Miliard złotych będzie kosztował program rewitalizacji i budowy prawie 200 dworców. W czwartek w podwarszawskim Pruszkowie szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk i prezes PKP Krzysztof Mamiński ogłosili start programu, który ma się zakończyć w 2023 r.
Przyjęty we wrześniu ubiegłego roku Program Inwestycji Dworcowych jest - jak podkreślił Adamczyk - pierwszą tak dużą inicjatywą, dzięki której unowocześnione będą polskie dworce. Program obejmuje 186 obiektów.
- Program Inwestycji Dworcowych jest największym programem służącym modernizacji polskiej kolei. Dworce kolejowe muszą być nowoczesne, oszczędne, przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Dzięki modernizacji i budowie prawie 200 dworców uda nam się ten cel zrealizować - powiedział w czwartek minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Skorzystają małe miejscowości
Program Inwestycji Dworcowych to pierwsza tak duża inicjatywa, dzięki której unowocześnione zostaną dworce kolejowe w całym kraju. Na liście obiektów przewidzianych do przebudowy znalazły się nie tylko budynki służące pasażerom z największych polskich miast, ale także bardzo wielu mniejszych miejscowości. Większość inwestycji zakłada gruntowną modernizację, ale PKP S.A. planuje także budowę nowych dworców.
- Bardzo istotnymi punktami na liście obiektów przewidzianych do przebudowy są dworce położone w największych polskich aglomeracjach. W związku z dynamicznym rozwojem wielu ośrodków kolej odgrywa coraz większe znaczenie w przewozach aglomeracyjnych. Estetyczne i funkcjonalne dworce są dopełnieniem inwestycji prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Jesteśmy dziś na jednym z nich. Już niebawem zabytkowy dworzec w Pruszkowie odzyska dawną świetność - powiedział Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.
Dworce kolejowe modernizowane są w sposób kompleksowy, prace obejmują nie tylko wnętrza budynków, ale także ich otoczenie. Coraz częściej dworce pełnią też, obok funkcji podstawowych, kolejowych, także funkcje społeczne, stając się miejscami otwartymi na lokalne społeczności i ich potrzeby.
Jednym z przykładów jest dworzec w Pruszkowie, który dzięki modernizacji zyska zupełnie nowe oblicze. Obiekt ten zostanie w pełni przystosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W budynku zaplanowano m.in. montaż windy. Odnowione zostanie wnętrze obiektu. Na parterze znajdą się kasy, poczekalnia, toalety oraz lokale komercyjne. Piętro w całości zostanie zagospodarowane na potrzeby miasta Pruszkowa. Znajdzie się tam siedziba Książnicy im. Henryka Sienkiewicza - biblioteki i czytelni multimedialnej. Budynek będzie klimatyzowany, wyposażony w nowy węzeł cieplny i urządzenia elektrycznego zasilania awaryjnego oraz system monitoringu. Na dworcu będzie także ochrona.
Niebawem zakończy się postępowanie na wybór wykonawcy robót budowlanych. Zakończenie modernizacji planowane jest na koniec 2018 r. Z uwagi na zabytkowy charakter dworca prace inwestycyjne prowadzone będą przy ścisłej współpracy z Mazowieckim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Koszt modernizacji wyniesie 9,7 mln zł netto i zostanie sfinansowany przez PKP S.A. przy udziale środków z budżetu państwa. Przebudowa pruszkowskiego dworca realizowana jest równolegle z modernizacją podmiejskiej linii kolejowej Warszawa - Grodzisk Mazowiecki.
Pierwszeństwo mają dworce przy modernizowanych liniach
Polskie Koleje Państwowe realizują już - na różnych etapach - procesy inwestycyjne dla pierwszych 164 dworców ujętych w Programie. Priorytet mają dworce zlokalizowane przy zmodernizowanych, będących w trakcie przebudowy lub planowanych do modernizacji liniach kolejowych, objętych Krajowym Programem Kolejowym.
Dla PKP S.A. ważna jest współpraca z lokalnymi samorządami, dzięki której modernizowane dworce mają szansę stać się elementami węzłów przesiadkowych integrujących różne rodzaje transportu.