650 mld dol. – na tyle londyńska firma doradcza Brand Finance wyceniła wartość marki narodowej Polski. Daje nam to 23 miejsce.
Ranking marek narodowych Nation Brands opracowywany jest co roku na podstawie kilkudziesięciu zmiennych pochodzących m.in. z zestawień Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW), Światowego Forum Gospodarczego w Davos i serwisu fDI Intelligence.
W tegorocznym zestawieniu na pozycji najbardziej wartościowej marki narodowej na świecie umocniły się Stany Zjednoczone, które zostały wycenione na blisko 26 bilionów USD, wyprzedzając Chiny (12,8 bln), Niemcy (5,1 bln), Wielką Brytanię (3,7 bln) i Japonię (3,6 bln) – informuje Polska Agencja Prasowa.
- Choć Donald Trump przygotowuje się do rozpoczęcia trzeciego roku urzędowania w Białym Domu, negatywne postrzeganie jego osoby miało niewielki wpływ na markę narodową Stanów Zjednoczonych. Z kolei wolnorynkowe decyzje odbiły się pozytywnie na działaniach inwestorów i wzroście gospodarczym, doprowadzając do wzmocnienia siły i wartości marki - tłumaczył cytowany przez PAP David Haigh, prezes Brand Finance.
W pierwszej dziesiątce znalazły się także: Francja, Kanada, Włochy, Indie i Korea Południowa.
Konrad Jagodziński z Brand Finance tłumaczył w rozmowie z PAP, że "dzięki pozytywnym prognozom gospodarczym Polska odnotowała 14-procentowy wzrost wartości marki narodowej - nieco powyżej średniego światowego poziomu wzrostu (12 proc.) - co pozwoliło na utrzymanie 23. pozycji w rankingu".
Ekspert podkreślił jednak, że "wartość marki zależy przede wszystkim od czynników makroekonomicznych i rozmiaru gospodarki, a w mniejszym stopniu od bieżącej polityki czy działań promocyjnych i dopiero szczegółowa analiza siły marki (BSI) pozwala na zrozumienie jej mocnych i słabych stron oraz potencjału na arenie międzynarodowej".
Wskaźnik BSI jest opracowywany na podstawie danych dotyczących społeczeństwa (w tym np. jakości życia), rynku obrotu dóbr i usług oraz inwestycji w danym kraju.