Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Oto czym zajmie się Polska Agencja Inwestycji i Handlu

3
Podziel się:

Zadaniem Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu będzie koordynacja wszystkich instrumentów operacyjnych dotyczących eksportu, misji gospodarczych, targów czy programów dedykowanych poszczególnym rynkom lub branżom - mówił we wtorek wiceszef MR Tadeusz Kościński.

Oto czym zajmie się Polska Agencja Inwestycji i Handlu
(Xinhua/Photoshot/Reporter)

Wiceminister rozwoju przedstawił posłom komisji gospodarki informację o strategii promocyjnej kraju w zakresie proeksportowego rozwoju gospodarczego, z uwzględnieniem wykorzystania Marki Polskiej na świecie i roli biur radców handlowych w promocji polskich przedsiębiorstw, produktów i usług.

Jak powiedział, agencja będzie koncentrować się na promocji polskiej gospodarki, rozwoju eksportu, promowaniu polskich inwestycji w kraju i za granicą oraz na przyciąganiu zagranicznych inwestycji do Polski. Działała będzie w ramach Polskiego Funduszu Rozwoju, który wdraża instrumenty finansowe nakierowane na rozwój polskich przedsiębiorców.

- Obecnie prowadzone są prace legislacyjne mające na celu powierzenie nowej agencji realizację zadań z zakresu promocji polskiej gospodarki - poinformował Kościński.

Mówił, że w celu poprawy wsparcia dla polskich firm zainteresowanych wejściem na nowe, atrakcyjne rynki, zostanie przeprowadzona reorganizacja sieci zagranicznych placówek podległych ministrowi ds. gospodarki. - W najbliższych trzech latach planujemy otworzyć 69 nowych placówek, tzw. trade office'ów, jako zagranicznych przedstawicielstw agencji. Oddziały agencji będą tworzone przede wszystkim na nowych perspektywicznych rynkach pozaunijnych. Rozpoczęliśmy działania związane z otwarciem nowych placówek w Teheranie, San Francisco, Nairobi, Ho Szi Min i Singapurze - wskazał.

- Nowe przedstawicielstwa handlowe będą otwierane w formie prawnej i organizacyjnej dostosowanej do lokalnych uwarunkowań prawnych oraz ekonomicznych. Zakłada się jednak, że niektóre WPHI będą funkcjonowały w dotychczasowej formule, w szczególności w krajach, gdzie uwarunkowania prawne, ekonomiczne czy polityczne wymagają działalności biur handlowych o statusie dyplomatycznym - dodał.

Ministerstwo Rozwoju w celu usprawnienia sposobu promocji polskiej gospodarki za granicą oraz wspierania umiędzynarodowienia przedsiębiorców zaplanowało wzmocnienie rozpoznawalności polskich produktów, marki Polski oraz marki polskiej gospodarki, zwiększenia stopnia internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw, unowocześnienia oferty eksportowej oraz wspieranie nowych kierunków ekspansji polskich firm.

- Obecnie Polska i polskie produkty są słabo rozpoznawalne zagranicą, brakuje nam jednolitej polityki promocyjnej kraju. Kompetencje w zakresie promocji gospodarki i wspierania eksporterów są rozproszone w wielu instytucjach i urzędach. Nasi przedsiębiorcy stosunkowo rzadko podejmują ryzyko związane z wyjściem na międzynarodowe rynki, a jeśli już tę próbę podejmują, to przeważnie koncentrują się na prostych formach współpracy - mówił wiceminister.

Tłumaczył, że polski eksport opiera się na wyrobach średniej i niskiej techniki, w szczególności na dostawach komponentów i półproduktów dla producentów produktów finalnych. Istotną barierą wzrostu i rozwoju naszego eksportu pozostaje koncentracja na współpracy handlowej z już nasyconymi krajami unijnymi - wskazywał.

- Biorąc to wszystko pod uwagę, naszym celem jest dążenie do zwiększania powiązań z rynkami międzynarodowymi. Chcemy zachęcać przedsiębiorców do eksportu swoich towarów oraz rozwijać bardziej zaawansowane formy współpracy z zagranicą. Będziemy również dążyć do podnoszenia stopnia innowacyjności naszych towarów eksportowych - podkreślił. Jak przypomniał, realizacji tych celów ma służyć Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, która jako jeden z priorytetów określa obszar ekspansji zagranicznej.

W tym celu MR chce zrealizować siedem projektów strategicznych: System promocji gospodarki, Spójny portal promocji eksportu (jeden portal dla przedsiębiorców z komponentem społecznościowym do pokazania portfolio), Polscy eksporterzy na rynkach zagranicznych, program Global Inostars, wystawy Expo, budowa domu polskich turystycznych marek terytorialnych wraz z systemem koordynacji polityki turystycznej oraz zintegrowany system promocji polskiej kultury zagranicą.

Budowę Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu umieścił w ramach pierwszego projektu i nazwał ją "kluczowym elementem".

Portal - jak wyjaśnił - będzie nowoczesnym systemem informacyjnym dla eksporterów, zawierającym komponent społecznościowy, gdzie przedsiębiorcy będą mogli także przedstawić swoje portfolio. W połowie października resort podjął pierwsze kroki na rzecz jego budowy poprzez przekazanie Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) obsługi technicznej portalu, na bazie którego będzie tworzony nowy portal - powiedział.

W ramach projektu Polscy eksporterzy odbędą się programy promocji branż o proeksportowym charakterze; tu wiceminister wymienił sprzęt medyczny, maszyny i urządzenia, kosmetyki, IT, ICT, biotechnologia i farmaceutyka, moda polska, budowa i wykańczanie budowli, jachty, łodzie, meble, polskie specjalności żywnościowe, sektor usług prozdrowotnych, części samochodowe i lotnicze.

Wskazał, że programy promocji odbędą się także na pięciu rynkach perspektywicznych: w Algierii, w Indiach, Iranie, Meksyku i Wietnamie.

Kościński mówił także o zaplanowanej na przyszły rok wystawie Expo w Kazachstanie, która odbywa się pod hasłem "Energia przyszłości". - Chcemy, aby stoisko Polski promowało wizerunek kraju jako istotnego partnera w światowej dyskusji na temat zapewnienia globalnego bezpieczeństwa energetycznego i ochrony środowiska. Zaprezentujemy nasz kraj jako gospodarczego i politycznego lidera regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Polska ekspozycja będzie opowiadała, o tym jak umiejętnie łączymy tradycyjne rozwiązania energetyczne z nowoczesną myślą technologiczną i dbaniem o środowisko naturalne - przekazał.

Przypomniał również, że Polska ubiega się o organizację wystawy Expo w 2022 roku w Łodzi. - Chcielibyśmy, aby wystawa była poświęcona tematowi unowocześniania i przekształcania obszarów miejskich, a także różnym uniwersalnym wyzwaniom stojącym przed współczesnymi miastami. Zaproponowane przez nas hasło wystawy to "City reinvented" - powiedział.

- W przyszłym tygodniu będziemy oficjalnie zgłaszać swoją kandydaturę w Międzynarodowym Biurze Wystaw w Paryżu - poinformował. Decyzja, jak wskazał, zostanie podjęta w przyszłym roku.

Wiceminister wskazał też, że w ramach proeksportowego rozwoju gospodarczego MR planuje zwiększenie dostępności instrumentów finansowych oraz dopasowanie ich do potrzeb przedsiębiorstw. - Chcemy, aby wszyscy zainteresowani przedsiębiorcy mogli skorzystać z ubezpieczeń oferowanych przez KUKE oraz rządowego programu finansowego wspierania eksportu - dodał.

Oprócz wiceministra na posiedzeniu komisji wystąpił również z departamentu gospodarki, Skarbu Państwa i prywatyzacji w NIK, Sławomir Grzelak. Przedstawił on wyniki kontroli promocji gospodarczej Polski w latach 2010-2015.

- Uważamy, że w okresie objętym kontrolą, czyli w latach 2010-2015, nie było spójnego systemu promocji gospodarczej. Nie było odrębnej krajowej strategii promocji, a działania, które prowadziło wiele podmiotów, nie były odpowiednio skoordynowane - mówił.

Jak wskazał, promocją Polski zajmowało się 170 podmiotów, wśród nich państwowe instytucje, takie jak Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Polska Organizacja Turystyczna, ale także Agencja Rynku Rolnego, Bank Gospodarstwa Krajowego, Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, Instytut Adama Mickiewicza, 49 Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji oraz 89 ambasad. Działalność promocyjną nadzorowało co najmniej ośmiu ministrów: gospodarki, spraw zagranicznych, finansów, skarbu, sportu i turystyki, środowiska, oraz kultury i dziedzictwa narodowego. Niezależnie od działań administracji rządowej promocję prowadziło na poziomie ponadregionalnym 16 marszałków województw oraz inne organy samorządowe - wyliczał Grzelak.

- Łączne koszty w zakresie tej internacjonalizacji, w tym promocji gospodarczej, które zostały poniesione przez sektor publiczny w badanym okresie wyniosły ok. 2,2 mld zł - dodał.

gospodarka
inwestycje
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(3)
WYRÓŻNIONE
alpc
8 lat temu
Koszt tej agencji bedzie wyzszy jak zysk.
JAN
8 lat temu
ten powolany teraz zna sie na wszystkimCZYLI NA NICZYM !!!!!!!ALE KASE UMIE BRAC !!!
szarik999
8 lat temu
53 tysiace mieszkan i drugi wynik w historii. Tylko jakiej historii ? Hyba 4 RP. Za komuny ........
NAJNOWSZE KOMENTARZE (3)
JAN
8 lat temu
ten powolany teraz zna sie na wszystkimCZYLI NA NICZYM !!!!!!!ALE KASE UMIE BRAC !!!
alpc
8 lat temu
Koszt tej agencji bedzie wyzszy jak zysk.
szarik999
8 lat temu
53 tysiace mieszkan i drugi wynik w historii. Tylko jakiej historii ? Hyba 4 RP. Za komuny ........