"Dane w systemie CEPiK przestaną być narażone na "brudzenie" w procesie rejestracji pojazdów. Informacje o rejestrowanych pojazdach będą weryfikowane w oparciu o słowniki homologacyjne Instytutu Transportu Samochodowego. Zawierają one prawidłowo zapisane marki pojazdów, ale też dane techniczne, np. dopuszczalną ładowność danego modelu samochodu. W praktyce użycie słowników homologacyjnych ITS oznaczać będzie skokową poprawę jakości danych wprowadzanych do bazy CEPiK. Istotnie ułatwi to oraz zmniejszy koszty migracji tych danych do docelowej bazy" - dodało MC we wtorkowym komunikacie.
We wtorek rząd zdecydował, że nowy system CEPiK 2.0 zostanie uruchomiony 4 czerwca 2018 r, a nie jak to było wcześniej planowane od początku nowego roku.
"Diagnoza stanu zaawansowania prac nad bazą centralną CEPiK była prowadzona od maja bieżącego roku. Przeprowadzone audyty wykazały nieprawidłowości w obszarze formalno-prawnym, zarządzania projektem, bezpieczeństwa, architektury rozwiązania, jakości oprogramowania oraz integracji z podmiotami zewnętrznymi. Okazało się, że uruchomienie bazy CEPiK 2.0 nie jest możliwe w zakładanym terminie 1 stycznia 2017 r." - wyjaśnił resort cyfryzacji.
Zdaniem ministerstwa, konsekwencje nieudanego wdrożenia systemu "byłyby katastrofalne i oznaczałyby niemal paraliż państwa". "Istniało realne ryzyko, że urzędnicy nie mogliby rejestrować samochodów, diagności prowadzić przeglądów pojazdów, a kandydaci na kierowców zdawać egzaminów na prawo jazdy. Należy pamiętać, że każdego dnia z wykorzystaniem CEPiK wydawanych jest ok. 16 tys. dowodów rejestracyjnych i ok. 4 tys. praw jazdy, a system obsługuje w sumie ok. 100 tys. operacji" - podkreślono w komunikacie.
Resort cyfryzacji dodał, że ramowy harmonogram budowy CEPiK w wersji 2.0 zakłada podział programu na kilka etapów, w których będą uruchamiane poszczególne funkcjonalności i e-usługi. Jak dodano, każdy z etapów składa się z działań prowadzonych w ramach "pięciu strumieni projektowych": strumienia legislacji; architektury biznesowej oraz procesów; rozwoju systemu; szkoleń, testów oraz migracji danych oraz strumienia komunikacji.
"Uruchomienie nowej struktury programu planowane jest na grudzień 2016 r. Struktura ta zapewniać będzie aktywną komunikację między ministerstwami, starostwami powiatowymi, policją oraz Wojewódzkimi Ośrodkami Ruchu Drogowego, co jest kluczowym warunkiem efektywnego wdrożenia systemu" - zapewniło ministerstwo.
System CEPiK to jeden z najczęściej używanych przez obywateli systemów informatycznych, służący przede wszystkim kierowcom i poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego.