Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Bereźnicki
|

Nacjonalizacja viaTOLL. System nadal utrzymuje Kapsch, ale na łagodniejszych warunkach

7
Podziel się:

Przejęcie przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego systemu e-myta miało pozwolić państwu skuteczniej uszczelnić system podatkowy. Operacja na razie okazała się klapą, a operatorem viaTOLL nadal jest austriacki Kapsch.

Systemem nadal zarządza Kapsch, ale na dużo luźniejszych warunkach.
Systemem nadal zarządza Kapsch, ale na dużo luźniejszych warunkach. (Jiří Komárek/Flickr (CC BY-SA 4.0))

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk rok temu wystąpił z zaskakującym pomysłem zerwania trwającego przetargu na nowego operatora systemu e-myta i przekazania do w ręce GITD, która zajmuje się głównie kontrolowaniem stanu technicznego ciężarówek i infrastrukturą fotoradarową.

Adamczyk chciał, by ramach "strategii uszczelniania systemu podatkowego" GITD przejęła obowiązki nadzorowania transportu ładunków fiskalnie wrażliwych: paliw, alkoholu i suszu tytoniowego. Pomysł spodobał się ówczesnej premier Beacie Szydło i ministrowi finansów Mateuszowi Morawieckiemu i postanowiono go wdrożyć.

Zobacz także: Wideo: Morawiecki na nowym odcinku drogi ekspresowej S8. "Korki znikną"

Jak pisze "Dziennik Gazeta Prawna", już w najbliższą sobotę 3 listopada formalny nadzór nad viaTOLL przejmuje GITD. Formalny, ponieważ instytucja ta - tak jak ostrzegali eksperci - nie jest w stanie tego zadania wykonywać.

Początkowo GITD miała scedować te obowiązki na produkującą banknoty i dokumenty Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych, ale ostatecznie padło na Instytut Łączności, który także nie ma zdolności i zasobów do zarządzania takim systemem jak viaTOLL.

Z informacji gazety wynika, że w połowie października Instytut Łączności podpisał umowę na zarządzanie systemem z jego dotychczasowym operatorem, czyli austriackim Kapschem. Umowa miała zostać podpisana na 27 miesięcy.

Co najmniej aż do stycznia 2021 roku w praktyce wszystko ma więc zostać po staremu. Kontrakt będzie mógł zostać skrócony lub wydłużony o pół roku.

Zasadniczą różnicą są jednak warunki umowy. Dotychczas Kapsch musiał zapewnić działanie systemu niezależnie nawet od skutków nawałnic czy awarii prądu. Teraz będzie musiał jedynie wykazać, że dochował staranności w utrzymaniu działania infrastruktury.

Jest jeszcze kwestia finansowa. Choć koszty działania systemu, które wynosiły wcześniej około 280 mln zł rocznie, mogą być podobne, państwo traci potencjalne przychody z włączenia do systemu nowych dróg.

Jak wyjaśnia "Dziennik Gazeta Prawna", rząd zrezygnował z objęcia systemem viaTOLL nowych odcinków dróg, by - jak mówi się nieoficjalnie - nie obciążać dodatkowo GITD. W ten sposób jednak pozbawiono państwo ok. 250 mln zł dodatkowych przychodów z e-myta.

Przypomnijmy, że resort Andrzeja Adamczyka przekonywał, że odebranie systemu viaTOLL prywatnej firmie "nastawionej na zysk" i przekazanie go państwowej instytucji, która działa według zasady non-profit, oznacza spore oszczędności.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez * *dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(7)
WYRÓŻNIONE
Piachus
6 lat temu
To sa naprawdę jaja, żadnej odpowiedzialności za podje te decyzje, dośc iż zlecono to firmie zewnętrznej, która nie działa non profit to dodatkowo poluzowano warunki, to jest tylko możliwe z zespołem "dobrej zmiany" - masakra
kierowca
6 lat temu
Zaraz zaraz czyli na czym ma polegac nadzór GITD nad systemem e-myta tylko na zawarciu umowy z Instytutem Łączności który z kolei zawał umowę z dotychczasowym operatorem czyli firmą Kapsch. A gdzie zasada NON profit o której zapewniał minister Adamczyk oraz szef GITD Alvin Gajathur . Premier zostawia to tak bez konsekfencji - PARANOJA
Matrix
6 lat temu
Postuluje powołanie komisji sejmowej d/s VIA TOLL i straty co najmniej 250 mln. złotych plus odsetki od głupoty.........................
NAJNOWSZE KOMENTARZE (7)
Aaa
6 lat temu
Jedno pytanie ile osób i za jakie wynagrodzenie zatrudnił GITD do obsługi/przejęcia/zarządzania systemem?
Johny
6 lat temu
Dlaczego nie można tak jak np. na Słowacji. Bez " budek" korków.
xvxzcvxzcv
6 lat temu
dobra zmiana, kasa ta sama, a Kapsch ma "dochowac nalezytej starannosci" tylko. brawo pis. rzadzi glupia ideologia zamiast rozumu.
Jerzy
6 lat temu
Powinien być przetarg na przedłużenie umowy , dlaczego Kapsch dostał umowę bez konkursu?? To chyba naruszenie przepisów ustawy?!
Matrix
6 lat temu
Postuluje powołanie komisji sejmowej d/s VIA TOLL i straty co najmniej 250 mln. złotych plus odsetki od głupoty.........................