Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

PKP PLK dostanie kredyt na modernizację w ramach Rail Baltica

12
Podziel się:

EBI udzielił PKP PLK kredytu w wysokości 175 mln euro na modernizację ponad 100 km linii kolejowej.

PKP PLK dostanie kredyt na modernizację w ramach Rail Baltica
(PKP PLK)

Europejski Bank Inwestycyjny udzielił PKP Polskim Liniom Kolejowym kredytu w wysokości 175 mln euro na modernizację ponad 100 km linii kolejowej w ramach projektu Rail Baltica - poinformowała w piątek w komunikacie spółka.

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały w piątek umowę kredytową z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) na dwa odcinki Rail Baltica zatwierdzone do realizacji w ramach instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) na lata 2014-2020. Łączna wartość inwestycji wynosi ponad 2,7 mld zł.

EBI udzielił PKP PLK kredytu w wysokości 175 mln euro na modernizację ponad 100 km linii kolejowej. "Dzięki modernizacji dwóch odcinków linii Sadowne - Czyżew i Czyżew - Białystok pasażerowie pociągów zyskają wygodne połączenia dalekobieżne oraz międzyregionalne" - podkreślono w komunikacie PKP PLK.

- To projekt o prawdziwie europejskim wymiarze i z silnym naciskiem na działania na rzecz klimatu - mówi, cytowany w komunikacie, wiceprezes EBI odpowiedzialny za działalność banku w Polsce Vazil Hudak. Wyraził zadowolenie z zawarcia umowy z PKP PLK, "ponieważ dzięki tej inwestycji poprawi się jakość i wzrośnie częstotliwość usług przewozów pasażerskich i towarowych w Polsce, co przyczyni się do znacznych oszczędności energii i obniżenia poziomu emisji substancji szkodliwych dla środowiska naturalnego".

Jak tłumaczył w komunikacie prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, PKP Polskie Linie Kolejowe wykorzystują środki uzyskane z EBI na poprawę komfortu podróży i sprawności przewozów towarowych m.in. w ramach projektu Rail Baltica. - PLK realizuje Krajowy Program Kolejowy wart ponad 66 mld zł, który istotnie usprawni system transportowy i wzmocni konkurencyjność kolei - dodał.

Międzynarodowa trasa kolejowa E75 Rail Baltica jest częścią pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego z Berlina do Helsinek przez Warszawę, Kowno, Rygę i Tallin. Od Warszawy linia ta biegnie przez Białystok, Ełk, Suwałki do granicy z Litwą w Trakiszkach. W Polsce to łącznie 341 km.

Linia Rail Baltica to także jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.

W ramach prac na odcinku Sadowne - Czyżew i Czyżew - Białystok zmodernizowanych będzie 106 km linii kolejowej. Wybudowany zostanie nowy tor na moście nad rzeką Bug, dodatkowy tor na odcinku Prostyń Bug - Małkinia. Jak wskazano w informacji prasowej, "wyeliminuje to jedyny odcinek jednotorowy pomiędzy Warszawą i Białymstokiem i cała linia pomiędzy miastami będzie dwutorowa".

Dzięki modernizacji wszystkich odcinków linii z Warszawy do Białegostoku Rail Baltica, pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, co skróci czas podróży na trasie Warszawa - Białystok z 2 godz. 26 minut do poniżej 2 godz. Prace pozwolą na zwiększenie liczby połączeń, poprawią bezpieczeństwo oraz zwiększą komfort podróżowania - pasażerowie zyskają nowoczesne perony z czytelną informacją i udogodnieniami dla osób o ograniczonej mobilności. Pasażerowie zyskają także 16 wyremontowanych, komfortowych przystanków i stacji.

Inwestycja poprawi również znacząco warunki dla przewoźników towarowych. Dzięki modernizacji linii i zlikwidowaniu ograniczeń prędkości zlikwidowane zostaną tzw. wąskie gardła w korytarzu TEN-T - a pociągi towarowe pojadą z prędkością do 120 km/godz.

W ramach współpracy EBI i PLK od 2001 roku podpisano z bankiem 16 umów o wartości ok. 2,8 mld euro na współfinansowanie i prefinansowanie projektów inwestycyjnych realizowanych z udziałem grantów Unii Europejskiej.

EBI jest instytucją UE, której właścicielem są kraje członkowskie. Bank udziela długoterminowych kredytów na realizację projektów, które przyczyniają się do implementacji celów Unii Europejskiej. Bank wspiera inwestycje kolejowe w Polsce od 25 lat - dzięki kredytom EBI modernizowana jest m.in. infrastruktura kolejowa.

PKP Polskie Linie Kolejowe jako zarządca narodowej sieci infrastruktury podlegają Ministerstwu Infrastruktury i Budownictwa. Spółka odpowiada za modernizację linii kolejowych oraz ich utrzymanie, przygotowanie rozkładu jazdy dla pociągów pasażerskich, towarowych oraz specjalnych, bezpieczeństwo na sieci kolejowej i prowadzenie ruchu pociągów.

Oprac. Bartosz Wawryszuk

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(12)
WYRÓŻNIONE
Nikt
8 lat temu
Znowu kredyty, niech zaczną inwestować zyski, a nie zadłużają tylko społeczeństwo. Kto to będzie spłacał?
gosc123
8 lat temu
160 co to za szybkosc 260 to rozumie
kol.
8 lat temu
Mam drezynę - bardzo szybka, ekologiczna 4 miejsca siedzące, stojące 0, klimatyzowana.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (12)
Przyszłość
8 lat temu
Moim zdaniem, żeby usprawnić transport kolejowy należy produkować dużo lżejsze pociągi. Będą mniej zużywały energii, łatwiej będzie można zatrzymywać rozpędzony pociąg i będą szybsze. Dla bezpieczeństwa przed wykolejeniem się powinny mieć główny ciężar jak najniżej torów, a reszta winna być jak najlżejsza. Powinny też być znacznie niższe, co wpłynie pozytywnie na stabilność i aerodynamikę. Ponadto kształt całego pociągu musi być mocno opływowy.
voo
8 lat temu
wow 160 km/h w 21 wieku francja 1994 TGV 300km japonia 1997 350 kmh nirmcy 1997 250 km/h
Ave
8 lat temu
Na taka wies? Wy dajcie na trase wroclaw lodz albo poznnan lodz albo poznan warszawa by pociagi 160 lecialy na calym odcinku a nie 116km bo wstyd by poviag z lodzi do poznania jechal 4 godz...
1975
8 lat temu
to już tradycja ,jak kopanie , ogromna kasa i inwestycję a efekty zero ,my już nawet zacofani nie jesteśmy , kolej pędzi jak w latach 20 ,pogratulować speców
KJS
8 lat temu
Jakoś patrząc z Warszawy w kierunku Helsinek, to Białystok mamy mocno w prawo... Czyżew, Sadowne, Małkinia... Same metropolie... Chyba nawet bez praw miejskich. Rozumiem, CMK - najkrótsza trasa ze stolicy na Śląsk i Małopolskę, ale to? Nie po drodze i donikąd... Zobaczymy, ile pociągów dziennie będzie tamtędy zaiwaniać. Bo obawiam się, że prawdziwe zapotrzebowanie to generuje Ełk, Grajewo, czy Augustów.