Spółka coraz więcej zarabia na dostarczaniu internetu, ale konkurencja wymusiła obniżki cen na telewizję kablową.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 176,64 mln zł w III kw. 2015 r. wobec 175,16 mln zł rok wcześniej. Zysk operacyjny EBITDA wyniósł 82,6 mln zł wobec 85,3 mln zł zysku rok wcześniej.
Przychody uzyskiwane przez Grupę pochodzą przede wszystkim od klientów indywidualnych, zaś przychody od klientów instytucjonalnych (innych operatorów, korzystających z łączy i usług Grupy) stanowią nie więcej niż 7 proc. przychodów ze sprzedaży.
Większość przychodów spółka osiąga z usług telewizji kablowej (87,5 mln zł w trzecim kwartale), ale to dostarczanie internetu jest najważniejszym źródłem zysku firmy. Mimo, że przychody z tego tytułu były na poziomie 55,7 mln zł, czyli dużo mniej niż z telewizji kablowej, to internet dał aż 47 proc. zysku operacyjnego EBITDA.
Zysk kwartalny EBITDA Multimedia Polska w podziale na segmenty (tys. zł) | ||||
---|---|---|---|---|
telewizja | internet | telefonia | razem | |
źródło: money.pl za raportem spółki | ||||
3 kw. 2015 | 33810 | 38496 | 8419 | 82590 |
3 kw. 2014 | 38797 | 34482 | 9865 | 85308 |
dynamika 3 kw. 2015/2014 | -12,9 | 11,6 | -14,7 | -3,2 |
struktura w 3 kw. 2015 | 40,9 | 46,6 | 10,2 | 100,0 |
Ceny internetu oferowane przez spółkę są na takim poziomie, że pozwalają na oczekiwanie wyższych cen za przyśpieszenie prędkości. Tak nie jest w segmencie telewizji kablowej, gdzie spółka musi jednocześnie więcej płacić kanałom telewizyjnym (wzrost kosztów z 28,7 do 32,1 mln zł), żeby utrzymać atrakcyjność oferty i sprostać naciskom konkurencji.
Rośnie liczba klientów i przychód na użytkownika
Grupa Multimedia Polska miała 818,5 tys. klientów na koniec września 2015 r., podała spółka. Liczba dostarczonych usług (RGU) na koniec tego okresu wzrosła o 4,5 proc. rok do roku do łącznie 1,65 mln.
"Wzrost RGU rok do roku związany był z przejęciami mniejszych spółek telekomunikacyjnych, wprowadzeniem nowych usług, a także ze wzrostem organicznym biznesu" - czytamy w komunikacie.
Nowych klientów pozyskano w segmentach telewizji (wzrost RGU o 33,7 tys. w porównaniu z ubiegłym rokiem) i internetu (o 13,4 tys.). Nieznacznie spadło natomiast RGU w segmencie telefonii (o 4,1 tys.). Ponadto rozwój nowych usług przyniósł kolejne 27,5 tys. RGU.
Wskaźnik liczby usług na jednego klienta wzrósł i wyniósł 2,02 na koniec trzeciego kwartału wobec 1,92 na koniec września 2014 r. Średni miesięczny przychód na jednego klienta (ARPU) wyniósł 66,45 zł w porównaniu z 66,27 zł przed rokiem.
Na koniec września 2015 r. Grupa Multimedia Polska świadczyła usługi na rzecz 818,5 tys. abonentów, z których 309,9 tys. korzystało z dwóch usług, a 130,6 tys. z co najmniej trzech usług.
"Stabilnie rosnące wyniki finansowe to efekt naszej konsekwentnie realizowanej strategii. Dzięki wzbogaceniu oferty o usługi dodatkowe jesteśmy nie tylko operatorem kablowym oferującym Internet, telewizję czy telefon, ale co dla nas niezwykle cenne, zaufanym dostawcą kompleksowych rozwiązań dla gospodarstw domowych" - powiedział prezes Andrzej Rogowski, cytowany w komunikacie.
W okresie trzech pierwszych kwartałów 2015 r. spółka miała 37,8 mln zł skonsolidowanego zysku netto w porównaniu z 33,8 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 527,0 mln zł w porównaniu z 526,5 mln zł rok wcześniej.
Multimedia Polska to jeden z wiodących na polskim rynku operatorów kablowych dostarczający usługi telewizji, szerokopasmowego dostępu do internetu oraz telefonii stacjonarnej i mobilnej. Obligacje spółki są notowane na rynku Catalyst.