Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Bereźnicki
|

Pakiet przewozowy skomplikuje działalność uczciwych firm, ale nie zlikwiduje patologii? Branża ma obawy

8
Podziel się:

"Uczciwi przedsiębiorcy obawiają się nieuzasadnionego karania" - uważa PIPP.

Pakiet przewozowy skomplikuje działalność uczciwych firm, ale nie zlikwiduje patologii? Branża ma obawy
(materiały prasowe Orlen)

Nie uda się przeszkodzić przestępcom w wyłudzaniu podatków, a jedynie podwyższy się koszty i ryzyko prowadzenia uczciwej działalności gospodarczej. Polska Izba Paliw Płynnych krytykuje wchodzący w życie tuż po Świętach pakiet przewozowy. Także inne organizacje branżowe ostro protestują przeciw pomysłom resortu Mateusza Morawieckiego.

Aktualizacja 13:32

Pakiet przewozowy to już trzecie narzędzie resortu finansów, które ma doprowadzić do zlikwidowania szarej strefy i przestępstw na rynku paliw i innych towarów akcyzowych. Na takiej działalności przestępców budżet państwa każdego roku traci około 10 mld zł. Pierwszym krokiem w kierunku uszczelnienia systemu był tzw. pakiet paliwowy, a następnie energetyczny.

Jak szacuje resort Morawieckiego, rygorystyczne prawo już w tym roku ma przynieść 330 mln zł dodatkowych dochodów. W przyszłym roku ma to być nawet przeszło miliard złotych.

Nowe prawo ma pozwolić skarbówce śledzić każdy transport paliwa i innych towarów wrażliwych, np. tytoniu czy alkoholu. W jaki sposób? Każda ciężarówka będzie musiała posiadać lokalizator. Jego brak a nawet kłopoty z jego funkcjonowaniem oznaczają drakońskie kary finansowe. Kierowcy mogą zapłacić nawet 7,5 tys. zł kary.

Polska Izba Paliw Płynnych ostrzega, że nawet w przypadku niezamierzonego naruszenia przepisów bardzo wysokie kary mogą być nakładane na każdym etapie przewozu paliwa. "Uczciwi przedsiębiorcy obawiają się nieuzasadnionego karania" - uważa PIPP.

"Zdaniem Polskiej Izby Paliw Płynnych problem szarej strefy na rynku przewozu towarów wrażliwych można skutecznie rozwiązać wyłącznie poprzez skuteczniejsze kontrolowanie transportów drogowych, morskich i kolejowych przez funkcjonariuszy służb uprawnionych, przy transparentności przepisów. Kontrola przewozu paliwa od polskich producentów w ocenie przedsiębiorców nie znajduje uzasadnienia" - czytamy w oświadczeniu Izby.

PIPP liczy na to, że w dalszym toku prac legislacyjnych zostaną uwzględnione postulowane przez branżę rozwiązania, które "nie tylko będą możliwe do wykonania, ale też realnie uszczelnią system poboru podatków, poprawiając realizację założeń budżetowych z tytułu VAT i podatku akcyzowego".

Przeciw nowym przepisom ostro zaprotestowały także inne organizacje branżowe. - Nie kwestionujemy samej idei walki z szarą strefą i uszczelnienia sytemu, ale nie chcemy być w tym systemie grupą, która będzie płacić za nieuczciwych przedsiębiorców. Uszczelnienie tak, ale nie naszym kosztem - mówił w styczniu Marek Tarczyński, prezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki. Jak wyjaśnił, nowe regulacje niewątpliwie podniosą również koszty transportu, a pełzające rozszerzenie listy towarów może doprowadzić wręcz do paraliżu transportu.

- Nie do końca przemyślane regulacje, które podobno mają przynieść korzyści w postaci uszczelnienia systemu podatkowego, odbiją się negatywnie na naszej branży. Nie zgadzamy się na pogłębianie kryzysu w transporcie - mówił z kolei Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. - Nie można przenosić na nas odpowiedzialności za nieuczciwość innych. To nie my dokonujemy lewego obrotu towarem, naszym zadaniem jest transport od nadawcy do odbiorcy - mówił prezes Buczek.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(8)
WYRÓŻNIONE
mariusz
8 lat temu
Polonista pisał bo z matmą słabiutko. 2450 zł to koszty najniszej pensji nie licząc urlopu. Na ręke pracownik ma z tego 1430zł. Co z tego że zus po mojej stronie pracodawcy odliczam jak i tak musze na to fizycznie zarobić znaczy pracownik musi. A w sklepie i na stacji vat i akcyzy wybierają pracownikowi kolene około 25% pieniędzy. Czyli pracownik jest krojony na 60% i zostaje mu 40%. Przypomnieć można że pańszczyznę od 9 hektarowego czyli 1/2 łanowego gospodarstwa chłop pańszczyzniany odrabiał z jednym synem w 4 dni na 30 dni. No i 1/10 dla kościoła. Obecny poziom zdzierstwa jest nie do pojęcia.
Adi
8 lat temu
Proponuje żeby przez tydzień cysterny nie wyjechały na drogi a także inne towary objęte pakietem i zobaczym ,jeśli bedziemy na wszystko się zgadzać to niedługo GPS będziemy mieli nawet jak będziemy iść do kibla.Rozwiązanie popieram ale przy imporcie a nie gdy zakup towaru jest w kraju. np w Orlenie lub Lotosie,to jest poprostu złośliwość państwa.
les
8 lat temu
jak nie kijem to palka! Uszczelnianie podatkow czy drakonskie kary przyniasa wieksze wplywy do budzetu?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (8)
Adi
8 lat temu
Proponuje żeby przez tydzień cysterny nie wyjechały na drogi a także inne towary objęte pakietem i zobaczym ,jeśli bedziemy na wszystko się zgadzać to niedługo GPS będziemy mieli nawet jak będziemy iść do kibla.Rozwiązanie popieram ale przy imporcie a nie gdy zakup towaru jest w kraju. np w Orlenie lub Lotosie,to jest poprostu złośliwość państwa.
Vs
8 lat temu
Złodzieje się trzęsą.
PRLCiongleZyw...
8 lat temu
Wicie, rozumicie, towarzyszu... wiele musi sie zmienic, aby wszystko pozostalo po staremu...
Wrotek
8 lat temu
prawo prawem haj$ się musi zgadzać rządzącym ciekaw jestem kiedy oc yanosika zablokują żeby zabrać kierowcom jeszcze więcej
pogarda
8 lat temu
rząd (a ten w szczególności bije rekordy)to mafia. nie ważne jak, kasa musi sie zgadzać.