Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Frączyk
Jacek Frączyk
|

Nextbike monopolizuje rynek. Czwarta generacja rowerów w Łodzi

7
Podziel się:

Jeśli w Polsce miasto ogłosi przetarg na rower publiczny, to wygrywa go zwykle Nextbike. W Łodzi mieszkańcy będą mieli do dyspozycji ponad tysiąc rowerów. Miasto wyda 24 mln zł na czwartą generację systemu.

Rowery Nextbike zaleją wkrótce Łódź. Rower będzie można zostawić poza stacjami dokującymi
Rowery Nextbike zaleją wkrótce Łódź. Rower będzie można zostawić poza stacjami dokującymi (Nextbike Polska / materiały prasowe)

Oferta spółki zależnej Nextbike Polska o wartości blisko 24 mln zł brutto została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. Przetarg dotyczył dostawy, uruchomienia, zarządzania oraz eksploatacji systemu roweru publicznego zintegrowanego z siatką połączeń kolejowych aglomeracji łódzkiej.

- "Rowerowe Łódzkie" to innowacyjny, pierwszy w Polsce regionalny system bikesharingowy, łączący dwa najbardziej ekologiczne środki transportu: rower na krótkim dystansie, a na dystansie długim - pociąg. System będzie się składał z w pełni automatycznych wypożyczalni rowerów przy stacjach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz w najważniejszych punktach obsługiwanych przez nią miejscowości. Projekt będzie współfinansowany ze środków unijnych - podano w komunikacie.

Zobacz także: Zobacz też: Rower z supermarketu? Specjalista odradza. "Szkoda pieniędzy"

Nextbike Polska złożył ofertę o wartości blisko 24 mln zł brutto. Przetarg obejmuje dostawę i obsługę 1 002 rowerów czwartej generacji.

Czwarta generacja, podobnie jak w przypadku wypożyczeń samochodów w systemie car-sharing, pozwala na odstawienie roweru w dowolnym miejscu. Pojazd posiada elektrozamek, jest też wyposażony w GPS. Cały system wypożyczeń kontrolowany jest z poziomu aplikacji.

System funkcjonować będzie przez 12 miesięcy w roku na terenie dziesięciu gmin województwa łódzkiego. Uruchomienie systemu ma nastąpić w terminie 105 dni od zawarcia umowy, a realizacja kontraktu jest przewidziana na 6 lat (72 miesiące).

- Z niecierpliwością czekaliśmy na wybór najkorzystniejszej oferty w tym przetargu. To dla nas kolejny sukces na drodze do umacniania pozycji rynkowego lidera w Polsce - powiedziała Małgorzata Dzięcioł, członek zarządu Nextbike Polska.

Prawie monopol

Nextbike Polska jest numerem jeden na polskim rynku miejskich systemów rowerowych pod względem liczby rowerów. Ma około 80 proc. udziału w rynku, co czyni ze spółki praktycznie monopolistę.

- Bardzo cieszymy się, że będziemy mieli szansę realizować z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego pierwszy w Polsce projekt łączący rower i kolej. Rosnąca popularność roweru miejskiego wśród użytkowników i włodarzy miast potwierdza, że bikesharing ma głęboki sens społeczny. Rowery miejskie nie są przypadkowymi inwestycjami, lecz rozwiązują faktyczne problemy miast oraz ich mieszkańców, stanowiąc ekologiczny i efektywny środek transportu - dodała.

Nie bez powodu członek zarządu Nextbike Polska wspomina o popularności systemów rowerowych wśród włodarzy miast. To od miast, a nie użytkowników spółka dostaje najwięcej środków.

W pierwszym kwartale bieżącego roku 80 proc. przychodów Nextbike pochodziło z płatności od miast (w tym 37 proc. za dostawę sprzętu). Opłaty użytkowników stanowiły zaledwie 1 proc. Podobne proporcje były zresztą w 2017 roku.

Notowana na warszawskim rynku NewConnect spółka jest operatorem systemów rowerów miejskich w kilkudziesięciu miastach i miejscowościach w Polsce, m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Łodzi. 18 proc. jej akcji należy do niemieckiego Nextbike GmbH, a 67 proc. do funduszu zamkniętego Larq Growth, zarządzanego przez Larq SA, spółkę notowaną na NewConnect. W tej z kolei kontrolny pakiet akcji ma amerykański fundusz Harbinger Capital.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

giełda
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(7)
WYRÓŻNIONE
Marek
6 lat temu
Defraudacja państwowych pieniędzy( a raczej podatników...) To nie urząd miasta powinien sponsorować firmę NextBike - tylko to ona powinna płacić za dzierżawę terenu wynajętego pod stacje rowerowe. Powinna zarabiać na wypożyczaniu rowerów i reklam, a wg. jej raportów finansowych to tylko 20% jej przychodów. Pozostałe 80% przychodów to pieniądze podatników.
Velvet
6 lat temu
Gratuluje z całego serca!
Maślak
6 lat temu
chcialbym aby to dzialalo lepiej niz dziala... przerzucilem sie z miejskiego na wlasny (akurat Indiana byla na promocji w Media Expert) i sobie chwale, bo nie ma problemow, jakie czasem potrafia byc przy tych miejskich. :/
NAJNOWSZE KOMENTARZE (7)
Maślak
6 lat temu
chcialbym aby to dzialalo lepiej niz dziala... przerzucilem sie z miejskiego na wlasny (akurat Indiana byla na promocji w Media Expert) i sobie chwale, bo nie ma problemow, jakie czasem potrafia byc przy tych miejskich. :/
mmarc
6 lat temu
24 bańki na 1000 rowerów to jakieś 24kPLN na rower. Za to można samochód kupić przy takim zamówieniu. Ktoś powinien wziąć pod lupę ten przetarg, bo śmierdzi wałkiem na odległość (a do Łodzi mam daleko)
berserker
6 lat temu
Nextszajs. Co drugi rower popsuty, codziennie awaria stacji i nie można wypożyczyć żadnego roweru przez jakiś czas. A jak już wszystko "działa" to i tak trzeba się siłować z elektrozamkiem, żeby wyjąć rower.
Marek
6 lat temu
Defraudacja państwowych pieniędzy( a raczej podatników...) To nie urząd miasta powinien sponsorować firmę NextBike - tylko to ona powinna płacić za dzierżawę terenu wynajętego pod stacje rowerowe. Powinna zarabiać na wypożyczaniu rowerów i reklam, a wg. jej raportów finansowych to tylko 20% jej przychodów. Pozostałe 80% przychodów to pieniądze podatników.
afafasd
6 lat temu
4ta generacja buhahahaha