Europejski Bank Inwestycyjny udzielił PKP Polskim Liniom Kolejowym kredytu w wysokości 175 mln euro na modernizację ponad 100 km linii kolejowej w ramach projektu Rail Baltica - poinformowała w piątek w komunikacie spółka.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały w piątek umowę kredytową z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) na dwa odcinki Rail Baltica zatwierdzone do realizacji w ramach instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) na lata 2014-2020. Łączna wartość inwestycji wynosi ponad 2,7 mld zł.
EBI udzielił PKP PLK kredytu w wysokości 175 mln euro na modernizację ponad 100 km linii kolejowej. "Dzięki modernizacji dwóch odcinków linii Sadowne - Czyżew i Czyżew - Białystok pasażerowie pociągów zyskają wygodne połączenia dalekobieżne oraz międzyregionalne" - podkreślono w komunikacie PKP PLK.
- To projekt o prawdziwie europejskim wymiarze i z silnym naciskiem na działania na rzecz klimatu - mówi, cytowany w komunikacie, wiceprezes EBI odpowiedzialny za działalność banku w Polsce Vazil Hudak. Wyraził zadowolenie z zawarcia umowy z PKP PLK, "ponieważ dzięki tej inwestycji poprawi się jakość i wzrośnie częstotliwość usług przewozów pasażerskich i towarowych w Polsce, co przyczyni się do znacznych oszczędności energii i obniżenia poziomu emisji substancji szkodliwych dla środowiska naturalnego".
Jak tłumaczył w komunikacie prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, PKP Polskie Linie Kolejowe wykorzystują środki uzyskane z EBI na poprawę komfortu podróży i sprawności przewozów towarowych m.in. w ramach projektu Rail Baltica. - PLK realizuje Krajowy Program Kolejowy wart ponad 66 mld zł, który istotnie usprawni system transportowy i wzmocni konkurencyjność kolei - dodał.
Międzynarodowa trasa kolejowa E75 Rail Baltica jest częścią pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego z Berlina do Helsinek przez Warszawę, Kowno, Rygę i Tallin. Od Warszawy linia ta biegnie przez Białystok, Ełk, Suwałki do granicy z Litwą w Trakiszkach. W Polsce to łącznie 341 km.
Linia Rail Baltica to także jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.
W ramach prac na odcinku Sadowne - Czyżew i Czyżew - Białystok zmodernizowanych będzie 106 km linii kolejowej. Wybudowany zostanie nowy tor na moście nad rzeką Bug, dodatkowy tor na odcinku Prostyń Bug - Małkinia. Jak wskazano w informacji prasowej, "wyeliminuje to jedyny odcinek jednotorowy pomiędzy Warszawą i Białymstokiem i cała linia pomiędzy miastami będzie dwutorowa".
Dzięki modernizacji wszystkich odcinków linii z Warszawy do Białegostoku Rail Baltica, pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, co skróci czas podróży na trasie Warszawa - Białystok z 2 godz. 26 minut do poniżej 2 godz. Prace pozwolą na zwiększenie liczby połączeń, poprawią bezpieczeństwo oraz zwiększą komfort podróżowania - pasażerowie zyskają nowoczesne perony z czytelną informacją i udogodnieniami dla osób o ograniczonej mobilności. Pasażerowie zyskają także 16 wyremontowanych, komfortowych przystanków i stacji.
Inwestycja poprawi również znacząco warunki dla przewoźników towarowych. Dzięki modernizacji linii i zlikwidowaniu ograniczeń prędkości zlikwidowane zostaną tzw. wąskie gardła w korytarzu TEN-T - a pociągi towarowe pojadą z prędkością do 120 km/godz.
W ramach współpracy EBI i PLK od 2001 roku podpisano z bankiem 16 umów o wartości ok. 2,8 mld euro na współfinansowanie i prefinansowanie projektów inwestycyjnych realizowanych z udziałem grantów Unii Europejskiej.
EBI jest instytucją UE, której właścicielem są kraje członkowskie. Bank udziela długoterminowych kredytów na realizację projektów, które przyczyniają się do implementacji celów Unii Europejskiej. Bank wspiera inwestycje kolejowe w Polsce od 25 lat - dzięki kredytom EBI modernizowana jest m.in. infrastruktura kolejowa.
PKP Polskie Linie Kolejowe jako zarządca narodowej sieci infrastruktury podlegają Ministerstwu Infrastruktury i Budownictwa. Spółka odpowiada za modernizację linii kolejowych oraz ich utrzymanie, przygotowanie rozkładu jazdy dla pociągów pasażerskich, towarowych oraz specjalnych, bezpieczeństwo na sieci kolejowej i prowadzenie ruchu pociągów.
Oprac. Bartosz Wawryszuk