Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Kalus
|

UOKiK stanął po stronie klienta Generali

0
Podziel się:

W ocenie Prezesa UOKiK ubezpieczyciel powinien oddać konsumentowi zatrzymane kwoty jako nienależnie pobrane świadczenie.

UOKiK stanął po stronie klienta Generali
(Wlodzimierz Wasyluk/EAST NEWS)

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił istotny pogląd w sprawie przeciwko Generali. Dotyczy on postanowienia umowy polisy z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym - poinformował UOKiK w środę w komunikacie.

Urząd wyjaśnił, że postępowanie toczy się przed Sądem Rejonowym dla Warszawy-Mokotowa. Dotyczy postanowień umowy ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (Generali Omniprofit ze składką regularną), które były kwestionowane przez urząd.

Z komunikatu wynika, że konsument domaga się uznania za niedozwolone postanowień określających wysokość opłat likwidacyjnych i w konsekwencji zwrotu kwoty zatrzymanej przez Generali przy rozwiązaniu umowy. "Po wydaniu przez Prezesa UOKiK decyzji, ubezpieczyciel ograniczył wysokość opłaty pobieranej w związku z rozwiązaniem umowy" - wskazano.

W wydanym poglądzie Prezes Urzędu podkreślił, że rozliczenie przez zakład ubezpieczeń umowy na podstawie zasad wynikających z decyzji nie wyłącza abuzywnego charakteru postanowień, ani też nie powoduje usunięcia wszystkich skutków ich stosowania. Z tych względów dostosowanie wysokości opłaty do wymogów decyzji nie wyklucza możliwości dochodzenia przez konsumentów dalszych roszczeń.

"Prezes Urzędu podzielił jednocześnie stanowisko konsumenta co do abuzywnego charakteru postanowień umownych, ponieważ postanowienia te: pozwalają przedsiębiorcy jednostronnie ustalać wysokość kwoty zatrzymanej w związku z rozwiązaniem umowy, Obciążają klienta wygórowanymi opłatami, które nie odpowiadają rzeczywistym kosztom poniesionym przez przedsiębiorcę, uniemożliwiają konsumentowi kontrolę nad mechanizmem ustalania wysokości pobranej opłaty, zabezpieczają jedynie interes przedsiębiorcy" - czytamy w komunikacie.

W ocenie Prezesa UOKiK, zawarte w umowie niedozwolone postanowienia nie wiążą stron. Dlatego ubezpieczyciel powinien oddać konsumentowi zatrzymane kwoty jako nienależnie pobrane świadczenie.

Urząd zaznaczył, że ocena prawna przedstawiona przez urząd nie może stanowić odniesienia dla innych spraw, które pozornie mogą wydawać się podobne. W każdym przypadku Prezes UOKiK ocenia stan faktyczny i prawny, orzecznictwo w danej sprawie oraz wniosek skierowany przez powodów.

Istotny pogląd w sprawie to pisemne stanowisko prezesa UOKiK, w którym urząd przedstawia argumenty i poglądy ważne dla danego sporu, opierając się na określonym stanie faktycznym i prawnym. Ocena przedstawiona w istotnym poglądzie nie może być odniesieniem do innych spraw. Istotny pogląd dotyczy sporu między konsumentem a przedsiębiorcą i wydawany jest tylko w sprawie toczącej się przed sądem. Jest wydawany, jeżeli przemawia za tym interes publiczny.

Prezes UOKiK może przedstawić istotny pogląd w sprawie z własnej inicjatywy, na wniosek konsumenta lub przedsiębiorcy bądź na wniosek sądu.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)