Czy PTK Centertel naruszył prawo zmieniając markę Idea na Orange? Sprawę na wniosek zastępcy przewodniczącego klubu parlamentarnego PiS Krzysztofa Tchórzewskiego bada Warszawska Prokuratura Okręgowa. Tymczasem Centertel jest przekonany o słuszności decyzji o rebrandingu i zaskoczony rozpoczęciem śledztwa.
„Jest prowadzone śledztwo w sprawie działania na szkodę spółki. Prokuratura chce sprawdzić, czy rzeczywiście można mówić o takim działaniu.Prokuratura prowadzi śledztwo w sprawie działania na szkodę spółki Wniosek o wszczęcie takiego postępowania złożył Krzysztof Tchórzewski zastępca przewodniczącego klubu parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości” – powiedział ISB Kujawski.
„Jest to postępowanie w sprawie. Ewentualne kary mogłyby być nałożone na osoby, które podejmowały decyzje o zmianie marki” – dodał.
Zarzuty o tym, że wprowadzenie marki Orange mogło być niekorzystne dla spółki pojawiły się po publikacji raportu Centrum im. Adama Smitha. Analitycy Centrum uznali w nim, że koszty wprowadzenia nowej marki są bardzo wysokie i niewspółmierne do wątpliwych ich zdaniem korzyści z rebrandingu.
Centertel zobowiązał się do rocznej opłaty licencyjnej za korzystanie z marki Orange w wysokości 1,6% swych rocznych przychodów przez 10 lat. PodCentrum im. Adama Smitha: Koszty wprowadzenia nowej marki są bardzo wysokie i niewspółmierne do wątpliwych korzyści z rebrandingu. marką Orange spółka-matka Telekomunikacji Polskiej i Centertela - France Telecom oferuje usługi telefonii komórkowej innych swoich spółek.
Kujawski powiedział, że postępowanie zostało wszczęte 9 lutego, ale trudno określić przybliżony termin jego zakończenia.
„Centertel przekazał prokuratorowi podstawową dokumentację. Ale być może będzie chciał dodatkowych dokumentów i przesłuchania świadków, więc trudno powiedzieć, kiedy postępowanie się zakończy” – powiedział rzecznik prokuratury.
Zarząd Centertela podał na swojej stronie internetowej, że z „wielkim zaskoczeniem przyjął fakt rozpoczęcia śledztwa w sprawie umowy dotyczącej zmiany marki sieci Idea na Orange”.
„Zarząd PTK Centertel jest w pełni pewien słuszności podjętych decyzji o wprowadzeniu marki Orange do Polski. Sukces rynkowy marki i oferty Orange po 19 września 2005 r. jasno pokazują trafność podjętych decyzji wprowadzenia marki Orange do Polski. W ciągu pierwszych miesięcy po rebrandingu ofertę Orange wybrało w 2005 r. blisko 800 tys. nowych klientów, z których co drugi Polak dobrze zna markę Orange. Sukces Orange na polskim rynku zdecydował o bardzo dobrych wynikach uzyskanych przez PTK Centertel w 2005 r., na które złożyły się m.in. dwucyfrowy (14%) wzrost przychodów, rekordowy przyrost liczby klientów (2,5 mln nowych), wzrost udziału w rynku do 34%” – poinformował operator.
W ocenie Centertela, decyzja o wprowadzeniu marki Orange do Polski oraz jej zasady „były w pełni przejrzysty sposób komunikowane przez Zarząd PTK Centertel, od daty podpisania umowy w dniu 19 kwietnia 2005 r”.
„W innych krajach Unii Europejskiej (np. Dania, Francja, Holandia, Słowacja) decyzja o wprowadzeniu marki Orange była przyjmowana ze zrozumieniem i akceptacją - jako decyzja biznesowa operatora i nie spotkała się z podobnymi pomówieniami oraz śledztwem” – czytamy w komunikacie Centertela.