Na przełomie marca i kwietnia PKP PLK planują podpisać umowy z wykonawcami modernizacji dwóch odcinków linii kolejowej z Warszawy do Radomia. Roboty mają ruszyć w drugiej połowie 2018 r., a zakończyć w 2021 r. Koszt inwestycji to ok. 800 mln zł.
Modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Radomia to inwestycja od lat oczekiwana przez mieszkańców Radomia i całego regionu. Wielu z nich codziennie dojeżdża do pracy do stolicy.
Jak poinformował Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, na przełomie marca i kwietnia planowane jest podpisanie umów z wykonawcami robót.
Jakubowski powiedział, że na początku roku wybrano najkorzystniejsze oferty dotyczące modernizacji dwóch odcinków trasy kolejowej: Warszawa - Czachówek - Warka oraz Warka - Radom.
W przypadku odcinka z Czachówka do Warki wybrano propozycję konsorcjum sześciu podmiotów polskich i zagranicznych, na czele ze spółką Strabag. Oferta opiewa na 266,5 mln zł. Najlepszą ofertę na odcinek z Warki do Radomia złożyło konsorcjum sześciu spółek z Polski, Austrii i Niemiec, którego liderem jest Track Tec Construction z Wrocławia. Konsorcjum zażądało 527,9 mln zł.
Prace na odcinku z Warki do Radomia to kluczowy element modernizacji trasy kolejowej z Radomia do stolicy. Na tym odcinku przebiega tylko jeden tor, co ogranicza ruch kolejowy. Wykonawca robót będzie więc musiał m.in. wybudować drugi tor i nowy most nad Pilicą. - Przebudowane zostaną stacje i przystanki na trasie - wszystkie będą dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych - dodał Jakubowski. Podkreślił, że zmodernizowane zostaną też przejazdy kolejowo-drogowe, co zwiększy poziom bezpieczeństwa kierowców i pociągów. Lepszy przejazd składów - jak zaznaczył Jakubowski - zapewnią zamontowane nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz rozjazdy.
Według PKP PLK roboty budowlane na odcinku Warka - Radom powinny rozpocząć się w IV kwartale 2018 r., a zakończyć w II kwartale 2021 r. Na odcinku Czachówek - Warka rozpoczęcie prac planowane są na III kwartał 2018 r., a zakończenie w II kwartale 2020 r.
Przed przystąpieniem do robót wykonawcy muszą opracować projekty inwestycji, ponieważ są one realizowane w formule "projektuj i buduj".
Obecnie trwa przebudowa 27-kilometrowego odcinka linii kolejowej z Warszawy Okęcie do Czachówka. Roboty na tym fragmencie trasy mają zakończyć się w 2017 r.
Po zmodernizowaniu całej linii kolejowej z Warszawy do Radomia pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h. Do około 75 minut skrócony zostanie czas przejazdu najszybszych pociągów, obecnie to ok. 115 minut.
W tym roku rrząd wyda na inwestycje kolejowe 30 mld zł, a w 2018 za ok. 8-10 mld zł. - Na tyle podpiszemy umowy w ramach obecnej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej - mówił pod koniec stycznia minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Minister przypomniał, że trwa realizacja inwestycji kolejowych na 7 mld zł, a w ubiegłym roku zostały podpisane umowy na inwestycje warte 4 mld zł. Według ministra, w 2018 r. jego resort rozpisze przetargi na prace na kolei warte ok. 18 mld zł (więcej o tym tutaj)
.