Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|

PKP IC z potężnym dofinansowaniem. Kupi 335 wagonów i 53 lokomotywy

8
Podziel się:

PKP IC pozyskało z UE 653,8 mln zł dotacji dla projektów wartych około 1,9 mld zł .

PKP IC pozyskało z UE 653,8 mln zł dotacji dla projektów wartych około 1,9 mld zł
PKP IC pozyskało z UE 653,8 mln zł dotacji dla projektów wartych około 1,9 mld zł (Bartosz Wawryszuk)

PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie kwotą 251 mln zł projektu "Przyspieszamy komfortowo - unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A."

To kolejny ze strategicznych projektów inwestycyjnych PKP Intercity, który w ostatnim czasie otrzymał unijne dofinansowanie.

Przewoźnik zgłosił do konkursu Centrum Unijnych Projektów Transportowych dwa projekty. Umowa na dotację dla pierwszego, pod nazwą 'Kolej na dobre połączenia - unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.' (P1) została podpisana 4 kwietnia.

Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało ponad 653 mln złotych dotacji dla projektów wartych blisko 2 mld złotych brutto. Dzięki temu przewoźnik zmodernizuje i zakupi 335 wagonów oraz 53 lokomotywy, a także zainwestuje w stacje postojowe.

Zobacz także: Polska kolej przyspiesza. Miliardy złotych do wydania:

W ramach dwóch projektów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych PKP Intercity podpisało umowy na realizację poszczególnych zadań z wykonawcami:

- wykonanie naprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 40 wagonów osobowych (AB) (z opcją 20 sztuk) (3 przedziały I klasy + 2 klasa bezprzedziałowa - układ 2+2) - wykonawca PESA Bydgoszcz S.A. Wartość zamówienia: 165,mln zł brutto, z prawem opcji: 248,3 mln zł brutto,

- wykonanie naprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 40 wagonów osobowych (COMBI z wymianą wózka - miejsca dla osób niepełnosprawnych, miejsce do przewozu rowerów, przedział konduktorski, miejsce dla dzieci, maszyna vendingowa) (z opcją 20 sztuk) - wykonawca PESA Bydgoszcz S.A. Wartość zamówienia: 207,6 mln zł brutto, z prawem opcji: 311,4mln zł brutto,

- wykonanie naprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 60 wagonów osobowych (z opcją na 30 szt.) (II klasy przedziałowe z wymianą wózka)"- wykonawca H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Wartość zamówienia: 273,1 mln zł brutto, z prawem opcji: 409,6 mln zł brutto,

- wykonanie naprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 83 wagonów osobowych (z opcją na 42 szt.) (II klasy bezprzedziałowe)" - wykonawca PESA Bydgoszcz S.A. Wartość zamówienia: 312 mln zł brutto, z prawem opcji:470mln zł brutto.

Przewoźnik realizuje również konsekwentnie swoje plany inwestycyjne w zakresie zakupu i modernizacji lokomotyw.

Tu wymienia następujące projekty:

- dostawa 20 lokomotyw elektrycznych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania (z opcją na 10 szt.) - wykonawca NEWAG S.A. Wartość zamówienia: 368 mln zł brutto, z prawem opcji: 551,4 mln zł brutto,

- wykonanie naprawy okresowej na 5 - tym poziomie utrzymania 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP 07 połączonej z modernizacją zwiększającą prędkość do 160 km/h - trwa postępowanie przetargowe, którego rozstrzygnięcie przewidziane jest na przełomie III i IV kwartału br.;

- wykonanie naprawy okresowej na 5 - tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 9 lokomotyw spalinowych serii SM42 (z opcją 4 szt.) - 18 czerwca br. nastąpiło otwarcie ofert i jako jedyny zgłosił się H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Aktualnie trwa ocena i badanie propozycji poznańskiego przedsiębiorstwa. Rozstrzygniecie konkursu nastąpi już wkrótce, podano także.

- Konsekwentnie realizujemy największy w historii spółki program inwestycyjny na kwotę ok. 7 mld zł pn. 'PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji', w ramach którego istotny udział stanowią zadania realizowane w ramach projektów objętych dofinansowaniami ze środków europejskich. Po roku 2023 blisko 80 proc. uruchamianych przez nas połączeń będzie zestawianych z nowego lub zmodernizowanego taboru, a pierwsze efekty modernizacji wagonów powinny być widoczne w czwartym kwartale bieżącego roku" - powiedział prezes Marek Chraniuk.

PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2017 roku miał 42,8 mln pasażerów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(8)
WYRÓŻNIONE
kot
6 lat temu
A zaplecze techniczne w ruinie
Greg
6 lat temu
Coś strasznie drogie te lokomotywy elektryczne z Newag-u. Wychodzi 36 mln za szt z obsługą. Nawet Pesa za swoje drogie Gammy życzy sobie 3-3,5 mln EUR, ale ponad 30 baniek za szt to przesada. Za 3 mln Eur można mieś wypasione Simensy. Tak się właśnie kradnie unijne i polskie miliony.
gość
6 lat temu
ja tu widzę same modernizacje starych gratów, a zakup samych tylko lokomotyw. mogliby te stare wagony wywalić i kupić nowe, niewiele droższe niż modernizacje trupów, które dużo wygodniejsze nie są po modernizacji
NAJNOWSZE KOMENTARZE (8)
gość
6 lat temu
ja tu widzę same modernizacje starych gratów, a zakup samych tylko lokomotyw. mogliby te stare wagony wywalić i kupić nowe, niewiele droższe niż modernizacje trupów, które dużo wygodniejsze nie są po modernizacji
Greg
6 lat temu
Coś strasznie drogie te lokomotywy elektryczne z Newag-u. Wychodzi 36 mln za szt z obsługą. Nawet Pesa za swoje drogie Gammy życzy sobie 3-3,5 mln EUR, ale ponad 30 baniek za szt to przesada. Za 3 mln Eur można mieś wypasione Simensy. Tak się właśnie kradnie unijne i polskie miliony.
Seas
6 lat temu
I zmuszą ich do zakupu taboru od PESY, dla jej ratowania. Koniecznie przeczytać należy artykuł o PESIE. Firma zadłużona, źle zarządzana, płacąca miliony kar za nieterminowość i awaryjność.
pasażer
6 lat temu
W końcu wymieniają wagony, bo te stare wołają o pomstę do nieba
kot
6 lat temu
A zaplecze techniczne w ruinie