PKP Intercity otrzymała od Urzędu Transportu Kolejowego certyfikat bezpieczeństwa, dzięki któremu pociągi pasażerskie, w tym Pendolino, będą mogły jeździć powyżej 160 km/h - poinformowała rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska.
Certyfikaty bezpieczeństwa, które do tej pory posiadała PKP Intercity, uprawniały do wykonywania przewozów pasażerskich bez przewozów kolejami dużych prędkości. W związku z tym przewoźnik nie mógł wozić pasażerów z prędkością powyżej 160 km/h. W praktyce oznaczało to, że kupione przez PKP Intercity pociągi Pendolino, które mają certyfikat na poruszanie się z maksymalną prędkością 250 km/h, nie mogłyby jeździć z prędkością większą niż 160 km/h.
Przepisy umożliwiające prowadzenie w Polsce ruchu kolejowego z prędkościami powyżej 160 km/h weszły w życie 25 lipca 2014 r. Wówczas PKP Intercity złożyło do UTK wniosek o zmianę certyfikatu bezpieczeństwa. Decyzja UTK zmieniająca certyfikat bezpieczeństwa umożliwia przewoźnikowi prowadzenie ruchu kolejowego z prędkościami powyżej 160 km/h.
Intercity kupiło pociągi Pendolino od Alstomu w maju 2011 r. W maju br. minął termin przekazania przewoźnikowi pierwszych składów z homologacją.
Pociągi Pendolino mają wyjechać na tory 14 grudnia. 14 listopada Spółka PKP Intercity poinformowała, że w grudniu zamiast 13 składów na trasy wyruszy 9 pociągów Pendolino. Rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska tłumaczyła wtedy, że zmniejszenie liczby składów związane jest z opóźnieniami w dostarczaniu ich przez producenta.
Ostatecznie PKP Intercity zawarło w tej sprawie porozumienie z Alstomem, które umożliwiło przewoźnikowi odbiór pociągów zgodnych z zamówieniem oraz posiadających homologację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego. Porozumienie zakłada także, że kary za nieterminowe dostarczenie składów będą nadal naliczane, ale nie są potrącane z bieżących płatności. Sprawa zostanie przekazana do Sądu Arbitrażowego, a ewentualna należność zabezpieczona gwarancją bankową, z której przewoźnik będzie miał prawo skorzystać po przychylnym dla niego wyroku sądu.
Dzięki Pendolino ma skrócić się czas podróży między największymi miastami. Podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic zajmie ok. dwie i pół godziny, do Trójmiasta blisko 3 godz., a do Wrocławia 3 godz. 40 minut.
Cena 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o łącznej wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Pendolino gotowe do jazdy. Koniec awarii? _ W tej chwili mamy przetestowanych i odebranych 14 pociągów Pendolino. To nam pozwala przy obecnym natężeniu jazd testowych uruchomić dla pasażerów 9 pociągów od 14 grudnia - _prezes zarządu PKP Intercity Marcin Celejewski. | |
Awaria w PKP Intercity. Wciąż bez internetowych biletów na Pendolino Spółka od kilku dni próbuje uporać się z problemami systemu informatycznego. | |
Chaosu w PKP Intercity można było uniknąć? Pendolino wciąż z problemami Dwie doby zajęło informatykom znalezienie przyczyny awarii systemu rezerwacji i sprzedaży biletów. Kto za to odpowie? |