- zdecydowały w piątek połączone komisje gospodarki i ochrony środowiska.
Oznacza to, że np. maksymalna opłata eksploatacyjna za marmury wyniesie 3,5 zł od tony. Stawki te będą rewaloryzowane o wskaĽnik inflacji.
Opłaty eksploatacyjne płacą przedsiębiorstwa wydobywające kopaliny. Opłaty te są przekazywane do Narodowego Funduszu Ochrony ¦rodowiska i Gospodarki Wodnej oraz do gmin, na terenie których działają przedsiębiorstwa. Stanowią niejako rekompensatę za szkody w środowisku spowodowane wydobyciem kopalin.
Obecnie opłaty eksploatacyjne są kwotami stanowiącymi określony procent od ceny sprzedaży danej kopaliny.
'Przyjęta przez podkomisję zmiana stanowi, że opłata eksploatacyjna nie będzie dalej związana z ceną sprzedaży. Ustalona będzie stawka kwotowa od jednej tony albo metra sześciennego wydobytej kopaliny' - powiedział Jerzy Madej, sprawozdawca podkomisji, która rozpatrywała projekt nowelizacji.
W przedłożeniu rządowym stawki te miały być określane przez Radę Ministrów. Natomiast przedstawiciele samorządów chcieli zapisania stawek w ustawie.
W nowelizacji proponuje się także powołanie w przyszłości centralnego organu nadzoru górniczego pod nazwą Wyższy Urząd Górniczy, który kontrolowałby działalność górniczą. Prezesa tego urzędu powoływałby premier.
Kolejną propozycją zawartą w nowelizacji jest rezygnacja z koncesjonowania niektórych form działalności, np. przeróbki odpadów pogórniczych.
Minister ochrony środowiska będzie nadal wydawał koncesje na wydobywanie kopalin podstawowych, mających strategiczne znaczenie dla bilansu energetycznego państwa, gospodarki narodowej i lecznictwa (chodzi tu m.in. o węgiel i rudy metali). Także wydobywanie kopalin z obszarów morskich będzie nadal wymagać koncesji.
Sejmowe komisje Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Gospodarki przyjęły sprawozdanie powołanej przez nie podkomisji i skierowały ustawę do drugiego czytania w Sejmie, które odbędzie się nie wcześniej niż za cztery tygodnie.
Celem nowelizacji ustawy jest dostosowanie prawa geologicznego i górniczego do prawa obowiązującego w tym zakresie w Unii Europejskiej i nowego podziału administracyjnego kraju.