Jak podały PKP PLK, w związku z modernizacją warszawskiego odcinka linii kolejowej numer 7 między Warszawą a Otwockiem powstanie nowy przystanek Warszawa Wiatraczna.
"Przebudowanych zostanie 11 kolejnych stacji, m.in. Warszawa Olszynka Grochowska, Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Józefów i Michalin. Każdy z obiektów będzie wyposażony w ławki, funkcjonalne oświetlenie i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Wszystkie perony będą dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych" - czytamy w komunikacie.
PKP PLK podały, że przebudowane będą też tory, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. "Wzrośnie bezpieczeństwo podróżnych i kierowców dzięki modernizacji przejazdów kolejowo - drogowych. Część z nich zastąpiona zostanie tunelami i wiaduktami. Między Warszawą a Otwockiem dobudowany zostanie trzeci tor, który zwiększy przepustowość linii" - poinformowano w komunikacie.
Spółka zapowiedziała, że po zakończeniu prac pociągi dalekobieżne trasę tę będą pokonywać z prędkością do 160 km/h, a podmiejskie i aglomeracyjne - 120 km/h.
Modernizacja będzie ostatnim etapem inwestycji na trasie nr 7 Warszawa - Lublin o długości ponad 170 km. Całkowity koszt robót wyniesie prawie 4 mld zł. Prace związane z remontem odcinka między Otwockiem a Lublinem rozpoczną się w połowie tego roku.
Na początku stycznia NIK opublikowała wyniki kontroli programu inwestycyjnego PKP PLK z lat 2011-2015.
NIK badała, czy Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych, uchwalony przez Radę Ministrów w 2011 roku, a także jego kolejne zmiany, były prawidłowo przygotowane i realizowane. Oceniono m.in. ministra właściwego ds. transportu w zakresie przygotowania Programu, PKP PLK oraz działające w ramach tej spółki Centrum Realizacji Inwestycji (CRI).
Jak napisano w raporcie, "do końca 2015 r. nie zakończono niemal połowy ze 153 projektów ujętych w programie i nie wykorzystano ponad 11,3 mld zł zaplanowanych w 2011 r. ze środków unijnych na infrastrukturę kolejową". Według kontrolerów NIK pieniądze te "pozwoliłyby na zmodernizowanie ok. 1650 km linii kolejowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą".
"Miliardy złotych wydane w tym czasie na modernizację oraz budowę linii i stacji kolejowych poprawiły ich stan techniczny, jednak dla pasażerów niewiele się zmieniło - pociągi nadal nie rozwijają dużych prędkości na trasach" - napisała NIK.