Wiosna przyniosła niewielką poprawę nastrojów konsumenckich. Kwietniowy Wskaźnik Optymizmu Konsumentów zanotował niewielki wzrost, osiągając poziom 77,35 punktu - wynika z badania Ipsos.
W kwietniowym pomiarze realizowanym przez Ipsos, wszystkie składowe Wskaźnika Optymizmu Konsumentów - prócz wskaźnika oceny klimatu gospodarczego - uległy nieznacznej poprawie.
- _ Ocena Klimatu Gospodarczego w stosunku do poprzedniego miesiąca pogorszyła się o 1,29 pkt (uzyskując wynik 59,84 pkt), a wskaźnik bieżący, odnoszący się zarówno do oceny obecnej sytuacji krajowej gospodarki, jak i sytuacji materialnej gospodarstw domowych wzrósł o 0,4 pkt (osiągając poziom 63,06 pkt) _ - napisano w komunikacie.
Według Ipsos nieco mniej Polaków twierdzi, że sprawy Polski zmierzają w złym kierunku: w marcu takie obawy sygnalizowało 74 proc. respondentów, natomiast w kwietniu - 72 proc. Co piąty respondent twierdzi, że sprawy naszego kraju zmierzają w dobrym kierunku, bez zmian w stosunku do poprzedniego pomiaru.
- _ Wzrósł odsetek Polaków uważających, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy bezrobocie będzie spadać. W marcowym pomiarze tego zdania było 6 proc. z nas, podczas gdy w kwietniu odsetek wyniósł 9 procent _ - czytamy.
Z badania wynika, że poprawie uległ wymiar skłonności do zakupów, uzyskując wynik 89 pkt (różnica w porównaniu do zeszłego miesiąca wyniosła 4,5 pkt). - _ Zwiększył się odsetek Polaków uważających, że obecnie jest dobry moment na kupowanie dóbr trwałego użytku. Zmniejszył się też odsetek osób twierdzących, że w obecnej sytuacji warto odkładać pieniądze - w marcu br. taką opinie wyrażało 65 proc. respondentów, podczas gdy w kwietniu już 60 proc. _ - napisano.
Według badania, wskaźnik oczekiwań względem przyszłości, w stosunku do poprzedniego miesiąca nie uległ istotnej zmianie (wzrost zaledwie o 0,35 pkt).
_ - Nieco mniej z nas przewiduje pogorszenie sytuacji materialnej domu w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W marcu pogorszenia obawiało się 17 proc. Polaków, podczas gdy w kwietniu 15 proc. _ - przekazano w komunikacie.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów Ipsos może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 11 - 19 kwietnia 2013 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1011 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Wrócił optymizm w nastrojach przedsiębiorców Przedsiębiorcy dobrze prognozują przede wszystkim kondycji swoich własnych firm, spodziewając się znacząco większej sprzedaży i większej skali zamówień. | |
Zaskakujące słowa prezydenta o urzędach Tworzenie równych możliwości rozwoju dla małych i średnich firm wzmacnia konkurencję i korzyść konsumenta - uważa prezydent. | |
Polacy ocenili banki. Pełne zaskoczenie Mimo trudnej sytuacji gospodarczej, od 2008 roku rośnie zaufanie Polaków do banków - wynika z badania TNS Polska i Związku Banków Polskich. |