PKP Polskie Linie Kolejowe szacują, że na koniec tego roku będą miały podpisane umowy na modernizacje linii kolejowych wartości około 27 mld zł.
- Szacujemy, że w tym roku podpiszemy umowy na 20-22 mld zł. Dlatego ten rok będzie bardzo dużym wyzwaniem. Mamy już kontrakty wartości ponad 7 mld zł w trakcie realizacji z podpisanych umów w roku ubiegłym - powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
- Dokładając do umów, które już mamy w realizacji te, na które podpiszemy kontrakty w tym roku, to w realizacji na koniec 2017 będą kontrakty wartości ok. 27 mld zł. To daje nam już blisko 40 proc. wartości Krajowego Programu Kolejowego - dodał.
Prezes powiedział, że w tym roku PKP PLK ogłoszą przetargi wartości 9-10 mld zł i przyznał, że średnio na każdym postępowaniu przetargowym spółka notuje ok. 15 - 20 proc. oszczędności w stosunku do kosztorysu.
Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. jest programem organizującym wydatki o wartości blisko 67 mld zł, przeznaczone na inwestycje kolejowe.
Zdaniem szefa PKP PLK istnieje duża szansa, że program zostanie zrealizowany. - Jestem realnym optymistą i uważam że jest duża szansa na zrealizowanie Krajowego Programu Kolejowego - powiedział Merchel.
Prezes przyznał, że rok 2016 był rokiem przeglądu i ogłaszania postępowań przetargowych, natomiast rok 2017 będzie kontynuacją ogłaszania przetargów i przede wszystkim rozstrzygnięć postępowań, podpisywania umów i wejściem wykonawców na place budowy.
Niedawno Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła krytyczny raport dotyczący inwestycji na kolei. NIK wytknęła Polskim Liniom Kolejowym, że nie dostosowały zakresu budów do swoich możliwości. W efekcie część zaplanowanych projektów w Wieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych nie została wykonana. Realizacja zadań w planowanym terminie, w latach 2011-15, miała zapewnić między innymi podniesienie przepustowości linii kolejowych i poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Nie zostały też wykorzystane pieniądze unijne, przeznaczone na modernizację linii kolejowych. Do końca 2015 r. nie zakończono niemal połowy ze 153 projektów ujętych w programie i nie wykorzystano ponad 11,3 mld zł zaplanowanych w 2011 r. ze środków unijnych na infrastrukturę kolejową. Miliardy złotych wydane w tym czasie na modernizację oraz budowę linii i stacji kolejowych poprawiły ich stan techniczny, jednak dla pasażerów niewiele się zmieniło - pociągi nadal nie rozwijają dużych prędkości na trasach (więcej o tym tutaj)
.