258 mln zł będzie kosztowało wybudowanie 1,5-kilometrowego odcinka torów między przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki. Kolejarze zapowiadają, że dzięki tej inwestycji znacznie usprawni się ruch aglomeracyjny w Krakowie i skróci podróż z Krakowa do Zakopanego o kwadrans.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały właśnie umowę z wykonawcą budowy linii na odcinku Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Prace w Krakowie wykona konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman. Zakończenie inwestycji planowane jest w II półroczu 2017 r.
Co się zmieni? Projekt zakłada budowę dwóch torów na estakadach pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny – Medyka i Kraków Płaszów – Oświęcim. Kolejarze tłumaczą, że inwestycja jest tak kosztowna właśnie przez to, że trzeba m.in. wybudować wiadukty.
Estakady kolejowe połączą przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, które zostaną przebudowane i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wybudowanie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki umożliwi bezpośrednią jazdę pociągów na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Nie będą już konieczne długie postoje pociągów na stacji Kraków Płaszów, potrzebne do zmiany kierunku jazdy. Skróci to o kwadrans podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia.
Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki to jedna z inwestycji, których realizację umożliwia przyjęty wczoraj przez Krajowy Program Kolejowy . Więcej na temat programu pisaliśmy tutaj.
Władze PKP PLK zapowiadają, że to pierwszy z wielu przetargów związanych z realizacją programu. Do końca tego roku mają być ogłoszone przetargi na inwestycje o wartości 11 mld zł.