Zamiast 13 składów, 14 grudnia br. na trasy wyruszy 9 składów Pendolino - poinformowała rzeczniczka prasowa PKP Intercity Zuzanna Szopowska. Dodała, że zmniejszenie liczby składów związane jest z opóźnieniami w dostarczaniu ich przez producenta.
_ Obecnie w Polsce jest 17 składów Pendolino, z których do dziś 11 przeszło restrykcyjne testy i są gotowe do przewozu pasażerów. W związku z tym w grudniu wykorzystamy maksymalnie 15 pojazdów, z czego 9 do jazdy z pasażerami a pozostałe stanowić będą niezbędną rezerwę _ - powiedziała Szopowska. Dodała, że na niektórych trasach, na których miały jeździć pociągi Pendolino pojadą składy Express InterCity.
Jak zaznaczyła Szopowska, decyzja o zmniejszeniu liczby Pendolino związana jest z bezpieczeństwem pasażerów. _ Wdrożenie nowych pociągów musi odbyć się odpowiedzialnie, ze względu na opóźnienie w dostarczeniu składów przez producenta, czas potrzebny na testy uległ drastycznemu skróceniu _ - podkreśliła Szopowska.
W nocy z soboty na niedzielę rozpocznie się sprzedaż biletów na Pendolino. W kasach na dworcach sprzedaż ruszy o godzinie 1 w nocy a w internecie i w biletomatach o godzinie 5 rano. Sprzedaż biletów będzie prowadzono w tzw. dynamicznym systemie sprzedaży. _ Celem wprowadzenia nowej strategii cenowej jest zwiększenie liczby przewiezionych pasażerów przy jednoczesnej maksymalizacji przychodów spółki. Pasażerowie planując podróż w wyprzedzeniem mogą kupić bilet w atrakcyjnej cenie _ - dodała Szopowska.
Bilety będą sprzedawane w cenach od 49 do 150 zł, z wyjątkiem tras Trójmiasto - Kraków/Katowice, gdzie cena maksymalna wyniesie 189 zł.
Szopowska zaznaczyła, że wprowadzenie na polskie tory pociągów Pendolino pozwoli na skrócenie czasu podróży między największymi miastami. Podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic zajmie około 2 i pół godziny, do Trójmiasta blisko 3 godziny, a do Wrocławia 3 godziny 40 minut.
Intercity kupiło pociągi Pendolino od Alstomu w maju 2011 r. Ponieważ w maju br. minął termin przekazania przewoźnikowi pierwszych składów z homologacją, firmy rozmawiały o naliczanych przez polskiego przewoźnika karach umownych.
W październiku br. PKP Intercity zawarło porozumienie z Alstomem, które umożliwiło przewoźnikowi odbiór pociągów zgodnych z zamówieniem oraz posiadających homologację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego. Porozumienie zakłada także, że kary za nieterminowe dostarczenie składów będą nadal naliczane, ale nie są potrącone z bieżących płatności. Sprawa zostanie przekazana do Sądu Arbitrażowego a ewentualna należność zabezpieczona gwarancją bankową, z której przewoźnik będzie miał prawo skorzystać po przychylnym dla niego wyroku sądu.
Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
Czytaj więcej w Money.pl