Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|

Nieoczekiwana zmiana planów. To Lotos może przejąć Orlen

10
Podziel się:

To Lotos, a nie Orlen, może być stroną przejmującą w planowanej transakcji mającej na celu połączenie obu koncernów - wynika z informacji "Rzeczpospolitej".

Nieoczekiwana zmiana planów. To Lotos może przejąć Orlen
(Ostalski/REPORTER)

To Lotos, a nie Orlen, może być stroną przejmującą w planowanej transakcji mającej na celu połączenie obu koncernów - wynika z nieoficjalnych informacji "Rzeczpospolitej".

aktualizacja 14:02

Dotychczas mówiło się, że to Orlen przejmie Lotos. Wydawałoby się to bardziej naturalne, bo to spółka znacznie większa, a na rynku paliwowym nie ma sobie w Polsce równych.

Jak jednak ustaliła "Rz" w kilku niezależnych źródłach, scenariusz bazowy zakłada, że to Lotos wyemituje akcje, które otrzymają udziałowcy Orlenu. To pozwoli głównemu akcjonariuszowi - Skarbowi Państwa - przeprowadzić całą operację łatwiej i szybciej.

Obie spółki poprosiliśmy o komentarz do tych doniesień.

"Jesteśmy w trakcie badania wszystkich aspektów prawnych i operacyjnych przeprowadzenia procesu. Według dzisiejszej wiedzy uznajemy szacowany termin jego realizacji za niezagrożony. Nie komentujemy przypuszczeń i doniesień medialnych" - napisał w odpowiedzi zespół prasowy Orlenu.

Na odpowiedź Lotosu czekamy.

Zgodnie z listem intencyjnym podpisanym pod koniec lutego Orlen i Skarb Państwa zobowiązały się do "podjęcia w dobrej wierze rozmów, których celem będzie przeprowadzenie transakcji" kupna przez Orlen akcji grupy Lotos od jej akcjonariuszy, w tym w szczególności od Skarbu Państwa.

Zobacz także: Zobacz też: Paliwowa fuzja. "Orlen z Lotosem będzie i tak mikrusem"

Zaskakujące doniesienia "Rzeczpospolitej" na początku nie wywołały większego poruszenia wśród inwestorów, którzy zdali się nie wierzyć w taki scenariusz. Gdyby w tę stronę poszedł cały proces przejęcia, na pewno wyglądałoby to zupełnie inaczej.

Z czasem jednak akcje Lotosu powoli zaczęły zyskiwać na wartości, a Orlen utkwił w okolicach dziennych minimów. Od samego rana widać było pewną nerwowość wokół nich, w efekcie czego notowania spadały w okolicach 1,5 proc.

Na godzinę 14:00 Lotos zniwelował straty do 0,5 proc., a Orlen pogłębił spadki do 2 proc.

O planach połączenia Orlenu i Lotosu mówiło się już od wielu miesięcy. Wszystkie pogłoski były jednak dementowane, minister energii Krzysztof Tchórzewski wypowiadał się o pomyśle bardzo wstrzemięźliwie. Ostatecznie pod koniec lutego tego roku oficjalnie został podpisany list intencyjny w sprawie połączenia obu spółek paliwowych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez * *dziejesie.wp.pl

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(10)
WYRÓŻNIONE
wic
7 lat temu
A co byndzie z Obajtkiem, taki menager i co z karierom tak świetnie rospoczentom?
Robert
7 lat temu
PiS już bez żadnych problemów będzie dyktował hurtowe ceny paliw
MADEJ
7 lat temu
Jeszcze prościej i łatwiej będzie jak obie firmy przejmie GS w Pcimiu skąd wywodzi się obajtek
NAJNOWSZE KOMENTARZE (10)
Sławek
7 lat temu
PiS szykuje nam szwindel, żeby zmonopolizować rynek paliw w Polsce. Potem podniosą ceny, żeby więcej kasy trafiało na "nagrody" dla PiS kasty.
Metro66
7 lat temu
Tak powinno być .Lotos przejmuje fanty po Orlenie .Wprowadzają swoje paliwo .Dokumentacja Orlenu i logo do lamusa .
fan LTS
7 lat temu
Szanowni Państwo /Do decydentów Ministerstwa Energii/ Jeżeli na ponowną analizę wstępnej decyzji o zakupie LOTOSU przez ORLEN miał mój poniższy komentarz pod poprzednim artykułem to bardzo się ciszę: Poprzedni Komentarz "Szanowny Panie Ministrze fuzja będzie bardzo kosztowna na wielu polach i z wielu powodów: 1. Będzie politycznie kosztowna dla obecnie rządzącej koalicji na Pomorzu. 2. Będzie kosztowna dla pracowników LOTOS , z których wielu w głównie w Gdańsku straci pracę (szkoda że związki zawodowe tego nie rozumieją) ale pewnie coś dla tzw "picu" będzie zorganizowane w Gdańsku wtedy pracę stracą koledzy z Płocka 3. Będzie kosztowna dla klientów stacji paliw. Gdyż tak naprawdę powstanie wielki monopol w Rzeczpospolitej (stacje koncernów światowych BP, Shell zaopatrują się w paliwo w Polsce jedynym dostawcą będzie Orlen.) . 4.Będzie pewnie kosztowna dla naszej reputacji - pewnie kolejne pole konfliktów z UE i organizacjami antymonopolowymi. 5 Po kolejne to dziwne, że posiadając 53 % akcji w spółce LOTOS schodzimy do około 30% własności w spółce ORLEN. o co tu chodzi? 6. Czas i pieniądze. W LOTOS trwa duży proces inwestycyjny EFRA - niestety mocno opóźniony ale dzięki ostatniej decyzji kadrowej - zmiana Prezesa może coś pójdzie szybciej. Ale procesy łączeniowe będą opóźniały decyzje a każdy dzień opóźnienia to około 400 000$ utraconej marży z EFRA Pozdrawiam " Pozwólcie Panowie, że prześlę ponownie kilka sugestii do ewentualnego rozważenia. 1. LOTOS to klasyczna rafineria paliwowa, po ukończeniu EFRY pewnie będzie jedną z najnowocześniejszych jak nie najnowocześniejszą rafinerią paliwową na świecie. Nie będzie miała żadnych istotnych synergii po połączeniu z ORLEN. Nie będzie również synergi po zakupie przez LOTOS ORLENU. 2. Ale jest inne myślę, że bardzo ciekawe rozwiązanie biznesowe, które można rozważyć i po określeniu synergii, a będzie ich kilka, wdrożyć w RP na wzór istniejącego koncernu BASF. Takim projektem mógłby być zakup przez Orlen całej Grupy AZOTY i budowa polskiego koncernu rafineryjno - petrochemiczno - chemicznego 3. Taki zakup to duże możliwości rozwoju całego szeregu biznesów zwłaszcza w chemii, bazując na już posiadanych instalacjach w Płocku, Tarnowie, Policach, Puławach, Kędzierzynie + oczywiście programy rozwojowe dla każdego z tych miast. 4. Taka fuzja to duży impuls rozwojowy dla zlokalizowanych tam głównych zakładów Grupy Azoty oraz impuls rozwojowy dla polskiej chemii. To znakomicie wpisze się w program rozwoju polskiego przemysłu i ma szansę być przykładem, że potrafimy wdrażać u nas duże biznesowe rozwiązania. 5. Budowa Grupy Kapitałowej z wiodąca rolą ORLENU to również bardzo duże oszczędności na administracji dwóch Grup Kapitałowych ORLEN i AZOTY. 6. Decyzja taka, myślę będzie politycznie bardzo pozytywnie przyjęta we wszystkich wyżej wymienionych miastach i ośrodkach przemysłowych. Byłby to również prawdziwy impuls dla nowoczesnych inwestycji i całej gospodarki, zwiększając jej możliwości eksportowe. Z poważaniem
Ja BABA
7 lat temu
[QUOTE] To Lotos, a nie Orlen [/QUOTE] Dobra wiadomość. Powodzenia!
jan
7 lat temu
Tiaa,po co to mydlenie oczu,takie rzeczy robi się po to żeby wcisnąć jak najwięcej miernot z pisu ,aby ukradły ile się da bo czas ucieka.