Prawo i Sprawiedliwość przeciwko prywatyzacji PKP Cargo. Według Jarosława Kaczyńskiego, błędem jest pozbawianie państwa kontroli nad spółką tak ważną dla interesu Polski. PKP Cargo to największy kolejowy przewoźnik towarowy w kraju i drugi po Deutsche Bahn w Unii Europejskiej.
Prezes PiS uważa też, że pieniądze z prywatyzacji nie zostaną odpowiednio spożytkowane. _ - One miały iść na rozwój spółki, a pójdą na stworzone przez biurokrację długi. My planowaliśmy sprzedaż mniejszości udziałów tej spółki, choćby ze względu na strategiczny jej charakter dla obronności kraju - _ powiedział.
Jarosław Kaczyński uważa, że oddanie PKP Cargo w prywatne ręce to dowód na niekompetencję ekipy rządzącej._ - To wszystko razem tworzy zespół faktów, któremu musimy się przeciwstawić. To dowód na nieumiejętność zarządzania dobrem publicznym - _ powiedział szef PiS.
Spółka PKP Cargo ma debiut na giełdzie w przyszłą środę. Cena sprzedaży 20.926.171 akcji PKP Cargo w ofercie publicznej została ustalona na 68 zł - poinformowała spółka w aneksie do prospektu emisyjnego. PKP oferował do sprzedaży do 21.669.007 akcji PKP Cargo, czyli 50 proc. minus jedna wszystkich akcji spółki. Ostatecznie zdecydowano o zmniejszeniu tej liczby do 20.926.171 sztuk. Przy ustalonej cenie wartość oferty PKP Cargo wyniosła 1,423 mld zł. Środki te trafią do sprzedającego, czyli PKP.
Sprzedający zdecydował we wtorek, że w transzy inwestorów instytucjonalnych zaoferowanych zostanie 17.326.171 akcji, a w transzy inwestorów indywidualnych 3.600.000 akcji PKP Cargo.
PKP Cargo to największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce i drugi po Deutsche Bahn w Unii Europejskiej. Udział PKP Cargo w krajowym rynku przewozów pod względem wykonanej pracy przewozowej wyniósł po ośmiu miesiącach tego roku 59,18 proc.
W całym 2012 roku udział PKP Cargo pod względem pracy przewozowej na rynku krajowym wyniósł 60,3 proc., a udział w rynku przewozów UE 8,5 proc.
Zgodnie z polityką dywidendową zarząd PKP Cargo będzie rekomendował przeznaczanie 35-50 proc. rocznego zysku spółki na dywidendę. Strategia grupy zakłada poprawę efektywności operacyjnej, utrzymanie wiodącej pozycji kolejowego przewoźnika towarowego w Polsce, rozwijanie działalności w usługach intermodalnych, a także przejęcia w segmencie przewozów petrochemicznych i rozwój zagraniczny.
W 2012 roku grupa PKP Cargo wypracowała 267,4 mln zł zysku netto, 766,8 mln zł zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację oraz 5,17 mld zł przychodów.
Czytaj więcej w Money.pl