Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) spadł w czerwcu o 1,02 pkt, do 82,15 pkt. Wskaźniki klimatu gospodarczego i skłonności do zakupów obniżyły się mniej i wynoszą odpowiednio 73,73 pkt (spadek o 0,76 pkt) i 87,89 pkt (spadek o 0,74 pkt) - poinformował we wtorek Ipsos.
"W czerwcu nastąpiła spodziewana korekta optymizmu konsumentów. Bardzo duży wzrost w ubiegłym miesiącu sugerował, że kolejny miesiąc powinien przynieść ochłodzenie nastrojów. Tak się stało, choć spadek optymizmu w czerwcu okazał się bardzo niewielki. Być może jest to zapowiedź bardziej trwałej poprawy nastrojów konsumenckich w najbliższym czasie" - czytamy w komentarzu Ipsos.
Jak podaje Ipsos, wskaźnik obaw przed wzrostem inflacji obniżył się w czerwcu o 9,43 pkt.
"Konsumenci przekonali się, że wbrew częstym zapowiedziom ceny większości produktów nie wzrosły po przystąpieniu Polski do UE" - informuje Ipsos.
Według Ipsos negatywny wpływ na nastroje wśród konsumentów w najbliższej przyszłości mogą mieć rosnące obawy przed zwiększaniem się bezrobocia.
"Pomimo danych o malejącym bezrobociu, w czerwcu o 6 pkt proc. wzrósł odsetek osób, których zdaniem bezrobocie w najbliższych 12 miesiącach będzie rosło" - czytamy w komunikacie.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK może przyjmować wartości od 0 do 200 punktów. Ostatnie badanie przeprowadzono między 4 a 8 czerwca 2004 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1003 Polaków w wieku 15 i więcej lat.