W 2014 r. gospodarka urosła o 3,3 proc., a nie o 3,4 proc. jak szacowano wcześniej. Deficyt sektora finansów publicznych wyniósł 3,3 proc. PKB, a nie 3,2 proc. - poinformował w piątek w komunikacie GUS. Jednocześnie dług publiczny sięgnął 50,4 proc., a nie 50,1 proc.
Główny Urząd Statystyczny zweryfikował w piątek wcześniejsze szacunki dotyczące PKB, wysokości deficytu sektora finansów publicznych oraz długu publicznego w relacji do PKB.
Urząd wyjaśnił, że rewizja PKB za lata 2010-2014 wynika kontynuacji prac nad wdrożeniem nowych międzynarodowych standardów metodycznych oraz wdrożenia innych zmian metodycznych, a także wykorzystania danych ostatecznych dla roku 2013 i zaktualizowanych danych źródłowych dla roku 2014.
"Średnioroczne tempo wzrostu PKB w okresie objętym rewizją, w porównaniu z danymi publikowanymi wcześniej (przed obecną rewizją), zmieniło się nieznacznie - spadek o 0,1 pkt. proc." - podał GUS. Tym samym w zeszłym roku PKB wzrosło o 3,3 proc., a nie o 3,4 proc., w 2013 r. o 1,3 proc. a nie o 1,7 proc. Rok 2012 zamknął się wynikiem 1,6 proc. (a nie 1,8 proc.), a w roku 2011 gospodarka wzrosła o 5 proc., a nie 4,8 proc., jak szacowano wcześniej.
GUS zweryfikował także szacunki dotyczące deficytu i długu w zeszłym roku. Urząd przekazał je w ramach tzw. notyfikacji fiskalnej do Komisji Europejskiej. Opracowane ona zostały zgodnie z metodologią Europejskiego Systemu Rachunków Narodowych i Regionalnych w Unii Europejskiej (ESA2010).
"Zgodnie z notyfikacją, deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2014 roku ukształtował się na poziomie 56 mld 767 mln zł, co stanowi minus 3,3 proc. PKB, natomiast dług sektora wyniósł 867 mld 66 mln zł, tj. 50,4 proc. PKB" - napisano.
Według GUS dane dotyczące deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych za lata 2011-2014 uległy nieznacznym zmianom w stosunku do wcześniej publikowanych w związku z wdrożeniem zaleceń Komisji Europejskiej (Eurostat) sformułowanych podczas misji dialogu EDP. "Dodatkowo, zmiany wynikają z uwzględnienia danych ostatecznych za 2014 r." - podkreślono.
GUS wskazał, że w 2014 miała miejsce reforma systemu emerytalnego polegająca na transferze aktywów z otwartych funduszy emerytalnych do sektora instytucji rządowych i samorządowych, który zgodnie z metodologią ESA2010 został zarejestrowany jako transakcja finansowa niemająca wpływu na deficyt, czy nadwyżkę podsektora funduszy zabezpieczenia społecznego. Jednocześnie nastąpiło umorzenie obligacji skarbowych w lutym 2014 r., co spowodowało obniżenie długu sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2014 r.
"W konsekwencji obniżyły się także wydatki podsektora instytucji rządowych na szczeblu centralnym na obsługę zadłużenia (odsetki), co miało wpływ na zmniejszenie deficytu sektora (z 4 proc. w 2013 r. do 3,3 proc. w 2014 r." - wyjaśnił GUS.