeką Tana to centralny punkt węzłowy w okręgu Ost-Finnmark i największy most w tym regionie.
Wartość umowy to 161,6 mln zł netto (332,5 mln koron). Wartość wynagrodzenia przypadająca na Vistal Gdynia to 83,2 mln zł netto.
Most nad rzeką Tana będzie pierwszym zagranicznym projektem Vistal Gdynia - pozyskanym w ramach przetargu publicznego, realizowanym w formule generalnego wykonawcy.
Całkowita długość nowego mostu to 260 m, natomiast rozpiętość przęsła wynosić będzie 234 m. Most będzie miał 14 m szerokości i zostanie przetransportowany na północ Norwegii drogą morską i lądową.
- Cieszymy się z wygranej w publicznym przetargu na tak prestiżowy projekt w Norwegii - powiedział Ryszard Matyka, prezes Vistal Gdynia. - W szczególności cieszy nas fakt, że jest to pierwszy zagraniczny kontrakt, w którym jesteśmy generalnym wykonawcą, tym samym realizując kolejny krok zapowiedziany w naszej strategii rozwoju. To także projekt będący ciekawym wyzwaniem technologicznym i inżynieryjnym.
Jak podaje Matyka, celem firmy jest dalsze zwiększanie skali działalności na rynku skandynawskim i udział w tamtejszych przetargach publicznych. Generalne wykonawstwo w Skandynawii to jeden z filarów strategii Grupy Vistal.
- Dzięki wysokonakładowym inwestycjom realizowanym w ostatnich latach oraz konsekwentnie realizowanej strategii posiadamy odpowiednie zaplecze technologiczne, by realizować o tak duże i wymagające specjalistycznego know-how projekty - dodał prezes Matyka.
Tana jest centralnym punktem węzłowym w Ost-Finnmark i największym mostem w tym regionie Norwegii, będącym jednocześnie jego wizytówką. Most z 1948 roku nie spełnia już jednak wymogów dotyczących współczesnego transportu ciężarowego.
Norweski projekt zakłada zburzenie istniejącego obiektu i wybudowanie nowego. Nowy obiekt został zaprojektowany jako most wantowy, z asymetrycznym pylonem o wysokości 95 m, którego wieże krzyżować się będą na wysokości 70 m. Będzie wyposażony w specjalny system zapewniający różnokolorowe efekty świetlne, które ożywią okolicę zwłaszcza w czasie nocy polarnych.
Z chodników po obydwu stronach mostu widoczna będzie rzeka Tana, również ta jej część, na której od czerwca do sierpnia odbywają się tradycyjnie połowy łososia. Rzeka uważana jest za jedno z najlepszych łowisk łososia na świecie. Rocznie łowi się tutaj około 250 ton tego gatunku ryby.