- Tuż po założeniu Fundacji, rozpoczął się jednak proces jej alienacji ze środowiska, które ją utworzyło, czyli od państwowych spółek - wynika z raportu NIK o PFN, którego wnioski publikuje Gazeta.pl.
- Państwowe firmy mają łożyć na Fundację, choć nie mają już wpływu na to, jak pieniądze od nich są wydawane. Nawet zmiany w statucie Fundacji w praktyce były forsowane bez wiedzy fundatorów - czytamy w raporcie. NIK wykazała, że "sprzyjał temu brak podstaw prawnych obligujących przedstawicieli spółek w Radzie Fundacji do konsultowania swoich działań z fundatorami".
Według NIK na brak przejrzystości działań Fundacji zareagowały tylko 4 spośród objętych kontrolą 9 spółek, które łożą na PFN. "Pozostałe zaś wykazały bierność", a "kierowane do Fundacji pisma z żądaniem przedstawienia planów działania oraz informacji o sposobie rozdysponowania otrzymanych środków [...] pozostały jednak bez odpowiedzi", wynika z kontroli Izby.
NIK zalecił, by władze spółek skarbu państwa postarały się uzyskać zdecydowanie większy wpływ na działania PFN. Tym bardziej, że w ciągu dekady państwowe firmy mają wyłożyć Fundacji aż 633 mln zł.
NIK zauważył też, że coraz mniej państwowe spółki reklamują się w TVN, ale za to częściej wybierają Polsat. - Udział TVN w torcie reklamowym państwowych spółek od 2015 do I połowy 2017 skurczył się z 22,3 proc. do 1,6 proc. Tymczasem Polsatu rozrósł z 15,8 proc. do 33,9 proc. - czytamy w opracowaniu.
- W 10 spółkach naruszano zasady zlecania usług medialnych i doradczych - wynika także z raportu NIK.
Czytaj też: Polska Fundacja Narodowa płaci za tłumaczenie Wikipedii. Na pierwszy ogień angielska, rosyjska i hiszpańska
* Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl *