Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Niepewna przyszłość Newagu w Gliwicach. Zakład do likwidacji?

0
Podziel się:

Gliwicki zakład spółki Newag, gdzie konstruowane są lokomotywy Dragon i Griffin, może zostać zlikwidowany, a jego produkcja przeniesiona do Nowego Sącza - informują związkowcy z firmy, którzy obawiają się zwolnienia 350 osób. Spółka uspokaja, że żadne decyzje w tej sprawie nie zapadły.

Niepewna przyszłość Newagu w Gliwicach. Zakład do likwidacji?
(Szymon Sieciński/flickr (CC BY 2.0))

- Wiemy, że zmiany na rynku napraw lokomotyw mogą budzić niepokój pracowników, ale zapewniamy, że zarząd nie podjął jeszcze żadnych decyzji związanych z zakładem w Gliwicach, poza decyzją o przystąpieniu do opracowania możliwych scenariuszy rozwoju sytuacji rynkowej oraz opracowaniu analizy na temat możliwości dostosowania struktury firmy do nowej rzeczywistości rynkowej - poinformował rzecznik grupy Newag Łukasz Mikołajczyk.

Informację o niepewnej przyszłości gliwickiego oddziału Newagu podała we wtorek śląsko-dąbrowska Solidarność. W środę sytuacja w gliwickim zakładzie będzie przedmiotem obrad prezydium Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Katowicach.

Jak podali związkowcy, w ubiegłym tygodniu przedstawiciele Newagu poinformowali ich o czterech możliwych scenariuszach dotyczących przyszłości Centrum Kompetencji Pojazdów Szynowych w Gliwicach (CKPS). Pierwszy z nich zakłada likwidację zakładu i przeniesienie produkcji do Nowego Sącza. Drugi - jego działanie w dotychczasowej formule. Trzeci możliwy wariant to sprzedaż lub wydzierżawienie zakładu zewnętrznemu inwestorowi; czwarty wariant zakłada przeniesienie napraw lokomotyw spalinowych z Nowego Sącza do Gliwic.

Choć zarząd spółki - jak podała Solidarność - zapewnił w trakcie spotkania ze związkami zawodowymi, że ostateczna decyzja nie została jeszcze podjęta, w ocenie związkowców najbardziej prawdopodobna jest likwidacja CKPS. - Z naszych informacji wynika, że produkcja nowych lokomotyw w gliwickim zakładzie zostanie zakończona i przeniesiona do Nowego Sącza. Maszyny mają być wywiezione, a w Gliwicach zostanie wyłącznie dział konstrukcyjny - powiedział Grzegorz Stański, przewodniczący NSZZ Pracowników Newag SA Centrum Kompetencji Pojazdów Szynowych.

Rzecznik Newagu Łukasz Mikołajczyk zwrócił uwagę, że podstawą planowania strategicznego i decyzji biznesowych w spółce są analizy perspektyw rynku kolejowego i kierunki jego rozwoju; z tych analiz wynika, że w najbliższych latach spółka powinna koncentrować się głównie na produkcji nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, rozwijaniu produkcji pojazdów metra oraz tramwajów - dzięki temu Newag ma wzmocnić pozycję rynkową tam, gdzie trafią fundusze europejskie. Spółka nie zaprzestanie świadczenia usług napraw czy produkcji lokomotyw elektrycznych, o ile będzie zapotrzebowanie na te usługi i produkty.

- Ważnym czynnikiem rynkowym, ograniczającym zapotrzebowanie na usługi napraw lokomotyw, zarówno elektrycznych, jak i spalinowych, było rozpoczęcie wykonywania tychże napraw przez spółkę zależną od PKP Cargo SA, czyli przez spółkę zależną głównego zleceniodawcy na tymże rynku. Skutkiem tego znacząco zmniejszyła się ilość zamówień na naprawy także dla naszej spółki. Według naszej oceny, sytuacja ta nie ulegnie zmianie przez najbliższe lata - tłumaczy rzecznik Newagu.

Przedstawiciele spółki podkreślają, że modernizacja i naprawa lokomotyw dotąd były realizowane zarówno w Nowym Sączu, jak i w Gliwicach. - Zatem zmiany rynku dotykają obydwu naszych zakładów. Jedną z pierwszych konsekwencji tych zmian było podjęcie decyzji o zaprzestaniu napraw lokomotyw spalinowych w Nowym Sączu. Ograniczenie rynku ma również wpływ na decyzję o dostosowaniu wszelkich zasobów w zakładzie w Gliwicach do nowej sytuacji - dodał Mikołajczyk.

Związkowcy z Gliwic są przekonani, że zakład może utrzymać swoją pozycję na rynku. Jak mówią, dotąd wyprodukowano tu dziewięć lokomotyw typu Dragon dla firm STK z Wrocławia i Lotos Kolej, a w połowie tego roku sfinalizowana zostanie dostawa sześciu kolejnych takich lokomotyw. Jest też - według związków - kontrakt na pięć lokomotyw Griffin dla spółki Lotos Kolej; spółka może również uczestniczyć w innych przetargach w Austrii i w Polsce.

- Zapewniamy, iż bacznie śledzimy ogłoszenia o przetargach na naprawy oraz produkcję lokomotyw, w których zamierzamy brać aktywny udział. Wedle naszej wiedzy, PKP Intercity w ciągu najbliższych dwóch lat zamierza zlecić naprawy czterdziestu siedmiu lokomotyw EP09 oraz czterdziestu trzech lokomotyw EU07 i EP07. Zamówienia te pozytywnie wpłynęłyby na sytuację naszej firmy, dlatego też podejmiemy wszelkie środki, aby je uzyskać - zapewnił rzecznik Newagu.

5 maja związki zawodowe działające w CKPS rozpoczęły spór zbiorowy z pracodawcą. Domagają się m.in. osłon socjalnych dla pracowników, którzy stracą pracę w wyniku procesów restrukturyzacyjnych. Związkowcy wskazują, iż już jakiś czas temu do Gliwic skierowany został pełnomocnik zarządu, który ma zająć się restrukturyzacją zakładu. Ich zdaniem zapowiadana restrukturyzacja ma polegać na likwidacji.

Centrum Kompetencji Pojazdów Szynowych, wcześniej działające pod nazwą Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych, ma ponad 110-letnią historię. Newag stał się właścicielem gliwickiego zakładu w 2008 r. CKPS zajmuje się produkcją lokomotyw elektrycznych oraz remontem taboru wykorzystywanego przez przewoźników kolejowych, w tym PKP Intercity. Obecnie w Gliwicach produkowane są dwie lokomotywy elektryczne: przeznaczony do prowadzenia ciężkich składów towarowych Dragon oraz wykorzystywany w transporcie towarowym i pasażerskim Griffin.

Newag ma zakłady produkcyjne w Gliwicach i Nowym Sączu; zatrudnia blisko 1,8 tys. osób. Spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)