Działająca od 1998 r. gliwicka fabryka Opla wyprodukowała w czwartek swój dwumilionowy samochód. To przeznaczony na rynek australijski niebieski kabriolet holden cascada z benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 170 KM. W drugiej połowie tego roku zakład w Gliwicach rozpocznie produkcję Opla Astry nowej generacji. Ponadto w zakładzie w Tychach produkowana będzie nowa rodzina silników. Po uruchomieniu produkcji nowej astry zakład liczy na kolejny model w perspektywie 3-4 lat.
Cascada to czteroosobowy kabriolet o długości 4,70 m z rozkładanym miękkim dachem. Prócz tego modelu (sprzedawanego pod markami opel, vauxhall i holden) zakład produkuje model astra czwartej generacji (również pod tymi trzema markami). Przygotowuje się też do rozpoczęcia produkcji astry V, która w normalnym, pełnym trybie ma ruszyć z końcem września lub z początkiem października br.
Jak zaznaczył w czwartek dyrektor General Motors Manufacturing Poland Andrzej Korpak, pod koniec tego roku planowane jest jeszcze rozpoczęcie produkcji buicka cascady, który trafi na rynek Ameryki Północnej. Produkcja holdenów astra i cascada na eksport do Australii i Nowej Zelandii ruszyła w Gliwicach w lutym br. jako element zacieśniania współpracy opla z innymi markami GM.
- Akurat tu przygotowanie produkcji nie jest trudne, ponieważ np. cascadę produkujemy już prawie dwa lata. Holden cascada to wersja angielska cascady z pewnymi zmianami dotyczącymi oprogramowania, czy niektórych systemów bezpieczeństwa wymaganych w Australii. Ta zmiana nie była kolosalna; dla nas znacznie większą zmianą jest nowy model astry - podkreślił Korpak.
Wyjaśnił, że zmiany te dotyczą całego procesu produkcji - poczynając od tłoczni, gdzie powstawać będą nowe panele nadwozia, po zupełnie nowe rozwiązania technologiczne wprowadzane na wszystkich wydziałach, przy jednoczesnej produkcji dotychczasowych modeli. Obecnie w ramach przygotowań do wytwarzania nowej astry w Gliwicach trwa tzw. faza przedprodukcyjna.
Oznacza to, że na linii pomiędzy dotychczasowymi modelami umieszczane są pojedyncze egzemplarze nowego samochodu. Pracownicy wykonują przy nich czynności o wiele wolniej niż zwykle ucząc się, eliminując ew. błędy i szukając możliwości poprawek - także pod kątem np. elementów dostarczanych przez podwykonawców.
O powierzeniu gliwickiemu zakładowi produkcji astry piątej generacji władze koncernu poinformowały w drugiej połowie 2013 r. Inwestycje związane z jej uruchomieniem sięgnęły ok. 130 mln euro. Dotychczasowa powierzchnia zakładu sięgająca pod dachem ok. 14,5 ha zwiększyła się o ok. 10 proc. To m.in. dwa nowe magazyny i rozbudowana tłocznia.
Firma General Motors Poland rozpoczęła działalność produkcyjną w 1994 r., kiedy uruchomiono w Warszawie montaż astry, a następnie - od 1998 r. - vectry. Warszawska montownia zakończyła działalność w czerwcu 2000, kiedy głównym ośrodkiem produkcyjnym General Motors w Polsce stała się otwarta 31 sierpnia 1998 r. fabryka w Gliwicach. To jeden z najnowocześniejszych zakładów koncernu na świecie. Zajmuje 74 hektary.
GM zainwestował w Opel Polska, a obecnie General Motors Manufacturing Poland, znacznie ponad miliard euro. Od listopada 2009 r. w Gliwicach powstaje astra IV w wersji pięciodrzwiowej, a od października 2011 r. również trzydrzwiowa astra GTC. Od 2012 r. wytwarzana jest astra IV w wersji sedan, a od lutego 2013 r. kabriolet cascada.
Na początku 2014 roku General Motors poinformował też o planach zainwestowania w swoim zakładzie w Tychach 250 mln euro w uruchomienie produkcji silników wysokoprężnych o pojemności 1,6 l. Plany te zmieniły się. Przy tej samej kwocie inwestycji wdrażana ma być tam produkcja benzynowych jednostek o pojemności 1,0 l i 1,2 l oraz wysokoprężnych 1,2 l.
Tyski zakład General Motors Manufacturing Poland (dawna fabryka silników Isuzu w Tychach) został w listopadzie 2013 r. połączony z fabryką samochodów Opla w Gliwicach, tworząc jedną spółkę z dwoma oddziałami.
Pod koniec marca poinformowano o otwarciu w Tychach Centrum Usług Wspólnych General Motors. Centrum stanowi część GM Manufacturing Poland.
Zatrudnia obecnie 3 900 osób w trzech oddziałach: zakładzie produkującym samochody w Gliwicach, fabryce silników w Tychach oraz nowo otwartym Centrum Usług Wspólnych w Tychach. W drugiej połowie tego roku zakład w Gliwicach rozpocznie produkcję Opla Astry nowej generacji. Ponadto w zakładzie w Tychach produkowana będzie nowa rodzina silników. Po uruchomieniu produkcji nowej astry zakład liczy na kolejny model w perspektywie 3-4 lat.
Opel jest jedną z najszybciej rozwijających się marek w Polsce. W 2014 roku marka sprzedała ponad 28 000 samochodów w tym kraju (+41 procent) i awansowała na czwarte miejsce, z prawie 7,2 procentowym udziałem w całym rynku samochodowym.
W bieżącym roku Opel kontynuuje trend wzrostowy: w pierwszych dwóch miesiącach sprzedaż marki wzrosła o 24 procent, a udział w rynku o prawie 2 punkty procentowe, w porównaniu do tego samego okresu poprzedniego roku.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Niemcy porzucają Rosję. Opel zamyka fabrykę Z powodu recesji jeden z największych producentów aut wygasza produkcję. | |
Volkswagen ujawnia plany produkcji w Polsce Produkcja koncernu w Polsce spadła, ale to ma się niebawem zmienić. | |
Strajk "włoski" w tyskiej fabryce Fiata Związkowcy domagają się zbiorowych podwyżek wynagrodzeń. Chcą, by pensje pracowników Fiata wzrosły o 500 zł brutto od 1 stycznia 2015 roku. |