- wynika z raportu firmy Cushman & Wakefield Healey & Baker (C&W H&B).
"Proces integracji z Unią Europejską wpływał pozytywnie, przyciągając do Polski ponad 200 zagranicznych firm handlowych. (...) Przewidujemy, że w ciągu następnych pięciu lat na rynek wejdzie dodatkowo 100 podmiotów" - napisano w raporcie.
C&W H&B podała, że choć w Polsce nadal jest niewiele dużych firm handlowych, to jednak ich liczba szybko rośnie głównie dzięki napływowi kapitału zagranicznego.
Pod koniec trzeciego kwartału 2003 roku nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce wynosiła około 4.500.000 m kw., co stanowiło 15 proc. całości zasobów powierzchni handlowej w kraju.
Nowoczesna powierzchnia handlowa obejmuje powierzchnie w centrach handlowych, wolno stojących wielkopowierzchniowych sklepach niespożywczych, wolnostojących hipermarketach i dużych obiektach handlowych przy głównych ulicach miast.
Około 65 proc. nowoczesnej powierzchni handlowej znajduje się w ośmiu głównych miastach, najwięcej w Warszawie - ponad 900.000 m kw.
MOGĄ WZROSNĄĆ CZYNSZE W CENTRACH HANDLOWYCH
Z raportu wynika, że pod koniec trzeciego kwartału 2003 roku w całym kraju funkcjonowało około 115 centrów handlowych (3.100.000 m kw.).
Zdaniem analityków C&W H&B w związku z bliskim przystąpieniem Polski do UE można oczekiwać dalszego wzrostu tego sektora.
W całym kraju obecnie buduje się 17 centrów handlowych o łącznej powierzchni 550.000 m kw., a w przygotowaniu jest dodatkowo 750.000 m kw. powierzchni, które mają trafić na rynek do końca 2005 roku.
Większość istniejących centrów handlowych jest wynajęta w 100 proc.
Czynsze za najlepsze lokalizacje w centrach handlowych w zależności od jakości i lokalizacji obiektu kształtują się w granicach 45-50 euro za m kw. miesięcznie.
"W latach 2004-2005 oczekujemy wzrostu czynszów na niektórych rynkach, związanego z nową generacją centrów handlowych, które powstaną w śródmiejskich lokalizacjach" - napisali analitycy w raporcie.
EKSPANSJA SIECI SUPERMARKETÓW
Analitycy C&W H&B szacują, że w Polsce działa 145 hipermarketów.
"Po dynamicznym rozwoju sieci hipermarketów, który miał miejsce w latach 1996-2000, obserwujemy teraz ekspansję sieci supermarketów, które konkurują na rynkach mniejszych miast liczących poniżej 100.000 mieszkańców" - napisano w raporcie.
Pod koniec trzeciego kwartału 2003 r. w całym kraju funkcjonowało ponad 2.200 supermarketów, zajmujących łącznie prawie 4.200.000 m kw. nowej i starej powierzchni handlowej.
Cushman & Wakefield Healey & Baker jest jedną z czołowych firm doradczych w dziedzinie nieruchomości komercyjnych na świecie.