Trzeci największy operator telewizji kablowej w Polsce, spółka Multimedia Polska odnotowała 9,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto w 2016 r. wobec 86,2 mln zł zysku rok wcześniej. W ciągu roku liczba jej klientów zmalała o 41 tysięcy i choć pozostali kupowali więcej usług, to nie zrekompensowało strat.
W październiku ubiegłego roku ogłoszono przejęcie Multimedia Polska przez dotychczasowego konkurenta UPC. Połączenie wymaga jeszcze zgody UOKiK. Tymczasem Multimedia informują o pogarszających się wynikach finansowych i malejącej liczbie klientów.
W ciągu roku liczba klientów spadła do 783,2 tys. z 824,1 tys. rok wcześniej. Jednocześnie jednak pozostałym udało się firmie sprzedać nowe produkty, w rezultacie liczba sprzedanych usług telekomunikacyjnych wzrosła o 39,7 tys. Dzięki temu średnie miesięczne przychody na jednego klienta (ARPU) wyniosły w ubiegłym roku 68,42 zł i były wyższe niż rok wcześniej (66,77 zł).
Wyniki operacyjne Multimedia Polska | |||
---|---|---|---|
liczba klientów | liczba usług telekomunikacyjnych | ARPU (zł/mies.) | |
2016 | 783155 | 1672039 | 68,42 |
2015 | 824110 | 1632339 | 66,77 |
zmiana % | -5,0 | 2,4 | 2,5 |
zmiana liczby | -40955 | 39700 | 1,65 |
Źródło: raport roczny Multimedia Polska |
To pozwoliło utrzymać skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie nieco tylko niższym niż rok wcześniej - spadły do 699,23 mln zł z 700,92 mln zł.
Widoczna jest wojna cenowa na rynku, bo mimo większej liczby usług zyski firmy spadają. Spadki liczby klientów i zysków są najbardziej widoczne w segmencie telewizyjnym.
Wynik netto na ofercie telewizji kablowej obniżył się do 31,6 mln zł z 52,2 mln zł rok wcześniej, czyli o aż 39,5 proc. Liczba klientów spadła z 868 tys. do 816 tys. Rozwój darmowej telewizji cyfrowej najwyraźniej uderzył w zyski "kablówek".
Mniejsze spadki zyskowności notuje usługa dostępu do internetu, na czym Multimedia zarobiła 82,2 mln zł, czyli 5,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Straty wykazuje segment telefonii stacjonarnej - 16 mln zł straty wobec 12,9 mln zł rok wcześniej.
Łącznie zysk netto grupy Multimedia spadł w 2016 r. do 9,45 mln zł z 86,2 mln zł rok wcześniej. W trakcie roku spółka zrezygnowała z oferty sprzedaży prądu elektrycznego i, jeśli liczyć bez tej przynoszącej straty działalności, wyniki wyglądają lepiej - zysk z tzw. działalności kontynuowanej wyniósł 21,5 mln zł wobec 88,1 mln zł rok wcześniej.
Zysk operacyjny grupy wyniósł 110,2 mln zł wobec 136,3 mln zł zysku rok wcześniej. Skorygowana EBITDA z działalności kontynuowanej wyniosła 341,3 mln zł wobec 356,9 mln zł.
"Zarząd Multimedia Polska S.A zamierza przeznaczyć zysk netto spółki za rok 2016 na wypłatę dywidendy z uwzględnieniem ograniczeń do których przestrzegania spółka jest zobowiązana zapisami zawartych umów" - czytamy w raporcie.
W ub.r. akcjonariusze przeznaczyli cały zysk netto w wysokości 48,53 mln zł na dywidendę.