Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|

Polski Fundusz Rozwoju ma umowę przejęcia PESY. Zainwestuje 300 mln zł

12
Podziel się:

Polski Fundusz Rozwoju i PESA Bydgoszcz podpisały umowę inwestycyjną, na mocy której fundusz zarządzany przez PFR przejmie blisko 100 proc. akcji spółki i zainwestuje w nią docelowo 300 mln zł - poinformowali przedstawiciele PFR i PESY.

Jest ratunek dla polskiej spółki
Jest ratunek dla polskiej spółki (Wojciech Strozyk/REPORTER)

- Przemysł kolejowy pełni szczególną rolę w tzw. Planie Morawieckiego. Inwestycja PFR w PESĘ Bydgoszcz to ważny krok w rozwoju tego sektora. Jesteśmy przekonani, że inwestycja przyniesie Polsce pozytywne efekty społeczne i gospodarcze. Naszym celem strategicznym jest dalsza konsolidacja sektora kolejowego zarówno w Polsce jak i za granicą, w celu budowy znaczącej na światowym rynku przemysłowej grupy, a następnie pozyskanie prywatnego partnera - powiedział prezes PFR Paweł Borys podczas konferencji prasowej.

Inwestycja w PESĘ pociąga za sobą zmianę strategii rynkowej spółki. PESA planuje zoptymalizować produkcję poprzez podniesienie standardów zarządzania oraz kontroli jakości, a także wytwarzać dłuższe serie. Będzie selektywnie podchodzić do wyboru nowych kontraktów. Nowa strategia zakłada intensyfikację rozwoju na rynkach zagranicznych, takich jak m.in. Włochy, Niemcy, Czechy czy Rumunia. Planowana jest także dywersyfikacja oferty produktowej w obszarze taboru kolejowego, tramwajowego oraz serwisu.

- Ostatnie miesiące to restrukturyzacja spółki, działania zmierzające do pozyskania inwestora i zapewnienia finansowania. W trakcie tak trudnego procesu najważniejsze jest pokazanie, że warto zainwestować w firmę, że pracownicy potrafią się zmobilizować i potwierdzić zdolność do zmian, realizacji kontraktów, poprawy jakości i osiągania lepszych wyników finansowych. Pomimo trudnej sytuacji finansowej potrafiliśmy realizować kontrakty. Udało się m.in. uzyskać homologację dla pojazdów DB, a pierwsze Linki już wożą pasażerów na niemieckiej sieci. Jestem przekonany, że PESA to dobra inwestycja - dodał prezes Krzysztof Sędzikowski.

Zobacz także: Zobacz też: Polska kolej przyspiesza. Miliardy złotych do wydania

Podmiotem przejmującym jest Fundusz Inwestycji Polskich Przedsiębiorstw FIZAN. Otrzymał zgodę UOKiK na przejęcie PESY na początku lipca br.

Pod koniec maja PESA Bydgoszcz podpisała umowę regulującą szczegółowo zasady przejęcia jej udziałów przez Polski Fundusz Rozwoju. Decyzja o podjęciu rozmów z inwestorem wynikała z przekonania, że PESA potrzebuje dokapitalizowania, by zapewnić firmie płynność finansową i możliwości rozwoju. Zainteresowanych objęciem udziałów w PESA było kilka zagranicznych firm, ostatecznie wybrano ofertę PFR. Firma podkreślała wtedy, że była to decyzja biznesowa, ale także wynikająca z przekonania, że firma będzie mogła się dalej rozwijać w oparciu o polski kapitał.

PESA Bydgoszcz to polski producent niemal wszystkich rodzajów pojazdów szynowych - pociągów elektrycznych i spalinowych, lokomotyw oraz tramwajów; zajmuje się także modernizacjami, naprawami i przeglądami taboru. Jej pojazdy są eksploatowane w Polsce, Włoszech, Niemczech, Rosji, Czechach, na Węgrzech, Ukrainie, Litwie, Białorusi i w Kazachstanie. Firma zatrudnia ok. 4 tys. pracowników.href="https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/pesa-przejecie,65,0,2407233.html">

Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju to grupa finansowa obejmująca m.in. Polski Fundusz Rozwoju S.A., PFR Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A., oraz PFR Ventures sp. z o.o. Misją PFR, jako polskiej rozwojowej instytucji finansowej, jest realizacja programów sprzyjających zwiększeniu długoterminowego potencjału inwestycyjnego i gospodarczego Polski oraz wyrównywaniu szans i ochronie środowiska naturalnego.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez * *dziejesie.wp.pl

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(12)
WYRÓŻNIONE
Pracownik
6 lat temu
A kiedy rząd przywróci PGRy ? bo do przywrócenia CPN już jest blisko ? Tylko że niektórzy zapominają lub nie chcą pamiętać, że ustrój w którym wszystko było państwowe już w Polsce był i jego skutki w postaci tego, że zarabiamy 3-4 razy mniej niż na "zachodzie" odczuwamy do dziś. Bo jakiś "dziwnym przypadkiem" w krajach w których nic lub prawie nic nie jest państwowe zarobki i ogólny poziom życia był i jest znacznie wyższy niż w Polsce
JK
6 lat temu
Brawo. Mamy kolejną państwową firmę. Teraz tylko trzeba poczekać, kto dostanie pracę w zarządzie.
polo
6 lat temu
No to już po PESIE. Upadek w niedalekiej przyszłości. Zaczną się problemy i stracą rynek. Jak to w państwowej firmie zarządzanej przez kolesiów, bo trzeba swoim dać pracę
NAJNOWSZE KOMENTARZE (12)
przestrzał
6 lat temu
"Jesteśmy przekonani, że inwestycja przyniesie Polsce pozytywne efekty społeczne i gospodarcze. Naszym celem strategicznym jest dalsza konsolidacja sektora kolejowego zarówno w Polsce jak i za granicą, w celu budowy znaczącej na światowym rynku przemysłowej grupy"- trzymam za to kciuki.
Jan
6 lat temu
Rozumiem, że niejednego tu by ucieszyło gdyby te udziały przejęła jakaś chińska państwowa firma a nam niektóre media wkręcali jaki to nowoczesny przykład "prywatyzacji"? Taki jak kiedyś gdy TPSA przejęła należąca do państwa francuskiego France Telecom (Orange). Jakoś Francuzom nie zaszkodziło. Gdy amerykańskie koncerny samochodowe kilka lat temu wpadły w kryzys USA przejmowało udziały by ocalić je od plajty albo wykupu za bezcen. Dziwne że wtedy nikt w Polsce nie krzyczał że to nacjonalizacja albo komuna. Także Pesa róbcie swoje i rozwijajcie polską gospodarkę.
ccc
6 lat temu
Powodzenia, oby ta inwestycja przyniosła dobre owoce to ważne dla polskiej gospodarki.
123456
6 lat temu
PESA - Pojazdy Eksperymentalne Szczególnie Awaryjne...
polo
6 lat temu
No to już po PESIE. Upadek w niedalekiej przyszłości. Zaczną się problemy i stracą rynek. Jak to w państwowej firmie zarządzanej przez kolesiów, bo trzeba swoim dać pracę