Gruzja ogłosiła w poniedziałek, że głębokowodny port w Anaklii nad Morzem Czarnym wybuduje za 2,2 mld euro konsorcjum amerykańsko-gruzińskie. Projekt w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku otwiera wspaniałe możliwości - ocenił premier Gruzji Giorgi Kwirikaszwili.
Gruzja ma nadzieję, że port, który powstanie na jej zachodnim wybrzeżu, stworzy konkurencję dla portów tureckich i stanie się obowiązkowym przystankiem dla chińskich komercyjnych statków towarowych w drodze do Europy.
- Projekt ten otwiera wspaniałe możliwości dla Gruzji i całego regionu i przekształca pomysł Jedwabnego Szlaku w całkowicie funkcjonalną koncepcję - powiedział na konferencji prasowej premier Kwirikaszwili.
Chiny starają się umocnić swoje wpływy dyplomatyczne i gospodarcze, lansując koncepcję Nowego Jedwabnego Szlaku wiodącego prosto do serca Europy, podobnie jak starożytna sieć szlaków handlowych łączących Azję i Europę, która stopniowo obumierała w XV wieku.
Nowy port będzie budowany przez Konsorcjum Deweloperskie Anaklia (ADC), utworzone przez gruziński holding TBC i przedsiębiorstwo Conti International z siedzibą w USA. Gruzja wniesie do nowego konsorcjum 100 mln dolarów.
Prace powinny rozpocząć się przed końcem tego roku i mają trwać trzy lata. Do 2025 roku port powinien generować 0,5 proc. gruzińskiego PKB i przyjmować do 100 mln ton ładunków rocznie - podało w komunikacie ADC.
Port w niedużej miejscowości Anaklia będzie mógł przyjmować większe ładunki handlowe, niż obecnie zawijają do portów gruzińskich, gdyż porty te są zbyt płytkie i statki z konieczności wybierają porty tureckie.
Mamuka Chazaradze, założyciel i prezes holdingu TBC oraz banku TBC Bank JSC powiedział: Projekt Anaklii przedstawia sobą jedyną swego rodzaju inwestycję w restaurowanie Jedwabnego Szlaku, która będzie przynosić dywidendę pokoleniom robotników w Azji i Europie. Rząd Gruzji położył wielkie zasługi dzięki dalekowzrocznemu zainicjowaniu tego projektu i wsparciu koniecznemu do jego realizacji. Poziom jego zaangażowania jasno odzwierciedla olbrzymią doniosłość gospodarczą tego portu dla gospodarki kraju i regionu.
W ostatnim etapie konkursu udział brało również konsorcjum chińskie i brytyjskie.