Skarb Państwa powinien zachować kontrolę nad PLL LOT, a najlepszą opcją dla spółki wydaje się być pozyskanie inwestora finansowego - poinformowało biuro prasowe MSP. Podkreśliło, że zarząd przewoźnika przygotowuje plan, który wyznaczy najważniejsze kierunki rozwoju spółki.
"Zarząd PLL LOT przygotowuje nowy, kompleksowy plan dla spółki, który wyznaczy najważniejsze kierunki rozwoju i pozwoli systematycznie budować jej wartość. Będzie on dotyczył m.in. analizy siatki połączeń" - podkreśliło biuro prasowe MSP.
"Kwestia pozyskania inwestora dla PLL LOT nadal pozostaje otwarta. Decyzja zostanie podjęta po dogłębnej analizie wszystkich argumentów i informacji. Celem jest pozyskanie inwestora, ale bez utraty kontroli. Skarb Państwa powinien zachować nad LOT-em kontrolę. Najlepszą opcją wydaje się więc inwestor finansowy. Pozyskany w ten sposób kapitał spółka mogłaby wykorzystać do zainwestowania w samoloty" - zaznaczyło biuro prasowe resortu skarbu.
Pod koniec stycznia br. szef MSP Dawid Jackiewicz podkreślał w rozmowie z dziennikarzami, że spółka PLL LOT wymaga bardzo szybkiego planu ratunkowego i wsparcia kapitałowego. Zapowiedział, że rozwiązania powinny być gotowe w ciągu najbliższych kilku miesięcy.
Zmiany w zarządzie przewoźnika nastąpiły pod koniec stycznia. Rada nadzorcza powołała wówczas na stanowisko prezesa PLL LOT Rafała Milczarskiego, a także Borysa Butę na członka zarządu ds. operacyjnych. Postępowanie kwalifikacyjne na stanowisko członka zarządu ds. ekonomiczno-finansowego zakończyło się bez rozstrzygnięcia. Odwołano Marcina Celejewskiego, który był członkiem zarządu ds. handlowych, a od sierpnia 2015 roku pełnił też obowiązki prezesa LOT (po rezygnacji Sebastiana Mikosza). Odwołano też członka zarządu ds. korporacyjnych Monikę Kiełtykę-Michnę.
W połowie stycznia br. wiceminister skarbu Filip Grzegorczyk informował, że wynik na działalności podstawowej LOT w 2015 roku będzie ujemny i może wynieść ok. 25 mln zł. Według wiceministra zaktualizowany budżet na 2015 rok zakładał dodatni wynik na działalności podstawowej na poziomie 3 mln zł, wobec 126 mln zł przyjętych w pierwotnej wersji planu ekonomiczno-finansowego spółki. Według wstępnych szacunków strata netto PLL LOT w 2015 roku może wynieść 250 mln zł.
Udziałowcami PLL LOT są: Skarb Państwa, który posiada 99,82 proc. akcji, TFS Silesia - 0,144 proc. akcji oraz pracownicy - 0,036 proc. akcji.