Zarząd PKP Cargo po przeprowadzeniu testów na utratę wartości aktywów Grupy AWT postanowił ująć w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym Grupy PKP Cargo za pierwsze półrocze odpisy z tytułu trwałej utraty wartości aktywów Grupy AWT w kwocie 35 mln zł oraz odpisy aktualizujące wartość należności z tytułu dostaw i usług w kwocie 63 mln zł.
Z uwagi na złożony 3 maja 2016 roku wniosek o niewypłacalność OKD a.s., ważnego kontrahenta kupionej w ubiegłym roku przez PKP Cargo czeskiej spółki Grupa AWT, zostały przeprowadzone testy na utratę wartości aktywów Grupy AWT. Dokonano też ocenę należności od OKD.
"W wyniku przeprowadzonych prac, zarząd spółki uchwałą z dnia 26 września 2016 roku postanowił ująć w śródrocznym skróconym skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym Grupy PKP Cargo sporządzonym za okres 6 miesięcy zakończony 30 czerwca 2016 roku: odpisy z tytułu trwałej utraty wartości aktywów Grupy AWT w kwocie 35 mln zł, odpisy aktualizujące wartość należności z tytułu dostaw i usług w kwocie 63 mln zł" - czytamy w komunikacie.
Szczegółowe informacje zostaną przedstawione w rozszerzonym skonsolidowanym raporcie za pierwsze półrocze 2016 roku grupy kapitałowej PKP Cargo.
Spółka OKD to ważny kontrahent zależnej od PKP Cargo spółki AWT. Pod koniec maja 2015 r. PKP Cargo nabyło 80 proc. udziałów AWT w wyniku zawarcia umowy przenoszącej własność udziałów i zapłaty ceny w wysokości 103,2 mln euro (427,3 mln zł). PKP Cargo informowało wcześniej, że AWT nadal świadczy usługi dla niewypłacalnej OKD, jednakże w celu wykluczenia ryzyka nieterminowego regulowania frachtów wprowadziła zasadę regulowania należności w formie przedpłat.
Wiadomości o problemach przejętej spółki wywołały silną przecenę akcji polskiego przewoźnika. Od maja ubiegłego roku straciły prawie 55 proc.
Notowania PKP Cargo src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1430431200&de=1474989000&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=PKP&colors%5B0%5D=%230082ff&tid=0&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>
PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (47,8 proc. udziału w rynku według masy i 55,9 proc. według pracy przewozowej w 2015 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.